(IN)CORECT și Vrabia, sau despre farmecul cotidianului nostru, cel de toate zilele
https://www.ziarulmetropolis.ro/incorect-si-vrabia-sau-despre-farmecul-cotidianului-nostru-cel-de-toate-zilele/

Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” debutează anul acesta într-un nou demers editorial: pătrunde în universul de idei şi de preocupări al autorilor români, machează direcţii şi tendinţe stilistice, se apropie de lumile dramaturgilor români în încercarea de a sistematiza şi cuprinde noianul de faţete ale prezentului.

Un articol de Petre Ivan|12 ianuarie 2024

În concluzie, se pune a răscoli prin contemporanul românesc. Așa am și numit a șaptea serie din programul editorial al Fundației Culturale „Camil Petrescu”: Contemporan|Ro.

Prima apariție a acestei serii este „textul chel” [sintagma aparține autoarei] al celor două scenarii scrise de regizoarea Leta Popescu pentru spectacolele sale, (IN)CORECT și Vrabia, montate la Reactor de creație și experiment Cluj și la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați, în orașele și comunitățile care au format-o: „Ambele texte sunt scrise «acasă» la Galați, locul de baștină unde am văzut prima dată teatru, și la Cluj, locul de adopție unde am făcut pentru prima dată teatru.”

În prefața celor aproape 200 de pagini ale volumului (IN)CORECT și Vrabia. Două texte dramatice, ce vede lumina tiparului într-un senin și călduros decembrie, în parteneriat cu UNITER, autoarea face o destăinuire aproape revelatoare: că scrie cu gândul la propria regie, că e adepta tensiunii create în scenă de cuvânt, și nu a cuvântului gol, că, prin urmare, nu este autor dramatic. Dacă-i așa, ne vedem oare în fața unui jurnal deghizat?

(IN)CORECT face parte dintr-o trilogie a vulnerabilității, așa cum a descris Leta Popescu proiectul de regie din 2018 intitulat „COLAJ” din care au făcut parte și spectacolele (IN)VIZIBIL de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj și (IN)CREDIBIL, de la Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara, sau că actorii Teatrului din Galați au un umor mai critic și mobilizator pentru căutările sale regizorale, vă lăsăm să descoperiți singuri, la o primă ocheadă asupra volumului, mai precis în Gânduri(le) în deschidere adresate cititorului – un îndemn la o cheie de lectură personală. Pentru că, așa cum se arată și în prefața apariției, semnată de coordonatoarea seriei Oana Borș, „dramaturgia Letei Popescu se centrează în jurul poveștii personale ca o constantă interogare a vieții. Nu extraordinarul, nu exponențialul o construiește. Ci comunul, obișnuitul, banalul, repetitivul…”

Volumul (IN)CORECT și Vrabia. Două texte dramatice de Leta Popescu nu doar că deschide seria întâlnirii cititorilor cu lumile autorilor contemporani, dar este și un premergător al unor noi orizonturi creative pentru lucrul la scenă.

Deja puteți achiziționa volumul plasând o comandă pe site-ul nostru, teatrul-azi.ro.

RAMONA: Aveam 5 ani. Era șapte seara, căruțele coboarau valea și scoteau sunetul ăsta puternic. Puteam să îl recunosc dintr-o mie. Din sute de căruțe și mii de sunete puteam să recunosc piedica bunicilor mei și pașii lu’ Rândunica și ai lui Cătălin. Caii noștri. (lui Răzvan) Rândunica era iapa mea, Cătălin era al tău. (publicului) Eram cu frate-miu. Auzeam sunetul și strigam: ăștia-s!

RĂZVAN: Strigam tare. Din toți rărunchii. Din toți plămânii ăia sănătoși. Cu toată bucuria lumii. Știi? De parcă era prima dată. Dar nu era. Era a zecea mia oară; an de an, seară de seară, strigam: ăștiaaaa-s!87

RAMONA: Și alergam cu frate-miu în picioarele goale. Și picioa­rele noastre alergau cu noi. Și noi cu picioarele noastre.

Fragment din (IN)CORECT

 

 Cu această montare, Leta Popescu a fost nominalizată la categoria „Cea mai bună regie” în cadrul Galei Premiilor UNITER 2021.

EMA_mică (către Anton_frumos): Taci acuma! (către Tata_alfa) Te uiți să vezi dacă mai sunt rămase niște… walkman?

TATA_alfa: La ce-ți trebuie ție uăcmen? Ce crezi tu că e așa special la un uăcmen?! Dacă stai cu căștile pe urechi pe stradă nici nu mai ești atentă la mașini! Poți să și mori de la uăcmen!

EMA_matură (publicului): O teorie destul de macabră doar pentru că nu avea bani să ne ia la amândoi câte un walkman! Astăzi i-am spune strategie de parenting. Atunci i se spunea păcăleală. „Dacă știi să-ți păcălești bine copiii, nu-ți bați capul cu ei!”

EMA_mică: Da’ eu nici nu vreau uăcmen…! Vreau să știu numai dacă are!

TATA_alfa: La muncă!

Fragment din Vrabia

 

Spectacolul Vrabia a fost selectat și prezentat la Festivalul Național de Teatru din București, în 2022, și nominalizat la Premiile UNITER 2023

la categoria „Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută”

13
/01
/25

INVITAȚIE O expoziție, un concert și un spectacol de poezie pun în lumină forța și farmecul creației autohtone. Trei dintre evenimentele culturale anunțate în capitală pentru 15 ianuarie, din anul 2010 Ziua Culturii Naționale, vă invită să descoperiți și să admirați câteva fațete ale culturii din România.

18
/11
/24

DESCOPERIRE Printre puținele volumele publicate în România despre propriii ei creatori de anvergură, noua carte a Ancăi Hațiegan se remarcă printr-o serie de calități pe care cititorul le va descoperi încă de la primele pagini. Ea îl invită în lumea unui om de teatru unic, despre care rămân multe de spus.

11
/11
/24

Duminică, 17 noiembrie, la ora 16.00, Muzeul Național al Literaturii Române organizează, la sediul său din strada Nicolae Crețulescu nr.8, evenimentul intitulat „Jurnale de călătorie în literatura română: de la Dinicu Golescu până astăzi”, la care vor participa cunoscuții oameni de litere și scriitori Ioan Cristescu, Paul Cernat și Cosmin Ciotloș. La 200 de ani de […]

29
/10
/24

Institutul Cultural Român a acordat duminică, 27 octombrie, în cadrul celei de-a XII-a ediții aFestivalului Internațional de Literatură și Traducere de la Iași – FILIT, pentru al treilea an consecutiv, Premiul pentru cea mai bună traducere a unei cărți din limba română, inițiativă a Institutului Cultural Român care urmărește recunoașterea impactului literaturii române în lume, prin efortul exemplar al traducătorilor, excelenți ambasadori ai cărților românești în afara granițelor țării.

21
/10
/24

Marți, 29 octombrie, ora 19.00, Editura Litera organizează la Institutul Cervantes din București o întâlnire cu scriitorul Toshikazu Kawaguchi, una din cele mai îndrăgite voci ale literaturii japoneze contemporane.

18
/10
/24

Sâmbătă, 19 octombrie 2024, la ora 18.00, la librăria independentă La Două Bufnițe din Timișoara are loc lansarea, în premieră națională, a celui mai recent roman al scriitorului și traducătorului Marin Mălaicu-Hondrari, „Clandestin”, apărut recent la Editura Trei.