(IN)CORECT și Vrabia, sau despre farmecul cotidianului nostru, cel de toate zilele
https://www.ziarulmetropolis.ro/incorect-si-vrabia-sau-despre-farmecul-cotidianului-nostru-cel-de-toate-zilele/

Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” debutează anul acesta într-un nou demers editorial: pătrunde în universul de idei şi de preocupări al autorilor români, machează direcţii şi tendinţe stilistice, se apropie de lumile dramaturgilor români în încercarea de a sistematiza şi cuprinde noianul de faţete ale prezentului.

Un articol de Petre Ivan|12 ianuarie 2024

În concluzie, se pune a răscoli prin contemporanul românesc. Așa am și numit a șaptea serie din programul editorial al Fundației Culturale „Camil Petrescu”: Contemporan|Ro.

Prima apariție a acestei serii este „textul chel” [sintagma aparține autoarei] al celor două scenarii scrise de regizoarea Leta Popescu pentru spectacolele sale, (IN)CORECT și Vrabia, montate la Reactor de creație și experiment Cluj și la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați, în orașele și comunitățile care au format-o: „Ambele texte sunt scrise «acasă» la Galați, locul de baștină unde am văzut prima dată teatru, și la Cluj, locul de adopție unde am făcut pentru prima dată teatru.”

În prefața celor aproape 200 de pagini ale volumului (IN)CORECT și Vrabia. Două texte dramatice, ce vede lumina tiparului într-un senin și călduros decembrie, în parteneriat cu UNITER, autoarea face o destăinuire aproape revelatoare: că scrie cu gândul la propria regie, că e adepta tensiunii create în scenă de cuvânt, și nu a cuvântului gol, că, prin urmare, nu este autor dramatic. Dacă-i așa, ne vedem oare în fața unui jurnal deghizat?

(IN)CORECT face parte dintr-o trilogie a vulnerabilității, așa cum a descris Leta Popescu proiectul de regie din 2018 intitulat „COLAJ” din care au făcut parte și spectacolele (IN)VIZIBIL de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj și (IN)CREDIBIL, de la Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara, sau că actorii Teatrului din Galați au un umor mai critic și mobilizator pentru căutările sale regizorale, vă lăsăm să descoperiți singuri, la o primă ocheadă asupra volumului, mai precis în Gânduri(le) în deschidere adresate cititorului – un îndemn la o cheie de lectură personală. Pentru că, așa cum se arată și în prefața apariției, semnată de coordonatoarea seriei Oana Borș, „dramaturgia Letei Popescu se centrează în jurul poveștii personale ca o constantă interogare a vieții. Nu extraordinarul, nu exponențialul o construiește. Ci comunul, obișnuitul, banalul, repetitivul…”

Volumul (IN)CORECT și Vrabia. Două texte dramatice de Leta Popescu nu doar că deschide seria întâlnirii cititorilor cu lumile autorilor contemporani, dar este și un premergător al unor noi orizonturi creative pentru lucrul la scenă.

Deja puteți achiziționa volumul plasând o comandă pe site-ul nostru, teatrul-azi.ro.

RAMONA: Aveam 5 ani. Era șapte seara, căruțele coboarau valea și scoteau sunetul ăsta puternic. Puteam să îl recunosc dintr-o mie. Din sute de căruțe și mii de sunete puteam să recunosc piedica bunicilor mei și pașii lu’ Rândunica și ai lui Cătălin. Caii noștri. (lui Răzvan) Rândunica era iapa mea, Cătălin era al tău. (publicului) Eram cu frate-miu. Auzeam sunetul și strigam: ăștia-s!

RĂZVAN: Strigam tare. Din toți rărunchii. Din toți plămânii ăia sănătoși. Cu toată bucuria lumii. Știi? De parcă era prima dată. Dar nu era. Era a zecea mia oară; an de an, seară de seară, strigam: ăștiaaaa-s!87

RAMONA: Și alergam cu frate-miu în picioarele goale. Și picioa­rele noastre alergau cu noi. Și noi cu picioarele noastre.

Fragment din (IN)CORECT

 

 Cu această montare, Leta Popescu a fost nominalizată la categoria „Cea mai bună regie” în cadrul Galei Premiilor UNITER 2021.

EMA_mică (către Anton_frumos): Taci acuma! (către Tata_alfa) Te uiți să vezi dacă mai sunt rămase niște… walkman?

TATA_alfa: La ce-ți trebuie ție uăcmen? Ce crezi tu că e așa special la un uăcmen?! Dacă stai cu căștile pe urechi pe stradă nici nu mai ești atentă la mașini! Poți să și mori de la uăcmen!

EMA_matură (publicului): O teorie destul de macabră doar pentru că nu avea bani să ne ia la amândoi câte un walkman! Astăzi i-am spune strategie de parenting. Atunci i se spunea păcăleală. „Dacă știi să-ți păcălești bine copiii, nu-ți bați capul cu ei!”

EMA_mică: Da’ eu nici nu vreau uăcmen…! Vreau să știu numai dacă are!

TATA_alfa: La muncă!

Fragment din Vrabia

 

Spectacolul Vrabia a fost selectat și prezentat la Festivalul Național de Teatru din București, în 2022, și nominalizat la Premiile UNITER 2023

la categoria „Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută”

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.