I LOVE PUCCINI: Un megastar al muzicii de operă care încă ridică sălile în picioare
https://www.ziarulmetropolis.ro/i-love-puccini-un-megastar-al-muzicii-de-opera-care-inca-ridica-salile-in-picioare/

Pe 13 mai, concertul susţinut de Symphactory Orchestra şi dirijorul Tiberiu Soare a entuziasmat publicul în Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti. A fost muzica unui VIP al muzicii clasice, fredonat şi de cei care nu se consideră fani. Aşa a fost I LOVE PUCCINI. Vă spunem de ce îl iubim pe Giacomo.

Un articol de Cristina Enescu Aky|16 mai 2019

Fundația Calea Victoriei (care de 11 ani „inspiră prin artă și cultură) a fost organizatorul concertului I LOVE PUCCINI, susținut de Symphactory Orchestra sub bagheta și inspirația carismaticului Tiberiu Soare. Dirijorul este cunoscut pentru modul în care povestește și prezintă muzica clasică, cu atâta pasiune și informare încât e de-a dreptul molipsitor. (Nu credeți? Ascultați oricare din conferințele sale despre muzică, sau citiți-i cele două volume, „Pentru ce mergem la operă?” și  „Nouă povești muzicale”). Fundația organizează din 2016 seria de concerte „I love Classics”. La acest concert au fost invitați doi soliști impresionanți ca prestație și energie: soprana Irina Iordăchescu (una dintre vedetele Operei Naționale din București) și tenorul Florin Guzgă de la Opera din Iași.

Care-i treaba cu Puccini?

Pentru mulți, este cel mai iubit compozitor de operă, punct. A fost posesorul celei mai șic mustăți din istoria muzicii, de o lene de netăgăduit la școală, un flirteur incorigibil toată viața și totodată un pasionat vitezoman. S-a decis să fie compozitor după ce a ascultat „Aida” lui Verdi. A inovat enorm în muzica de operă și a scris arii extrem de solicitante pentru cântăreți și totodată enorm de iubite de public și muzicieni deopotrivă. A creat personaje și muzici memorabile și a apropiat opera de fermecătoarea (și pe atunci abia apăruta) artă a cinematografiei.

După ce „Madama Butterfly” a fost huiduită violent la Scala din Milano, Puccini a spus: „Canibalii aceia nu au ascultat nici măcar o notă. Dar Butterfly a mea nu va muri”. Și a avut dreptate, căci lucrarea este și astăzi una dintre cele mai iubite și jucate opere ale lumii. La fel și „Tosca” și „La Boheme”, și ele au fost puternic criticate de presă. Inițial.

Un concert cu muzici intense, cu drame din plin și multă pasiune

Soprana Irina Iordăchescu și tenorul Florin Guzgă au plimbat publicul printr-unele din cele mai complexe și frumoase pasaje muzicale din creația pucciniană, extrase din opere care și astăzi stârnesc pasiuni în sălile de operă din toată lumea: „La Boheme”, tragica și splendida poveste de dragoste și prietenie din Parisul artiștilor boemi ai anilor 1830 (pentru care compozitorul s-a inspirat și din studenția lui când, se spune, era atât de sărac încât odată a trebuit să împartă cu alți trei colegi un singur hering). „Madama Butterfly”, visătoarea și delicata geishă cu nume de fluture, îndrăgostită iremediabil de ofițerul de marină american (operă în care Puccini a introdus și elemente din muzica tradițională japoneză). „Tosca” – iubire pătimașă, tortură, intrigi politice, moarte, și pasaje muzicale incredibil de frumoase prin cei doi îndrăgostiți, Cavaradossi și Floria Tosca. „La fanciulla del West”, o poveste din perioada Goanei după aur ce a cuprins California la începutul secolului XX. Teribil de comica operă „Gianni Schicchi”, cu o orchestrație foarte isteț concepută și un delicios comic de caractere, reliefat prin muzică. „Suor Angelica”, opera într-un act ce formează Tripticul puccinian alături de „Il Tabarro” (Mantaua) și „Gianni Schicchi”. Last but not least, „Turandot”, sălbatica „prințesă de gheață” din China și drumul ei spre descoperirea iubirii (din această operă, aria „Nessun dorma” a devenit un hit mondial după ce a fost difuzată la TV la Cupa Mondială FIFA din 1990).

I LOVE PUCCINI în cuvintele lui Tiberiu Soare

Muzicieni precum Puccini, Verdi, Beethoven și alții ca ei ajung direct în sufletul oamenilor indiferent de aria lor culturală, de timpurile în care trăiesc aceștia. Muzica aceasta e clasică în sensul că nu se demodează niciodată și sunt ascultați cu aceeași plăcere de generații și generații.

Toți muzicieni pe care îi cunosc îl iubesc pe Puccini. El a fost și un inovator al operei italiene: la el, orchestra redă în mod foarte rafinat nu numai ce se întâmplă pe scenă, ci și trăirile din sufletul personajelor. E un joc psihologic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fragmentele pe care le prezentăm în acest concert au o particularitate: multe dintre ele nu sunt neapărat foarte lungi, sunt instantanee din creația lui Puccini. Motivul este faptul că, până la el, opera se scria cu niște subdiviziuni foarte clare, așa-numita operă a numerelor închise. La Puccini, ca și la Wagner, lucrul ăsta dispare, avem aici un flux muzical continuu, ca un flux de conștiință, de la prima notă până la sfârșitul actului. Asta a făcut ca muzica lui să fie asemănată cu tehnica filmografică, lucru deloc întâmplător pentru că exact în anii de maturitate completă a lui Puccini (anii 1920), arta filmului începea să se facă din ce în ce mai simțită.

Așadar, această tehnică de compoziție nu prea permite segmentarea. De aceea, atunci când am ales niște momente reprezentative din muzica lui, a fost destul de complicat – pur și simplu nu îți vine să întrerupi muzica” (dirijorul Tiberiu Soare,  în deschiderea concertului I LOVE PUCCINI).

Concluzii

  • Puccini rulz, de un secol. Dacă nu credeți, sau de fapt nici nu îl cunoașteți pe Giacomo, ascultați pentru început fragmentele muzicale prezentate în concertul I LOVE PUCCINI.
  • Tiberiu Soare sigur a fost plătit de Puccini, a fost prea convingător explicând de ce e minunată muzica lui.
  • Fundației Calea Victoriei i-a reușit din nou organizarea unui eveniment cultural de succes, la care media de vârstă nu a fost deloc ridicată.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto credit 1, 2: Fundația Calea Victoriei

Foto credit 3: barnum-review.com

23
/10
/15

Joi, 29 octombrie, ora 19.30, Jazz:ish te va introduce într-o atmosferă electrică alături de Nils Petter Molvær, unul dintre pionierii “future jazz-ului”, un subgen format prin fuziunea muzicii electronice cu jazz-ul.

23
/10
/15

„Lor, țiganilor, să le mulțumim că ne-au păstrat muzica, această comoară ce abia acum o prețuim; numai dânșii (!) ne-au desgropat-o, au trecut-o și dat-o în păstrare din tată în fiu, cu acea grijă sfântă ce o au pentru ce le e mai scump pe lume: muzica.” - George Enescu, în urmă cu mai bine de un secol. Lucrări pe care odinioară le interpretau celebri lăutari şi care au reprezentat o puternică sursă de inspiraţie pentru Enescu în creaţiile proprii se vor auzi la Sala Radio miercuri, 28 octombrie, de la 19.00, într-un concert inedit care aduce pentru prima oră, în aceeaşi seară, pe aceeaşi scenă, ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO şi ORCHESTRA DE MUZICĂ POPULARĂ RADIO.

20
/10
/15

Jazz de calitate, curat, interpretat fără emfază sau artificii. Pe 10 și pe 11 octombrie, Avishai Cohen a susţinut la Sala Radio din Bucureşti două concerte de promovare a noului său album ’’From Darkness’’, o formulă de trio - contrabas, pian şi percuţie.

20
/10
/15

„Dorantes. Interacción” este titlul combinaţiei „incendiare” a două genuri muzicale: jazz şi flamenco, genuri ce atrag astăzi un public extrem de numeros. Iubitorii muzicii se pot bucura de aceasta sâmbătă, 24 octombrie (de la 19.00), în concertul susţinut de pianistul spaniol DORANTES, la Sala Radio.

16
/10
/15

Nu, nu am de gând să vorbesc despre mirese şi nunţi, ci despre două discuri în aparenţă antagonice tocmai prin faptul că vin din partea a doi muzicieni foarte diferiţi, cu o experienţă foarte diferită. Totuşi, un lucru le uneşte: calitatea intrinsecă a muzicii de pe aceste două discuri. Protagoniştii sunt violonistul Ithzak Perlman şi compozitorul Max Richter.

16
/10
/15

O scrisoare scrisă de Wolfgang Amadeus Mozart unui prieten austriac, botanist de renume, a fost vândută în SUA pentru suma de 217.000 de dolari. În misiva de o pagină, scrisă în limba germană și nedatată, dar compusă probabil în iulie sau în august 1786, Mozart (1756-1791) îi cere prietenului său Nikolaus Joseph von Jacquin să îi restituie trei partituri prin curier.

15
/10
/15

Aţi ascultat vreodată un recital de orgă? Un asemenea eveniment muzical deosebit vă propune joi, 22 octombrie (19.00) muzicianul polonez BOGDAN NARLOCH, invitat la Sala Radio, care se bucură de privilegiul de a fi dotată cu cea mai mare orgă din România şi una dintre cele mai mari din Europa (peste 7.600 de tuburi).

14
/10
/15

Pe 26 octombrie, de ziua ei, la Sala Palatului din Capitală, de la ora 20.00, Corina Chiriac va fi gazda spectacolului de muzică ușoară românească „80 la putere!”. Mihai Constantinescu, Adrian Daminescu, Cătălin Crișan, Silvia Dumitrescu, Carmen Rădulescu, Anca Țurcașiu, Anastasia Lazariuc au răspuns invitației comunității “80 la putere!” de a o celebra pe una dintre solistele de mare succes ale muzicii ușoare românești, pe scena Sălii Palatului.

14
/10
/15

Cântăreaţa de origine marocană va concerta pe 15 octombrie la Sala Radio într-un concert ce se anunţă incendiar, biletele fiind aproape epuizate. Hindi Zahra a debutat ca muzician pe scenele din Paris, acolo unde locuieşte de la vârsta de 15 ani.

14
/10
/15

Ediția a zecea a Festivalului de Muzică Veche București va debuta la Sala Radio, în data de 20 octombrie, de la ora 19, cu „Inspired by Italy”, concert susținut de Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO), condusă de dirijorul Lars Ulrik Mortensen. În program vor fi prezentate lucrări de Georg Friedrich Händel, Antonio Vivaldi și Tomaso Albinoni.

14
/10
/15

O călătorie muzicală de la barocul lui VIVALDI - celebrul creator al suitei „Anotimpurile” - la clasicismul lui HAYDN şi al genialului MOZART, este ceea ce vă propune ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO, în concertul prezentat miercuri, 21 octombrie (19.00), la Sala Radio.