Importanţi oameni de film din Rusia îşi părăsesc ţara
https://www.ziarulmetropolis.ro/importanti-oameni-de-film-din-rusia-isi-parasesc-tara/

Doi dintre cei mai cunoscuţi oameni de film din Rusia – criticul Anton Dolin şi regizorul Kantemir Balagov – au anunţat că îşi părăsesc ţara din cauza climatului de teroare, în care opoziţia faţă de războiul Ucraina este aspru pedepsită.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 martie 2022

Climatul de teroare tot mai răspândit în Rusia, unde autorităţile închid ultimele media indepedente, blochează accesul la reţele de socializare occidentale şi înăspresc legislaţia împotriva celor care protestează sau se exprimă contra războiului din Ucraina, pe care Moscova îl numeşte „operaţiune militară specială”, îi determină pe unii artişti ruşi să îşi părăsească ţara.

Doi dintre cei mai importanţi oameni de film din Rusia – Anton Dolin, considerat de mulţi cel mai influent critic de cinema rus, şi regizorul Kantemir Balagov, autorul filmelor „Closeness” (2017) şi „Beanpole” (2019), ambele selectate la Cannes – au anunţat în aceste zile pe Facebook că sunt nevoiţi să plece din ţară, denunţând în acelaşi timp războiul.

„Motivele sunt puţine. Însă în realitate nu există decât unul – un război criminal în Ucraina, iniţiat de conducerea Rusiei. Este imposibil să trăieşti într-o ţară, chiar dacă e a ta şi o iubeşti, unde ţi se închide gura. Mai ales pentru o persoană al cărei unic instrument este cuvântul”, a postat Anton Dolin pe Facebook, alături de două fotografii, una cu uşa apartamentului său de bloc, vopsită pe exterior cu semnul „Z” ca ameninţare, şi alta cu cel mai recent număr al revistei pe care o conducea, „The Art of Cinema”.

„Pur şi simplu nu puteam să mai respir aerul din Moscova, unde oamenii continuau să îşi facă planuri, să vadă filme, să organizeze discuţii artistice, să ia parte la vernisaje şi premiere, în timp ce în Ucraina se omoară şi se moare. Fiecare minut dintr-o astfel de existenţă confirmă o evidenţă: eşti complice”, a continuat criticul de film.

„E amuzant că toată viaţa mea conştientă am refuzat să plec. Deşi au sunat şi au aşteptat. Patria mea este Rusia, nu mi-am dorit niciodată alta. Dar nu mai există Rusia. Rusia – o găină ca capul tăiat”, a mai scris el.

Anton Dolin a subliniat de asemenea că „în urmă cu zece zile (postarea a fost scrisă în a zecea zi a invaziei ruse – n.r.), întreaga lume s-a prăbuşit” şi că „de zece zile nu mă mai pot gândi la altceva decât la război”.

„Viaţa fiecărei persoane care trăieşte în Rusia, care vorbeşte rusă sau care cel puţin este implicată în cultura rusă s-a schimbat ireversibil. Doar că mulţi (majoritatea?) nu îşi dau seama încă. Ucrainenii vor avea o şansă să învie din cenuşă şi ruină, nu vor face decât să devină mai puternici şi vor putea, dacă vor dori, să uite de suferinţa prin care au trecut. Noi nu vom avea nici şansa şi nici dreptul să uităm”, a mai scris criticul de film în postarea sa.

„Ucrainenii au dreptate şi, prin urmare, vor câştiga inevitabil, mai devreme sau mai târziu. De fapt, au şi câştigat. Iar noi vom îndura un dezastru – nu economic şi politic. Un dezastru moral. Lipsa de putere a celor care au fost împotriva sistemului şi puterii timp de 22 de ani nu face decât să amplifice senzaţia de disperare”, a atras el atenţia.

La rândul său, regizorul Kantemir Balagov a postat pe Facebook şi pe Twitter un mesaj cu motivul pentru care părăseşte Rusia, însoţit de o fotografie luându-şi la revedere de la câinele său pe aeroport.

„Am părăsit Rusia. Ne pare rău şi suntem devastaţi. Într-o clipă, viitorul ne-a fost luat. Ne-au fost luaţi părinţii şi prietenii. Însă e ceva ce ei nu ne-au putut lua – cinemaul”, a scris cineastul.

„Inimile noastre sunt alături de Ucraina şi de oamenii din Rusia care sunt împotriva acestui coşmar”, şi-a încheiat el mesajul.

Kantemir Balagov a fost unul dintre participanţii la un mesaj video recent iniţiat de Anton Dolin pentru a-şi exprima protestul faţă de războiul iniţiat de preşedintele rus Vladimir Putin în Ucraina.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.