În limba romani nu există cuvânt pentru fericire
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-limba-romani-nu-exista-cuvant-pentru-fericire/

Am văzut, la Centrul de Teatru Educaţional Replika, premiera spectacolului ,,Maskar” (care în limba romani înseamnă Între). Piesa e scrisă de Mihaela Michailov, după o amplă documentare în comunităţi de romi din Turnu Măgurele şi Alexandria, în capriciosul judeţ Teleorman.

Un articol de Andrei Crăciun|19 mai 2016

În spectacol joacă doar doi actori: Katia Pascariu şi Viorel Cojanu. Maskar este regizat de Radu Apostol, scenografia e gândită de Gabi Albu, partea video e semnată de Elena Găgeanu, iar muzica de Jak Neumann.

Maskar este parte a unei mişcări de artă angajată care are la Replika un vârf de lance. Replika e un cuib de oameni de bine, care manifestă în contra discriminărilor de orice gen. Maskar se înscrie pe această linie: e un spectacol de teatru militant, fără ca asta să îi scadă din meritele artistice. La Replika nu o singură dată s-a găsit justa măsură între protest şi poveste. Maskar e o cale de mijloc, fără ca asta să însemne o abdicare de la cauza luptei.

Maskar e şi despre istoria romilor, cea pe care nu o cunoaştem, fiindcă nu ne-a fost niciodată povestită, dar pe care ne grăbim să o judecăm. Maskar e despre prejudecăţile noastre, despre gratiile şi graniţele din capul nostru. Maskar e o permanentă lecţie, pentru  cei care au ochi de văzut, urechi de ascultat şi inimă de simţit. Şi avem mare nevoie de Maskar în acest timp tot mai încărcat de ură, în care plutim în derivă înspre anii ’30.

În Maskar, actorii nu doar se joacă, aşa cum e îndeobşte la teatru. Cu adevărat ei se implică în poveste, le pasă. E cu totul altceva. Apoi, talentul lor este bine-cunoscut (nu o dată, Katia Pascariu te conduce, cu delicateţe, dar ferm, înspre lacrimă).

Dar! Deriva de acum se va sfârşi şi ea şi va veni un timp în care munca acestor pionieri va fi mai puţin importantă decât este acum. Binele va învinge, nu are cum să nu învingă, iar noi vom şti atunci că romii au fost robi, pe-aici, adică sclavi, şi vom putea înainta prin istoria vindecată.

Numele lor, spuneam, se vor aminti tot mai rar, aşa e întotdeauna lucrarea timpului, dar munca lor va rămâne. Ideile vor învinge. Şi din tot Maskar-ul vor supravieţui măcar aceste două adevăruri de o forţă fundamentală.

Unu: în limba romani nu există cuvânt pentru fericire.
Doi: farfuriile separă omul de om, dar mămăliga uneşte.

Maskar nu o să ne fie punte, în imediat. Dar cineva trebuia să înceapă. Maskar e un alt foarte bun început.

FOTO: Facebook Maskar

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.