Încă o moarte indimenticabilă la Veneția
https://www.ziarulmetropolis.ro/inca-o-moarte-indimenticabila-la-venetia/

Se joacă pe scena Naţionalului din Bucureşti “Anonimul veneţian”, spectacol-studiu coordonat de însuşi Ion Caramitru. Doar doi actori – Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, o splendidă ilustraţie muzicală (de Vasile Manta) şi, mai ales, indimenticabilul text al lui Giuseppe Berto (vă este cunoscut, poate, pentru “Il male oscuro”).

Un articol de Andrei Crăciun|18 iunie 2014

Anonimul venetian” este o piesă de teatru căreia nimic nu-i lipsește. Povestea este simplă, dar puternică: un el și o ea, care încă se iubesc, deși de mult s-au despărțit, un el care moare și o ea care va trăi, o ultimă întâlnire la Veneția, oraș care moare și el de atâtea secole – moare frumos, cu demnitate, sub cupola inevitabililor săi porumbei.

El a fost un despot pentru cei din jur, ea i-a fost supusă, s-a eliberat, și-a refăcut viața cu un altul, unul obscen de bogat.

El nu e bogat, el e sărac, el este un muzician sărac. Muzica este, de altfel, fundamentală pe tot parcursul spectacolului. Muzica Veneției, muzica morții și acea arie a unui Anonim venețian (istoricii muzicii l-au identificat, dar nu e ca și cum ar conta).

Giuseppe Berto nu face greșeli: scriind despre un bărbat murind, face totodată o excelentă demonstrație de supraviețuire – “Anonimul venețian” i-a supraviețuit deja autorului cu treizeci și șase de ani și îi va mai supraviețui cât pe pământ oamenii vor continua să se iubească incurabil și să se despartă absurd.

Anonimul venetian

Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, într-o scenă din „Anonimul venetian“

“Anonimul venețian” este ceea ce eu numesc “un spectacol de replică”. Fluxul și refluxul textului este încântător, decorul Naționalului trebuie, de asemenea, apreciat și – iată – îl apreciez.

Ilinca Goia, învingându-și, înțeleg, vechi suferințe personale, e memorabilă în rol. Ioan Andrei Ionescu devine, pe măsură ce timpul se scurge și personajul său pierde din clepsidră, tot mai bun.

Dar dacă există un Cezar căruia să i se cuvină profunzimea aplauzelor finale, acesta rămâne Giuseppe Berto.

Înțelegerea naturii umane este, la Berto, exactă, deplină – în parte matematică, în parte pictură. Berto e riguros în sondarea acestor chestiuni umane: speranța, iubirea, vina, trădarea, remușcarea, violența, moartea.

Berto pictează din cuvinte adevăruri pe care spectatorul, o dată ieșit din magia sălii de spectacol, nu le poate uita.

În cazul meu, rezistă această replică teribilă care mă tot urmărește, ca o umbră inepuizabilă, de când în acea duminică am ieșit de la Național în noaptea bucureșteană ornată cu orbitoare paiete de lună plină: “Pe Socrate l-a împiedicat nevastă-sa să ajungă Socrate?”.

Răspunsul, atât de evident, era că nu, nu l-a împiedicat. Acesta ar trebui să fie un contraargument care să-i adâncească în deznădejde pe toți cei față de care mă simt atât de solidar – toți ratații lumii.

E, însă, un contraargument fals. Despre nevasta lui Socrate, Xantipa, se știe că era o femeie arțăgoasă, insuportabilă. Au avut împreună trei copii. Niciunul nu l-a moștenit, în inteligență și caracter, pe Socrate.

Foto din spectacolul „Anonimul venetian“ – Tudor Predescu



26
/09
/24

Peste 350 de filme de scurt si lungmetraj din întreaga lume, grupate în 90 de proiecții, sunt incluse anul acesta în programul Festivalului Internațional de Animație Animest (4 - 13 octombrie). Timp de 10 zile, spectatorii de toate vârstele vor savura poveștile animate pe marile ecrane din București, multe dintre ele prezentate chiar de creatorii lor, invitați speciali la eveniment. Programul complet și biletele la cea de-a 19-a ediție Animest sunt de azi disponbile online. 

26
/09
/24

Asociația Entuziart prezintă în premieră spectacolul de teatru-forum „De ce nu mă ascultă nimeni?”, rezultatul proiectului de cercetare artistică interdisciplinară „Corp, minte și intimitate în relații”, desfășurat pe parcursul anului cu scopul de a deschide o discuție esențială cu adolescenții și cu figurile parentale, despre intimitate, consimțământ și relații sănătoase.

25
/09
/24

Proiectul AtTension. Complicities of Moving Bodies este un demers coregrafic interdisciplinar conceput pe baza vastei experiențe a Asociației Developing Art de a lucra la intersecția dintre știință și artele performative, experiență focalizată în acest caz asupra relației dintre atenție ca aspect selectiv al gândirii manifestat în mișcarea corpului și performanța artistică, fie în dans, teatru, film, sau chiar artă vizuală.

25
/09
/24

O echipă internațională de artiști din România, Republica Moldova și Irlanda de Nord, condusă de coregraful Steve Batts a petrecut ultimele luni explorând independența, integritatea și capacitatea de a comunica a dansului dincolo de sprijinul muzicii, textului sau imaginii, în cadrul proiectului No Reason To Dance - poetici ale apropierii.

25
/09
/24

Pe 22 septembrie s-a încheiat cea de a 14-a Ediție a Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul teatrului independent, care anul acesta a cuprins o selecție de 20 de spectacole de teatru, însemnând 3 premiere teatrale și 17 spectacole aflate în competiție, deopotrivă spectacole ale unor companii independente și spectacole studențești din București, Iași, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara.

24
/09
/24

Astăzi, 24 septembrie, cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București – BIEFF debutează cu două avanpremiere ale filmului TWST / Things We Said Today, cel mai recent film al regizorului Andrei Ujică, în cadrul Galei de deschidere, de la ora 19.00, la Cinemateca Eforie, dar și de la ora 20.00, la Cinema Elvire Popesco. Proiecția de la Cinemateca Eforie va fi urmată de o discuție cu regizorul Andrei Ujică.

24
/09
/24

Teodora Brody este o interpretă vocală capabilă să vrăjească publicul din întreaga lume prin arta sa, care cuprinde și depășește jazz-ul, muzica clasică și muzica rădăcinii ei românești. Pentru cel mai recent album al său, „Rhapsody”, Teodora Brody și-a unit forțele cu una dintre cele mai formidabile orchestre ale lumii – London Symphony Orchestra – pentru a scrie un nou și incitant capitol al călătoriei sale prin repertoriul muzicii clasice, reimaginând lucrări binecunoscute de Beethoven, Bartók, Enescu și alți compozitori, în noi și curajoase interpretări vocale.

23
/09
/24

Spectacolul „Weekend Comedy” se joacă pe scena Teatrului Metropolis cu mult succes. Povestea e simplă și savuroasă. Două cupluri, două generații diferite, același weekend și aceeași cabană închiriată din greșeală. Frank și Peggy, un cuplu trecut de prima tinerețe, hotărăsc să petreacă împreună câteva zile într-o casă de vacanță, doar ei doi după mult timp, […]