Întâlnire cu Dracula
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-cu-dracula/

Dacă tot nu poţi să combaţi legenda devenită (fals) brand de ţară, atunci de ce să n-o foloseşti ca vehicul de promovare a unui festival de film (de nişă)? Dracula Film: Horor & Fantasy Festival de la Braşov s-a deschis cu blockbusterul „Dracula Untold”, un debut cu multe locuri comune, dar şi cu câteva ingeniozităţi.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 octombrie 2014

Înainte de a da joi startul competiției oficiale de (șase) lungmetraje, cea de-a doua ediție a Dracula Film: Horor & Fantasy Festival (1-5 octombrie) s-a deschis miercuri seara la Teatrul „Sică Alexandrescu“ printr-un blockbuster ce intră de la sfârșitul acestei săptămâni și pe marele ecrane: „Dracula Untold”/„Dracula: Povestea nespusă”, regizat de debutantul Gary Shore.

Un film de mare buget și doldora de efecte speciale, potrivit totuși pentru a atrage atenția asupra unui festival de filme horror și fantasy la 30 km de castelul legat de celebra legendă (iar aplauzele de la finalul proiecției par să fi confirmat justețea alegerii).

Poveste fără sincope şi timpi morţi

O legendă pe placul cinematografiei internaționale, care i-a arătat de-a lungul anilor un interes special, începând cu celebrul „Nosferatu” (1922), al lui Murnau, așa cum a observat și criticul și co-selecționerul Cristi Mărculescu în prezentarea filmului, în fața unei săli aproape pline, ocupată în proporție covârșitoare de tineri. O sală de teatru, dar cu o așezare a scaunelor asemenătoare cu a unui cinema și dotată pentru eveniment cu un sistem de proiecție și de sunet onorabil.

Și, dacă tot nu se poate scăpa de binomul-clișeu (de răspândire globală) Dracula-Transilvania, de ce nu ar fi fructificat chiar în locul de origine, altfel decât prin banalele produse kitsch pentru turiști? Este ceea ce par a fi încercat organizatorii acestui festival de nișă – să folosească legenda pentru a ambala o selecție de filme de un gen al cărui public nu este foarte numeros (rămâne de văzut cât de receptivi vor fi brașovenii), dar cu siguranță fidel și deschis spre experiment.

Organizat de Asociația Culturală Fanzin și prezentat de Viasat History, festivalul propune, la Teatrul Sică Alexandrescu și Cinemateca Patria, mai multe secțiuni, printre care competiții de lungmetraje, de scurtmetraje internaționale și de scurtmetraje românești, proiecții aniversare sau o mini-retrospectivă de autor (Fabrice Du Welz). Întregul program poate fi consultat pe site-ul festivalului – www.draculafilm.ro.

Cât despre filmul de deschidere, „Dracula Untold”, acesta oferă publicului tot ce se așteaptă să vadă, de la efecte speciale (dintre care unele nu lipsite de ingeniozitate), acțiune, ceva momente de horror (în special datorită unui personaj vampir, altul decât Vlad, extras din buna tradiție a filmelor din serie) și mult fantasy, până la reluarea unor mituri (alterate) sau, punctul cel mai slab, umanizarea personajului Țepeș-Dracula prin transformarea sa într-un fel de cap de familie obișnuită, cu soție, copil și tot tacâmul.

Conflictul pe care se susține filmul este cel dintre turcii cuceritori (băieții răi) și Țepeș, care este ajutat de forțe supranaturale obținute în urma unui fel de pact cu diavolul. Povestea curge fără sincope și timpi morți, însă tradiționalul aspect horror (expresionist) al multor filme inspirate de Dracula lasă aici locul mai mult fantasy-ului și acțiunii, mai familiare publicului larg.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.