„Întregalde”. Inima întunericului
https://www.ziarulmetropolis.ro/intregalde-inima-intunericului/

CRONICĂ DE FILM Partea de început din „Întregalde” este o demonstraţie de forţă. Orăşenii, bine îmbrăcaţi şi echipaţi, se simt în largul lor. Sunt relaxaţi şi siguri pe ei. Fac glume, se tachinează. Au maşini de teren puternice, care urcă impetuos drumurile (iar camera de filmat are grijă să insiste pe asta).

Un articol de Ionuţ Mareş|5 septembrie 2021

În fond, sunt într-o nouă excursie la munte, între prieteni, gata să se simtă bine câteva seri, cu mâncare bună (au aranjat să cumpere un „batal” de la o stână) şi multă băutură.

În plus, au strâns saci cu ajutoare de Crăciun pentru a le împărţi ţăranilor din sate izolate, răsfirate printre dealuri şi păduri, undeva în Alba. Mărinimia de sărbători faţă de nevoiaşi e necesară pentru o conştiinţă liniştită şi pentru a mai distrage puţin atenţia de la problemele personale (despre care ne sunt livrate când şi când frânturi de informaţii).

Iar dacă mai poate să scrie şi presa despre asta, cu atât mai bine – nu strică să iei în grup şi doi jurnalişti. Sau să te fotografiezi cu nevoiaşii în a căror casă intri, aşa cum face personajul jucat de Radu Muntean însuşi (dincolo de latura practică a realizării unui film în pandemie, cu o echipă restrânsă, văd în opţiunea regizorului de a se distribui pe sine, precum şi pe alţi colaboratori în roluri secundare – de exemplu, co-scenaristul Alex Baciu şi monteurul Andu Radu –, păstrând inclusiv prenumele reale, dorinţa de a semnala cât mai clar că e o miză personală la mijloc, o identificare pronunţată cu povestea).

Ce urmează însă este distrugerea lentă a acestei aparente armuri date de statutul social, prin întâmplarea prin care trec cei trei protagonişti jucaţi de Maria Popistaşu, Ilona Brezoianu şi Alex Bogdan. Destabilizarea lor este motorul filmului.

De altfel, ieşirea forţată a personajelor din zona lor de confort psihologic este una din temele recurente, şi poate cea mai importantă, din filmografia lui Radu Muntean, care alături de co-scenariştii Alex Baciu şi Răzvan Rădulescu a sondat mereu conştiinţa clasei de mijloc în momente de criză.

Deşi protagoniştilor – Maria, Ilinca şi Dan – le place să creadă că sunt stăpâni pe ei, se dovedeşte rapid că acest loc străin (dar pe care credeau că îl cunosc, pentru că l-au mai vizitat) e plin de surprize – de la drumuri forestiere ascunse şi noroioase, la personaje aparent bizare, ca acest bătrân Kente Aron (Luca Sabin) pe care îl iau în maşină dintr-un puseu de generozitate, dar şi de bravadă. În fond, ce poate să meargă rău?

Sigur, dacă eram într-un film de gen (sau într-unul de John Boorman), se puteau întâmpla multe lucruri groaznice. Însă e vorba de un film românesc de autor, aşa că, deşi Muntean creează unele aşteptări, rămânem până la capăt într-o convenţie realistă. Chiar şi cele mai dramatice momente – presupusul atac cu o bâtă al lui Kente asupra lui Dan şi o întâmplare ciudată prin care pare să treacă Ilinca, rămasă singură la maşină – sunt lăsate în afara firului narativ central, pentru că perspectiva este exclusiv a Mariei.

E un spectacol să vezi cum fiecare dintre cei trei e nevoit să îşi confrunte limitele – fizice, emoţionale, dar şi pe cele ale empatiei – şi cum dezinvoltura şi superioritatea lor iniţiale, ostentative chiar, se fac ţăndări, ipocrizia e dată de gol, iar ei sunt arătaţi cu adevăratul lor caracter. Evident, în tradiţia Noului Cinema Românesc, e loc şi de nuanţe în acest rechizitoriu: egoismul, cinismul şi ridicolul vin la pachet cu bune intenţii, slăbiciuni umane fireşti, gesturi reale de ajutor în special din partea Mariei, pentru care salvarea lui Kente devine o datorie (şi care pare singura schimbată de toată experienţa).

Dispozitivul propus de Muntean şi co-scenariştii săi nu e lipsit de unele fisuri: deşi e folosită pentru a accentua lipsa de solidaritate între prieteni, decizia celorlalţi membri ai grupului de a nu face tot posibilul pentru a veni imediat în ajutorul dispăruţilor şi de a-i lăsa în pădure peste noapte nu se susţine până la capăt.

Dar asta contează, în fond, mai puţin. Importantă e ciocnirea celor două lumi, fiecare cu valorile sale – una e reprezentată de cei trei orăşeni, iar alta, de bătrânul hâtru (Luca Sabin e revelaţia filmului, cu trecerile sale de la voioşie la rătăcire). Prejudecăţile uneia faţă de cealaltă sunt aruncate în aer – Maria, cea mai atentă la ce se întâmplă în jurul său, descoperă, cu o uşoară uimire, raportarea directă a localnicilor la sexualitate, boală, corp, intimitate.

Aşa se explică şi concentrarea tot mai mare a camerei, în final, pe bătrân şi pe soţia sa (care e chiar soţia din viaţa reală a lui Luca Sabin), în timp ce Ilinca şi Dan sunt practic uitaţi, la fel şi agitaţia de până atunci – e ca şi cum Maria, şi noi odată cu ea, îi vede pentru prima dată cu adevărat pe aceşti oameni şi încearcă să îi înţeleagă. E un moment discret de iluminare acolo, în acea perspectivă regizorală cvasi-antropologică şi deschisă în sfârşit spre celălalt.

Muntean nu face filme politice. E recunoscut pentru interesul său în investigarea middle-class-ului bucureştean – s-a scris mult despre asta, şi pe bază de poziţionări ideologice. Însă e totuşi ceva politic, demn de salutat, în acest demers constant, temerar, din care „Întregalde” e cel mai recent exemplu reuşit (după rateul cu „Alice T.”), de a chestiona valorile morale ale unui grup social care a devenit tot mai mare şi mai influent odată cu transformarea prin care trece România de peste două decenii şi pe care filmele Noului Cinema au reflectat-o din plin.

Unul din veteranii înnoirii cinematografice după 2000 (debutul său, „Furia”, e din 2002, şi e diferit de ce avea să urmeze în filmografia sa), Muntean e consecvent cu stilul realist – al cadrelor-secvenţă, al dialogurilor „ca în viaţă”, al jocului actoricesc convingător, al unităţii de timp şi spaţiu, al unei imagini ne-edulcorate – şi în portretizarea generaţiei sale. E un proiect început cu „Hârtia va fi albastră” (2006) şi continuat cu „Boogie” (2008), „Marţi, după Crăciun” (2010), „Un etaj mai jos” (2015), „Alice T.” (2018) şi acum „Întregalde” (2021).

Filmul românesc trece prin schimbări semnificative de ceva timp, dar cinema-ul lui Radu Muntean, deşi pândit uneori de riscul manierizării, are în continuare forţă şi multe lucruri de zis. Şi surclasează tot şirul de încercări epigonice post-Noul Val din ultimii ani.

„Întregalde” a intrat în cinematografe la 6 august, fiind distribuit de Voodoo Films.

20
/06
/22

Poate cel mai bun film nou văzut în primele trei zile de TIFF e "Rimini" (2022), realizat de austriacul Ulrich Seidl - portretul sarcastic al Europei prin povestea unui cântăreţ austriac eşuat care performează pentru pensionari în hoteluri semi-pustii din celebra staţiune italiană care dă titlul.

18
/06
/22

Cluj-Napoca e, zilele astea, orașul ideal. După cum ar spune un clasic în viață: „pentru că… din seria filmelor“. Pentru că… TIFF și pentru că… festival. Mare. Frumos. Prietenos. Aventuros. Și alte cuvinte care se termină la fel de spectaculos – spumos, delicios, tiffelicious.

10
/06
/22

Jocurile, atelierele și distracția în aer liber se întorc la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, într-un program extins, dedicat copiilor și părinților prezenți la Cluj-Napoca între 18 și 26 iunie.

09
/06
/22

În lunile iunie și iulie, Institutul Cervantes din București și Happy Cinema propun publicului interesat de artă o serie de proiecții de filme documentare având ca subiect diverse figuri iconice ale artei spaniole contemporane: Salvador Dalí, Generația Buñuel, Dalí, Picasso, Muzeul Prado, Remedios Varo, Antonio López. Proiecțiile vor avea loc în Sala Auditorium a Institutului Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta 38), în fiecare zi de miercuri, de la ora 19.00.

09
/06
/22

Filmul “Metronom” (2022), premiat pentru regie în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, va deschide a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, care se va desfăşura în perioada 14-17 iulie. Proiecţia va avea loc în prezenţa regizorului Alexandru Belc şi a tinerei actriţe Mara Bugarin, originară din Timişoara.

08
/06
/22

Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie 2022) anunță un parteneriat cu platforma TikTok, prin care își propune să aducă în focus creatorii români de conținut pasionați de cinematografie și să îi invite să-și găsească inspirația la cel mai mare eveniment de film din țară. Parteneriatul include un hashtag challenge, care va culmina cu un eveniment de premiere special la Cluj-Napoca, și un Masterclass VFX pentru adolescenți susținut de Robert Tatoi, în cadrul EducaTIFF.

08
/06
/22

Aurel Marton și-a petrecut peste 20 de ani în detenție. Acum se străduiește să ducă o viață normală, alături de familie. Povestea vieții sale și, mai ales, iubirea față de animalele abandonate, i-au atras atenția regizorului Mihai Dragolea, care l-a distribuit în noul său scurtmetraj. „Aurică, viață de câine”, care spune povestea unui evadat ce trăiește într-un lan de porumb și care se împrietenește cu câinele unui sătean de la care fură mâncare, va avea premiera în competiția Zilele Filmului Românesc din cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), joi, 23 iunie, la Cinema Florin Piersic (Cluj Napoca).

08
/06
/22

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, singura manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, anunță deschiderea sesiunii de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a opta ediții, care va avea loc între 8 -11 septembrie 2022, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt: 24 iunie (normal) și 15 iulie (târziu).

07
/06
/22

10 pentru FILM, programul care intermediază întâlnirea între actori români de teatru și lumea cinematografiei, a ajuns la cea de-a 11 ediție. O rampă de lansare pentru peste 100 de artiști talentați de pe scenele teatrelor din România, 10 pentru FILM își continuă misiunea și în 2022, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 - 26 iunie 2022). Astfel, alți 10 actori aflați la debut sau care au interpretat până acum roluri secundare în cinema vor veni la TIFF, unde vor intra într-un program de prezentare și formare, care include workshop-uri, dar și întâlniri esențiale cu profesioniști din industrie.

06
/06
/22

Chef-ul Adi Hădean vine la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2022 pentru o zi specială: Ukrainian Street Food Day. Acesta va pregăti, alături de bucătari din Ucraina, preparate tradiționale din țara vecină, pe care clujenii sunt invitați să le încerce pe 20 iunie la un eveniment special, care va fi organizat pe strada Potaissa din centrul orașului. Toate fondurile strânse în urma acestui eveniment vor fi donate inițiativei #SolidarSocial, care livrează mese calde refugiaților.

02
/06
/22

Fidel misiunii sale de a cultiva pasiunea publicului tânăr și foarte tânăr pentru arta cinematografică, programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie). Calendarul evenimentelor include anul acesta o amplă selecție de filme dedicate copiilor și adolescenților, ateliere creative și cursuri de jurnalism de cinema, dar și o prezentare în premieră a opționalului de educație cinematografică, care va fi testat pe parcursul unui an școlar la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca, la inițiativa Asociației Festivalului de Film Transilvania (AFFT).