Ioana Bogdana și Eva Todică: „Dragostea pentru cinema nu se oprește la filmele de artă sau must-see”
https://www.ziarulmetropolis.ro/ioana-bogdana-si-eva-todica-poate-ca-abia-in-mileniul-iii-este-cu-adevarat-speciala-relatia-adolescentilor-cu-filmul-pentru-ca-il-aleg-din-atat-de-multe-alte-optiuni/

În prima zi de Bucharest International Dance Film Festival, vă invităm la o discuţie despre cinematografia pentru publicul tânăr, alături de Ioana Bogdana şi Eva Todică.

Un articol de Alina Vîlcan|4 septembrie 2019

Între 4 și 8 septembrie, Bucharest International Film Festival, ajuns la a V-a ediție, ne propune unele dintre cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Am stat de vorbă cu Ioana Bogdana și Eva Todică, de la Super International Film Festival, care au curatoriat secțiunea Love in the Age of Virtual de la BIDFF 2019, ce aduce vineri, 6 septembrie, la Muzeul Țăranului Român, 12 superfilme de dans pentru adolescenți. De la Londra, unde locuiesc, Ioana și Eva ne-au vorbit despre relația adolescenților cu filmele în mileniul III, despre cum începe dragostea pentru cinematografie sau cum să îți alegi filmele pe care le vezi într-o manieră cât mai inteligentă.

BIDFF. Cum ați ales filmele din secțiunea Love in the Age of Virtual, de la BIDFF 2019? La ce să ne așteptăm?

HAPPY ENDING, Australia, 2018

Eva Todică și Ioana Bogdana: Am intrat în procesul de selecție fără niciun fel de așteptări și (spre rușinea sau poate avantajul nostru) fără să fi văzut prea multe filme bazate pe dans. Am făcut un maraton de o zi și reacția noastră a fost destul de imediată: foarte rar a trebuit să ne discutăm opiniile. În general, ne-am potrivit, am simțit și am știut.

Am încercat să alegem filmele care ni s-au părut cele mai îndrăznețe, creative și bine meșteșugite. Credem că am făcut o selecție optimistă, care sperăm să vă energizeze.

SUPER. Ce ne spuneți despre Super International Film Festival, cum a apărut, ce v-ați propus?

Ioana: Super a apărut din nevoia unor adolescenți de a fi luați în serios ca artiști. Datorită Super, adolescenții care fac filme, pictează, scriu poezie etc. au acum un safe space care le oferă recunoaștere, plus o platformă unde să întâlnească oamenii potriviți ca să se dezvolte. Sper ca pe viitor să ne extindem și mai tare și să reușim să acoperim toate zonele care ni se par esențiale, dar care lipsesc din programa școlară.

Eva: Eu nu am fost implicată în organizarea Super în trecut, lucru pe care îl regret. Dar asta îmi dă, totuși, ocazia de a vorbi despre experiența mea ca participant. Cred că înseamnă enorm pentru adolescenți să aibă un loc unde se pot exprima, unde își pot arăta munca unui public real și unde pot primi feedback. E un sentiment unic, să ai un film proiectat pentru prima dată, chiar dacă e un film mic sau stângaci. Te simți cineast și, mai ales, te simți auzit.

IN DOG YEARS I’M DEAD, Germania, 2019

RELAȚIA ADOLESCENȚILOR CU FILMELE. Cum vedeți voi această relație în mileniul III?

Eva & Ioana: E o perioadă super interesantă, pentru că mediile de comunicare s-au schimbat enorm în ultimii ani. Ce rămâne clar e că, în ciuda informației constante și infinite de pe net, adolescenții încă merg la cinema și încă vor să facă filme. De ce? Nu suntem sigure. Poate caută la cinema ceva ce nu poate fi găsit în video-urile de pe Youtube sau în story-uri. O profunzime a unui subiect sau ocazia de a împărtăși filmul cu ceilalți din sală? Poate că abia în mileniul III este cu adevărat specială relația adolescenților cu filmul, pentru că îl aleg din atât de multe alte opțiuni.

INSPIRAȚIE. Cum te pot inspira filmele în adolescență? De ce e important să îți formezi o cultură cinematografică?

Eva & Ioana: Filmele pot însemna multe lucruri. O lecție de istorie (uneori greșită, dar care lecție de istorie nu e?), un prieten care e la fel ca tine, sau un prieten care e extrem de diferit de tine, dar pe care îl poți înțelege în totalitate. În plus, filmele nu sunt doar povestea sau personajele. Ele pot fi frumoase și fascinante în sine, ca formă. Credem că e foarte greu să nu te lași inspirat de complexitatea asta, mai ales într-o perioadă complexă precum adolescența.

Când vine vorba despre formarea culturii personale, orice informație e utilă la vârsta asta. E mai importantă cinematografia decât alte ramuri ale culturii? Recomandăm câte puțin din toate și aprofundarea subiectelor care vă pasionează individual.

TUTU, Belgia, 2018

ALEGERI. Ce le-ați spune tinerilor care vor să-și aleagă filmele pe care le văd într-o manieră cât mai inteligentă?

Eva & Ioana: Le-am spune tinerilor să nu le aleagă, sau nu deocamdată. Îi sfătuim să vizioneze o gamă cât mai variată de filme, din orice timp, din orice categorie. Dragostea pentru cinema nu se oprește la filmele de artă sau must-see. Nici inspirația. Credem că a fi deschis și entuziasmat legat de toate experiențele cinematografice e cea mai inteligentă metodă de a vedea filme și a învăța.

LONDRA. Locuiți la Londra. Cum arată cotidianul vostru? Cât de ofertantă e Londra pentru iubitorii de cinematografie?

Eva & Ioana: În Londra, Ioana a terminat facultatea de film și Eva pe cea de teatru. Acum, lucrăm amândouă în advertising o perioadă, până ne punem pe picioare și învățăm cum să gestionăm viața de adult și pe cea de cineast. Cinemaul e cu vino-ncoa în Anglia, e foarte experimental și surprinzător dacă asta cauți, dar și foarte comercial și repetitiv. Totuși, pe noi ne-a ajutat să ne deschidem perspectivele asupra filmului și ne-a învățat să ne adaptăm în afara bulei noastre cinefile din România.

Ioana Bogdana și Eva Todică (Londra)

BUCUREȘTI. Cât de des mai ajungeți la București? Veți veni la BIDFF?

Ioana: Vizitele noastre în București se răresc din ce în ce mai tare cu trecerea timpului. Pentru mine, prioritățile sunt Crăciunul și Super, pentru care mi-aș lua un bilet de avion țaca-paca, oricând, de pe o zi pe alta. În restul anului însă nu prea ajungem prin România, pentru că preferăm să călătorim (atunci când ne permitem).

Eva: Din păcate, nu vom ajunge la BIDFF și mă gândeam de curând „ce frumos ar fi fost…”. Totuși, le doresc vizionare plăcută tuturor celor ce vor veni și îi rog să se bucure de tot ce oferă festivalul și pentru mine.

ÎNCEPUTURI. Cum începe dragostea pentru cinematografie, cum a fost în cazul vostru?
Eva & Ioana: A început înainte să ne dăm seama. Am crescut uitându-ne la filme în familie, singure sau chiar pe ascuns. Abia prin adolescență am reușit să articulăm pasiunea cu care ne-am pricopsit.

UN FILM-CULT. Dincolo de selecția de la BIDFF, v-aș ruga să ne recomandați fiecare câte un film-cult, filmul care v-a cucerit pentru totdeauna.

Ioana: Recomand Gadjo Dilo și nu zic mai mult, pentru că eu când l-am văzut prima dată nu am știut nimic despre el și a fost mai bine așa. Are și niște super-scene de dans.

Eva: Pentru că Ioana a menționat un film de co-producție românească, eu am să rămân în același spațiu și recomand O vară de neuitat, pe care aleg să îl revăd atunci când sunt tristă și vreau să zâmbesc.

Ce rămâne clar e că, în ciuda informației constante și infinite de pe net, adolescenții încă merg la cinema și încă vor să facă filme. De ce? Nu suntem sigure. Poate caută la cinema ceva ce nu poate fi găsit în video-urile de pe Youtube sau în story-uri. (Eva Todică & Ioana Bogdana)

Foto: BIDFF, arhiva personală a invitatelor

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.