Ion Caramitru, în „război” cu ministrul Culturii
https://www.ziarulmetropolis.ro/ion-caramitru-in-razboi-cu-ministrul-culturii/

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti spune că este pe picior de război cu ministrul Vlad Alexandrescu, din cauza că Ministerul Culturii vrea ca la conducerea instituţiilor de cultură să fie numite şi persoane din alte domenii de activitate decât cele culturale.

Un articol de Petre Ivan|19 ianuarie 2016

Proiectul Ministerul Culturii pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului numărul 189 din 2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, proiect ce prevede, printre altele, că managementul instituţiilor de cultură va putea fi asigurat şi de persoane care sunt absolvente de studii superioare în alte domenii de activitate decât cele culturale îl nemuilţumeşte pe actualul director al TNB, Ion Caramitru.

„Vreau să încurajez performanţa, vreau să fac o reformă mică. Ministrul Culturii este al dumneavoastră şi nu va întreprinde nimic fără dumneavoastră”, a declarat Vlad Alexandrescu, în deschiderea dezbaterii publice.

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti (TNB), a solicitat retragerea proiectului de modificare a Ordonanţei 189, precizând că vorbeşte în numele a 18 instituţii, care l-au mandatat în acest sens.

„Mesajul nostru este de a retrage această ordonanţă”, şi-a început Caramitru pledoaria. „Am fost şocat de modul în care aţi abordat chestiunea Teatrului Naţional şi, prin el, a teatrului românesc, în general. Nu pot să cred că discutăm acum o ordonanţă deja calificată. Această întâlnire ar fi trebuit să aibă loc înainte de a o structura”, a mai spus acesta.

„Schimbarea aceasta pune în pericol până şi drepturile omului. Ordonanţa prevede această evoluţie, de la nota 7 până la 10, pentru a scoate în evidenţă performanţa. Nota 7 este de trecere, la o evaluarea anuală, iar nota 9 şi peste 9, la o evaluare finală, permite prin lege continuarea mandatului, nu cu un concurs deschis, ci cu un drept câştigat”, a explicat Ion Caramitru, adăugând că aprobarea acestui articol este un atac la dreptul câştigat.

În două luni de activitate la minister, dumneavoastră nu faceţi altceva decât ceea ce vreţi să faceţi şi cu noi – să ne aduceţi oameni din altă profesiune, să ocupe posturi atât de calificate. Nu poate veni la Muzeul Satului, să zicem, un inginer constructor. Nu există reformă mică şi nici reformă mare. Este o gafă pe care o faceţi ca om de cultură. Reforma, despre care am spus că e nevoie, e a sistemului. Noi existăm într-un sistem bugetar de tip comunist. Pe această ordonanţă sunt pe picior de război cu dumneavoastră. – Ion Caramitru.

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

În artă nu e ca la fabrica de rulmenţi

Acesta a precizat că îşi doreşte să existe şi un sistem concurenţial, în ceea ce priveşte artiştii, nu doar bazat pe vechime, fără contracte semnate pe perioadă nedeterminată, dar şi că ar trebui gândite calităţile juriului care face evaluările managerilor.

„În artă nu se măsoară la fel ca în fabricile de rulmenţi”, a menţionat Ion Caramitru.

„Eu am fost evaluat de Liviu Ciulei, de Ion Cojar şi de astfel de oameni. Nu poate veni un fost student de-al meu sau cineva care a învăţat carte la UNITER să facă aprecieri. În artă lucrurile stau altfel”, a adăugat Ion Caramitru.

Aţi spus, când aţi venit la Minister, că acest Guvern a fost adus de stradă şi serviţi strada. Şi am încercat să vă spun, dar nu am apucat, că sunteţi ministrul Culturii, nu ministrul străzii. Ceea ce se întâmplă în stradă este extrem de important, chiar şi eu am venit de acolo în sistemul contemporan. Nu puteţi veni la Teatrul Naţional şi să spuneţi că veţi dispune cedarea unei săli către o altă instituţie, să faceţi ce-a făcut Ceauşescu cu Teatrul de Operetă. Înţeleg că a fost nevoie de intervenţia prim-ministrului pentru a renunţa la această obsesie. – Ion Caramitru.

TNB şi proiectele pentru tinerii actori

Acesta a menţionat şi faptul că TNB a implementat numeroase proiecte care implică tineri. „În Teatrul Naţional lucrează 236 de tineri din sistemul aşa-zis independent. Sistem în care, după cum mi-a spus consilierul dumneavoastră – un tânăr de 24 de ani, care abia a terminat şcoala şi care nu cred că poate să vă dea sfaturi atât de preţioase pe care să le urmaţi – există 4.000 de tineri fără loc de muncă. Eu am crezut că sunt 2.500”, a spus Caramitru. „A fi independent înseamnă a refuza categoric să faci parte din instituţiile publice, dar toţi aceştia participă la concursuri dau probe pentru roluri în teatre de stat. Ei nu sunt independenţi, sunt şomeri”, a mai spus acesta.

„Propunerea noastră este aceea de a retrage această ordonanţă”, a spus în încheiere Ion Caramitru, în numele TNB şi al 18 teatre din ţară, între care se numără Teatrul Municipal Baia Mare, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani”, Teatrul „Luceafărul” din Iaşi, Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea, Teatrul Naţional Târgu-Mureş şi Teatru „Tony Bulandra” din Ploieşti.

Foto: Ion Caramitru – uniter.ro

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

13
/02
/24

CRONICĂ DE FILM “Zona de interes” (2023), de Jonathan Glazer, este un film aproape conceptual, a cărui forţă e dată de contrastul dintre ce vedem în prim-plan, de o parte, şi ce se întâmplă în plan îndepărtat şi ce auzim pe coloana sonoră, de cealaltă parte.

12
/02
/24

Actorul Matei Arvunescu percepe vulnerabilitatea ca pe o lecție de actorie, îl citează pe marele Gabo, încercând să explice cum viața ar putea avea un sens și crede că „revoluție“ e un cuvânt cu mare greutate. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.