Istoria și teatrul, întâlnire la muzeu
https://www.ziarulmetropolis.ro/istoria-si-teatrul-intalnire-la-muzeu/

În perioada 16-24 august 2017, Asociaţia Culturală pentru Educaţie prin Artă desfăşoară programul educaţional pentru copii La Cotroceni, în parteneriat cu Muzeul Naţional Cotroceni şi Policy Center for Roma and Minorities.

Un articol de Petre Ivan|8 august 2017

Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Activitățile vor fi găzduite de Muzeul Național Cotroceni, iar beneficiarii proiectului – copii cu vârste între 11 și 14 ani aflați în situații de risc, din comunitatea dezavantajată din Ferentari, sector 5, București – vor lua parte la atelierele programului prin implicarea Policy Center for Roma and Minorities.

Programul La Cotroceni a fost conceput pornind de la ideea de a transmite copiilor evenimente istorice și de a le face cunoscute spații emblematice pentru istoria României într-un mod inedit, diferit de metoda clasică școlară, dar completând-o și îmbogățind-o pe aceasta. Inițiatorii proiectului vor oferi unui grup de copii o întoarcere în timp, în perioada 1914-1918, la Palatul Cotroceni, în mijlocul familiei regale compuse la acea vreme din Ferdinand, Maria, fiicele și fiii lor.

Călătoria în vremurile de demult va fi mijlocită de o echipă de traineri și ghizii Muzeului Național Cotroceni. Aceștia ii vor purta pe tinerii participanți pe firul unor crâmpeie din viața membrilor familiei regale într-o perioadă de cumpănă pentru România, printr-o serie de ateliere de teatru și joc, având ca suport vizual fotografii din fototeca Muzeului Național Cotroceni. Poveștile se vor împleti și în urma lor, copiii vor crea împreună cu trainerii lor un spectacol.

Cinci ateliere vor compune programul educațional La Cotroceni: atelierul de dramaturgie, atelierul de actorie, atelierul de costume, atelierul de muzică și atelierul de creare a spectacolului. Pe măsură ce vor înainta în lucrul cu copiii, trainerii vor combina elemente din fiecare atelier, vor îmbina informațiile teoretice cu activități practice și jocuri. Astfel, spre exemplu, micii participanți vor realiza singuri costumele și coloana sonoră a spectacolului, sub îndrumarea trainerilor specializați. Spectacolul se va construi din povești ale copiilor inspirate din fapte reale de la Curtea Regală a României, din anii 1914-1918.

Echipa de concept și conținut a proiectului este formată din Oana Răsuceanu, Adina Lucaciu și Irina Velcescu. Lor li se alătură Dana Anghel – scenograf și Petre Ancuța – compozitor. Echipa Muzeului Naţional Cotroceni formată din muzeografi şi referenţi de specialitate – Ștefania Dinu, Oana Zlăteanu, Ştefania Duminică, Ştefania Doloiu și Anişoara Măciucă – îi vor conduce pe copii prin camerele, sălile și pe coridoarele muzeului și îi vor introduce în istoria Palatului Cotroceni și a familiei regale.

***

Despre  Oana Răsuceanu

Oana Răsuceanu a derulat o serie de proiecte în zona teatrului și dansului, ca scenarist / dramaturg, regizor și coregraf, fiind în continuare activă în aceste domenii.

Printre spectacolele realizate de ea până în acest moment se află Telefonul din colțul străzii (după texte de Cristian Popescu – spectacol integrat în modulul educațional cu același titlu, implementat în 6 licee din București în noiembrie 2015, cu sprijinul ArCub, parte din proiectul Ești București!), DORIAN (spectacol creat în 2016 cu sprijinul AFCN și Ministerul Culturii, selecționat în cadrul FNT2017) și o serie de spectacole pentru copii, scrise și regizate de ea. În toamna anului 2016 Oana a demarat în București modulul educațional pentru copii – Carina pe drumul spre casă, compus din spectacolul de teatru cu același nume (scris și regizat de Oana) și o serie de ateliere de teatru pentru copii.

Începând cu 2009, în calitate de trainer, Oana a derulat o serie de ateliere de dans contemporan și scenaristică, dedicate adolescenților. Din 2009 este membru-fondator, Președinte și trainer al Asociației Culturale Control N.

Despre Irina Velcescu

De-a lungul carierei sale în teatru, Irina Velcescu a jucat în spectacole precum Niște fete (regia Cristi Juncu), Shape of Things (regia Vlad Massaci), XXL (regia Cristi Juncu), Cupluri (regia Vlad Zamfirescu), Un pic prea intim (regia Cristi Juncu), BASH (regia Vlad Massaci), Iluzii (regia Cristi Juncu).

Filmografia Irinei cuprinde roluri în filme precum Vineri, în jur de 11 și Tabasco (ambele în regia Iuliei Rugină) sau seriale TV precum O săptămână nebună (o producție Media Pro Pictures). Irina a jucat în spectacole de teatru pentru copii și adolescenți precum Răbdărică și Mofturică salvează Noaptea de Ajun, Răbdărică și Mofturică în misiune cu Zâna Măseluță, Telefonul din colțul străzii sau Carina pe drumul spre casă. De asemenea, Irina are experiență ca trainer de improvizație și organizator de ateliere pentru copii și adulți.

Despre Adina Lucaciu

Cariera în teatru a Adinei Lucaciu include spectacole precum Apus de soare (regia Dan Pița), Flori, fete, filme sau băieți (regia Mimi Brănescu), Însemnările unui nebun (regia Iarina Demian). În film, Adina a colaborat cu regizori precum Adrian Sitaru (Din dragoste cu cele mai bune intenții), Radu Muntean (Un etaj mai jos), Luiza Pârvu (Aniversarea), Marian Crișan (Camelia), Cristina Iliescu (Nu azi), Andreea Păduraru (Moebius) sau Iulia Rugină (Breaking News).

A colaborat cu Oana Răsuceanu în calitate de actriță în cadrul spectacolului de coregrafie Dear Diary, în cadrul spectacolului de teatru-dans Telefonul din colțul străzii și în cadrul spectacolului pentru copii Carina pe drumul spre casă. Joacă în spectacolele educative pentru copii Răbdărică și Mofturică salvează Noaptea de Ajun și Răbdărică și Mofturică în misiune cu Zâna Măseluță . Adina are experiență în lucrul cu copiii având colaborări cu grădinițe și școli unde a ținut cursuri de improvizație și actorie.

Foto: Istoria și teatrul, întâlnire la muzeu – facebook

07
/02
/17

Într-o zi de 7 februarie Charlie Chaplin debuta în rolul care îi va aduce celebritatea, micul Vagabond - Charlot. Tot într-o zi de 7 februaraie  faimosul cuplu Stroe şi Vasilache prezenta în premieră "Bing-bang", primul film sonor realizat la Bucureşti cu o aparatură construită de inginerul roman Argani.

06
/02
/17

Dublă aniversare pe TVR 2, în această seară (6 februarie), de la ora 21.10: "Insula", de Mihail Sebastian a avut premiera în 1947, an în care s-a născut Vladimir Găitan, actor în distribuţia spectacolului. "Insula" a avut premiera acum 70 de ani, în 1947, la Teatrul Municipal, în regia lui Mircea Șeptilici.

06
/02
/17

INIȚIATIVĂ. Teatrul Metropolis, condus de George Ivașcu, propune, la zece ani de la înființare, un spectacol aniversar, în care vor juca zece actori de până în treizeci de ani. Ei au fost selectați de maeștri ai scenei românești de astăzi în cadrul Galei Metropolis 10 ani, eveniment care a avut loc pe 14 decembrie 2016.

06
/02
/17

Cele peste două mii de cărți din casa mea au pornit un miting neautorizat, supărate ca de cinci zile nu am mai citit un rând, lucru care nu s-a mai întâmplat de două ori în ultimii treizeci de ani.

06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.

06
/02
/17

După o lungă pauză, “Două loturi”, unul din cele mai premiate spectacole ale Teatrului Național din Bucureşti, va putea fi văzut din nou de spectatori, de astă dată pe scena Sălii Pictura, joi 9 și vineri 10 februarie 2017, de la ora 20.00.

06
/02
/17

Într-o zi de 6 februarie se nășteau scriitorul român Geo Bogza, cineaștii François Truffaut și Jim Sheridan și cântăreții Natalie Cole, Bob Marley, Axl Rose și Cătălin Crișan. Tot într-o zi de 6 februarie (1898) avea loc, la Paris, premiera "Poemei romane", compusa de George Enescu, pe atunci în vârstă de 16 ani.

05
/02
/17

În cadrul VAULT Festival 2017, în perioada 8-12 februarie, Atelier Studio Theatre şi Institutul Cultural Român prezintă la Londra premiera britanică a cunoscutei piese a lui Matei Vişniec „Şi cu violoncelul ce facem?”

03
/02
/17

Marele Bal al Operei din Cluj Napoca va avea loc, în acest an, pe 4 martie 2017, la un sfert de secol, de la prima ediţie. Eveniment unic de impact național, amplă manifestare cultural-artistică polivalentă şi gală dedicată valorii, devenit tradiţie la Cluj, Marele Bal al Operei ajunge la cea de-a XXII-a ediţie.

03
/02
/17

Universitatea de Arte din Târgu-Mureș și Teatrul Nottara, în colaborare cu Institutul Italian de Cultură din București, prezintă miercuri, 8 februarie 2017, de la ora 19:30, în sala „George Constantin“ a Teatrului Nottara, spectacolul-lectură Dama de cupă de Gianni Spezzano, piesa câștigătoare a Concursul European de Dramaturgie PopDrama.

03
/02
/17

Teatrul Tineretului are plăcerea de a anunța cea dintâi premieră a anului 2017: Un stejar de Tim Crouch, regia Bobi Pricop. Reprezentațiile vor avea loc cu participarea extraordinară a actorilor Claudiu Bleonț și Ana Ciontea, în zilele de sâmbătă, 4 februarie, și duminică, 5 februarie, de la ora 19.00.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

03
/02
/17

Concluzie: e unul dintre cele mai frumoase, luminoase, bine jucate, credibile și emoționante spectacole pe care le-am văzut de multă vreme încoace. Simplu. Iar o prietenă actriță îmi șoptește că rar vezi mașiniștii aplaudând o piesă din culise. Înseamnă că chiar „a coborât Îngerul”. Un spectacol frumos te pune pe gânduri (nu negre), îți dă bucurie (nu -doar- hlizeală goală) și îți dă un ”ceva” pe care îl porți, apoi, cu tine ca pe o bijuterie pe dinăuntru, mult timp.