„Istoria unei zile/Istoria unei zile pe timp de pandemie”, la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi
https://www.ziarulmetropolis.ro/istoria-unei-zile-istoria-unei-zile-pe-timp-de-pandemie-la-muzeul-national-al-hartilor-si-cartii-vechi/

Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi vă invită să vizitaţi începând cu ziua de joi, 16 decembrie 2021, expoziţia temporară semnată de Silvia Trăistaru, intitulată „Istoria unei zile/ Istoria unei zile pe timp de pandemie – The Story of a Day/ The Story of a Day During the Pandemic”, proiect curatoriat de Ioana Marinescu.

Un articol de Liliana Matei|13 decembrie 2021

Artista expune o serie de lucrări realizate în perioada 2019-2020, în care compară traseul unei zile normale, cu cel din perioada martie-mai 2020, când aplicarea restricțiilor pandemice a dus la restrângerea posibilității zilnice de deplasare.

Expoziţia este deschisă în perioada 16 decembrie 2021 – 20 februarie 2022, la sediul muzeului din Strada Londra nr. 39, București. Programul de vizitare este de miercuri până duminică, între orele 10:00 – 18:00.

Preț bilet: 5 lei.

Încă din titlul expoziției, artista anunță legătura dintre distanța pe care o parcurge într-o zi și urma pe care aceasta o lasă, o hartă personală, impregnată de propria experiență, pe care o transpune într-o formă grafică. Expoziția compară două tipuri de zile care generează două tipuri de hărți: distanța parcursă într-o perioadă normală, în care Silvia poate să exploreze toate căile pe care și le dorește versus traseul simplificat la sânge al perioadei martie-mai 2020, când începutul pandemiei limitează și controlează drumurile și deplasările. Diferențele se observă cu ochiul liber: forme geometrice complexe și armonioase, care acoperă în unele cazuri zeci de km, diferite localități și adrese, în comparație cu mici triunghiuri, deplasări de acasă, până la magazinul din imediata proximitate, și înapoi. Artista suprapune cercetarea artistică și forma cartografică, cu propriul interes pentru documentare și rememorare a gesturilor și demersurilor personale.

Proiectul a început în 2019, în timpul unei călătorii ample prin Germania, în care artista a observat că aplicația Google Maps continua să îi înregistreze drumurile, chiar și atunci când nu era conectată la internet. Surprinsă și inițial iritată de invadarea intimității, Silvia Trăistaru  a folosit această situație aparent intruzivă în propriul avantaj. A păstrat opțiunea de înregistrare din aplicație și a început să analizeze conștient traseul călătoriilor sale prin diferite orașe din Germania. Mai târziu, proiectul a continuat să crească și s-a extins și la deplasările cotidiene prin București, Viena, sau în alte locuri. Începutul pandemiei și instaurarea carantinei au părut o amenințare și o limitare la adresa proiectului, dar artista a știut să fructifice și această situație. Datorită interesului artistic, a continuat să observe noua situație, chiar dacă forma rutelor devenea din ce în ce mai simplă. În unele zile nici nu s-a deplasat, iar foile ei au rămas complet goale, martori ai limitării liberei circulații și ai frustrării care venea cu pierderea unor beneficii de care nici nu eram conștienți că le avem.

„În anul 2019, m-am folosit de hărțile oferite de Google Maps Timeline pentru a crea un set de lucrări. Am făcut desenele ca o formă de protest întrucât Google înregistrase în aplicația lor atât de multe date despre drumurile mele. Am fost contrariată de faptul că mă simțeam monitorizată dar am hotărât să folosesc baza de date pe care Google o avea despre locurile unde am fost. Ulterior, după ce am descoperit că pot dezactiva acest serviciu, am decis să îl păstrez datorită utilității lui ca mecanism mnemonic”, explică Silvia Trăistaru.

Proiectul este de largă amploare, el însumând deja 100 de lucrări, dar artista continuă să îl dezvolte. Din acestea, un corpus de lucrări va putea fi văzut la MNHCV. Începând cu 2020, o parte dintre lucrări au fost expuse într-o serie de expoziții de grup: PANDEMIC LOOP DISORDER, curator: Magdalena Pelmuș; asistent curator: Lina Țărmure. Camera K’ARTE, Târgu Mureș; PANDEMIC LOOP DISORDER, curator: Magdalena Pelmuș; asistent curator: Lina Țărmure, Diptych Art Space, București; Perspectiva series, OKNA Espaco Cultural,  Porto, Portugalia; Behind The Times, organizator: Solo Show, curatoriată de Abby Lloyd și Alyssa Davis Gallery, New York; Social Isolation, Rattha Gallery, Santiago, Chile, PandemicArt, (expoziție și catalog), TehnoArte, Timișoara.

Silvia Trăistaru (n. 1979) este artist vizual și restaurator independent. Din 2002, după ce a absolvit Universitatea Națională de Arte București, a început să lucreze în propriul atelier, unde îmbină propriile proiecte de pictură, desen, fotografie, precum și proiecte de conservare de artă. Silvia este interesată în mod special de observarea directă a naturii și de comunicarea interspecii.

Ioana Marinescu (n. 1988) este istoric de artă, curator și doctorand la Universitatea Națională de Arte București, interesată de biografia artistică și cercetarea artistică. A lucrat aproape 14 ani la Galeria H’art, una dintre primele galerii private de artă contemporană deschise în România. Interesele ei combină istoria și teoria artei cu practica concretă de a lucra cu artiști activi pe scena contemporană. În prezent se ocupă de site-ul de artă www.thereart.ro

Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi (MNHCV) din Bucureşti este printre puținele instituţii culturale cu acest specific din lume. MNHCV își propune ca, prin grija pentru patrimoniu și interpretarea lui, prin activități destinate specialiștilor și comunităţii, să devină o instituție relevantă pentru public și pentru cultură, promovând cercetarea, interactivitatea, educația pe tot parcursul vieții, dialogul şi angajarea creativă.

 

 

 

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.