„It Must Be Heaven”, o comedie despre banalitatea și absurditatea vieții cotidiene
https://www.ziarulmetropolis.ro/it-must-be-heaven-o-comedie-despre-banalitatea-si-absurditatea-vietii-cotidiene/

Câştigătoare a unei menţiuni speciale în competiţia Festivalului de la Cannes din acest an, „It Must Be Heaven”/ „Paradisul, probabil”, noua comedie a lui Elia Suleiman, redă călătoria cineastului prin diferite oraşe ale lumii, unde descoperă paralele neaşteptate cu Palestina sa natală.

Un articol de Liliana Matei|21 decembrie 2019

În calitate de regizor, scenarist, dar și de actor principal al filmului cu care a ajuns pentru a treia oară în competiția oficială a festivalului de la Cannes, Elia Suleiman surprinde în „Paradisul, probabil”, prin viniete intime şi emoționante, felii de viață memorabile din Nazaret, Paris și New York. Distribuit de Independența Film, „Paradisul, probabil” va rula în cinematografele din România din 3 ianuarie 2020.

ES emigrează din Palestina în căutarea unui nou „acasă”, însă, își dă seama curând că țara sa de origine îl urmează ca o umbră. Promisiunea unei vieți noi se transformă rapid într-o comedie absurdă. Oricât de departe ar călători, de la Paris la New York, apare ceva care-i amintește de patria lăsată în urmă. Un film în cheie comincă, semnat de regizorul multi-premiat Elia Suleiman, care explorează noțiuni precum identitatea, naționalitatea și apartenența și în care cineastul-actor pune o întrebare fundamentală: unde te poți simți „acasă”?.

„Dacă în filmele mele anterioare, Palestina era imaginată ca un microcosmos al lumii, cu noul meu film, Paradisul, probabil, lumea devine microcosmos al Palestinei”, declară regizorul Elia Suleiman. „Filmul arată situații obișnuite de zi cu zi ale oamenilor din întreaga lume care trăiesc într-un climat de tensiune geopolitică globală. Iar violența care izbucnește într-un loc este similară cu violența care izbucnește într-un alt loc. Imaginile și sunetele care conțin această violență sau tensiune sunt resimțite în toate centrele lumii și nu, ca în trecut, doar undeva în colțurile îndepărtate ale omenirii. Există puncte de control în fiecare țară în aeroporturi și în mall-uri. Sirenele poliției și alarmele de securitate nu mai sunt intermitente, ci constante. Mai degrabă decât să se concentreze pe imaginea de ansamblu, adesea expusă de mass-media și nu foarte corect abordată, Paradisul, probabil se preocupă cu momente marginale, banale și în afara zonei de interes a presei. Abordează ceea ce este intim, tandru și emoțional.”

Născut la Nazaret în 1960, Elia Suleiman e un cunoscut cineast, care a realizat patru lungmetraje de ficțiune începând cu „Chronicle of a Disappearance”, premiat pentru debut la Veneția în 1996. Din 2002, filmele sale au fost incluse în selecția oficială de la Cannes:  „Divine Intervention” (2002, Premiul Juriului și Premiul FIPRESCI), „The Time That Remains” (2009) și „It Must Be Heaven” (2019).

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.