„Jeanne Dielman”, desemnat de critici cel mai bun film al tuturor timpurilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/jeanne-dielman-desemnat-de-critici-cel-mai-bun-film-al-tuturor-timpurilor/

Pentru prima dată în sondajul realizat o dată la un deceniu, de 70 de ani, de celebra revistă britanică Sight & Sound, topul celor mai bune filme din toate timpurile este condus de o peliculă regizată de o femeie:  „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, de Chantal Akerman. Un moment istoric!

Un articol de Ionuţ Mareş|7 decembrie 2022

În 1952, revista Sight & Sound a avut ideea inedită de a le cere criticilor să numească cele mai bune filme din toate timpurile. Tradiția a devenit decenală şi a crescut în dimensiune și prestigiu odată cu trecerea deceniilor.

Sondajul a devenit astfel un barometru major al opiniei critice despre cinema, iar ediţia din acest an, a opta, a fost cea mai mare de până acum: la anchetă au participat 1.639 de critici, programatori, curatori, specialişti în arhivă şi universitari, fiecare trimiţându-şi lista cu zece filme favorite.

În urma voturilor, pe prima poziţie a ajuns „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, o coproducţie Belgia-Franţa din 1975, de 201 minute, realizată de cineasta belgiană Chantal Akerman (1950-2015).

„Niciun alt film realizat de o femeie nu a ajuns vreodată în top zece. În primul rând, acest lucru nu este surprinzător: femeile regizori de film au fost întotdeauna, evident, puține și departe între ele în timp; la fel de evident, criticii care au contribuit au fost predominant de sex masculin. Când Sight & Sound a extins numărul criticilor în 2012, Jeanne Dielman a intrat pentru prima dată pe listă, pe locul 35; ascensiunea sa în vârf este acum un triumf pentru cinematografia feminină”, a scris Laura Mulvey, o cunoscută teoreticiană de film feministă din Marea Britanie, în textul care comentează prima poziţie a clasamentului.

„Dar poate că surpriza supremă merge și mai departe – adaugă Mulvey: filmul care a adunat cele mai multe voturi în 2022 este realizat cu un stil și o strategie cinematografică mai aproape de avangardă decât de tradițiile mainstream și, mai mult decât atât, la aproape trei ore și jumătate, cere o vizionare dedicată. Deși filme provocatoare, idiosincratice și extraordinare au apărut constant mai jos în aceste liste, tradiția experimentală, din care face parte Jeanne Dielman, este – în afară poate de apariția recentă a „Omului cu aparatul de filmat” (1929) al lui Dziga Vertov – absentă”.

Reamintind că „Jeanne Dielman” este un asumat film feminist, Mulvey explică mai departe: „În privinţa conţinutului, filmul prezintă prăbuşirea unei gospodine belgiene burgheze, mamă și prostituată part-time, pe parcursul a trei zile; în privinţa formei, îi înregistrează riguros rutina domestică în timp îndelungat și dintr-o poziție fixă a camerei. Într-un film care, agonizant, descrie opresiunea femeilor, Akerman transformă cinematografia, ea însăși atât de des un instrument de opresiune a femeilor, într-o forță eliberatoare”.

Primele zece titluri din topul Sight & Sound al celor mai bune 100 de filme din toate timpurile, alese de critici:

1. “Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (Chantal Akerman, 1975)

2. “Vertigo” (Alfred Hitchcock, 1958)

3. “Citizen Kane” (Orson Welles, 1941)

4. “Tokyo Story” (Ozu Yasujiro, 1953)

5. “In the Mood for Love, Wong Kar-wai, 2001)

6. “2001: A Space Odyssey” (Stanley Kubrick, 1968)

7. “Beau travail” (Claire Denis, 1998)

8. “Mulholland Dr.” (David Lynch, 2001)

9. “Man with a Movie Camera” (Dziga Vertov, 1929)

10. “Singin’ in the Rain” (Stanley Donen and Gene Kelly, 1951)

Lista integrală poate fi consultată aici.

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.