„Jurnalul familiei -escu”. Ce înseamnă a fi român
https://www.ziarulmetropolis.ro/jurnalul-familiei-escu-ce-inseamna-a-fi-roman/

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuş, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariţia României moderne, perioadă în care ţara a trecut prin multe şocuri şi transformări.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 octombrie 2019

Într-un peisaj al filmului de nonficțiune românesc serios și grav, cu planuri-secvență observaționale și atent în special la teme sociale, dureroase, regizorul Șerban Georgescu propune o altă abordare. Una care mizează pe ironie sprințară și umor amărui. Și în care o poveste personală se dizolvă într-o perpectivă generală.

Deși mai realizase și înainte diferite producții documentare, în principal de televiziune, l-am descoperit pe Șerban Georgescu abia cu „Varză, cartofi și alți demoni”, lansat în 2016. Un documentar vivace în care cineastul pornea de la o situație foarte concretă și aparent banală – un sat unde se cultivă mult prea multă varză pentru ca o astfel de afacere să fie cu adevărat minim rentabilă pentru cei care o practică – pentru a descrie de fapt un aspect absurd al societății românești capitaliste de astăzi.

Realizat cu ocazia Centenarului, dar ferit de orice atitudine sobră sau patetică față de un astfel de context, „Jurnalul familiei -escu” (2018), noul film al lui Șerban Georgescu, discută pe un ton jucăuș ce (mai) înseamnă a fi român – prin ce ne definim după un secol tumultos.

La fel ca „Varză, cartofi și alți demoni”, avem și acum de-a face cu un documentar la persoana întâi. Șerban Georgescu se pune (uneori) în fața camerei de filmat (primul cadru este, de altfel, cu el urcându-se în mașină) și pleacă de la o dilemă personală – ce se va întâmpla cu familia lui după ce fiica sa adolescentă va pleca, un lucru cert pentru tată, să studieze și poate chiar să rămână în străinătate.

De aici, Șerban Georgescu pornește o incursiune rapidă deopotrivă în trecutul aventuros al familiei sale multietnice, explicat cu ajutorul unui comentariu din off al cineastului însuși și prin intermediul mai multor fotografii de arhivă, și în istoria ultimei sute de ani a românilor și României.

Însă nu e vorba de o lecție de manual, iar clișeele sunt folosite doar pentru a fi deconstruite. Și nu e vorba nici de o eventuală demonstrație a excepționalismului unei familii, așa cum probabil ar fi încercat să facă un documentar obișnuit.

Dimpotivă, Șerban Georgescu mai degrabă caută acele trăsături care pot defini ideea de românitate, exprimată inclusiv de celebra terminație „-escu”, prezentă în numele a numeroși concetățeni, inclusiv al cineastului, și pusă ironic în titlu.

Iar pentru asta, a înregistrat interviuri – realizate într-un decor neutru – cu câțiva intelectuali cunoscuți – Mihaela Miroiu, Ioana Pârvulescu, Sorin Ioniță, Vintilă Mihăilescu, Theodor Paleologu și Stelian Tănase, îndemnați să vorbească despre diferite perioade din trecut și despre diverse caracteristici naționale, inclusiv din perspectiva trăsăturilor culturale ale fiecărei regiuni geografice.

Șerban Georgescu intercalează cele mai spumoase și relevante fragmente din aceste discuții cu fotografii – de la cele alb-negru de acum zeci de ani la cele cu care ne lăudăm astăzi pe Facebook -, cu imagini de arhivă, prezentate ca și cum le-am vedea la televizor, și cu numeroase colaje cvasi-animate care denotă un spirit ludic.

Rezultă un portret zglobiu al României de ieri și de azi. Deși lipsit de valențe vizuale, „Jurnalul familiei -escu” arată că poți face un documentar inventiv dintr-o idee abstractă. Un documentar-eseu care tratează fără morgă, ba chiar cu umor, un subiect cât se poate de important, aproape o obsesie a acestui popor – definirea propriei identități, între împăunare și autoderiziune.

„Jurnalul familiei -escu” va putea fi văzut duminică, 20 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, în cadrul Festivalului „Les Films de Cannes a Bucarest”, iar din 25 octombrie va fi distribuit și în cinematografe, de Kolectiv Film.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.

17
/01
/24

Din 16 ianuarie, filmul Klaus & Barroso, cu Cosmin „Micutzu” Nedelcu și Adrian Nicolae rulează în cinematografele din toată țara, distribuită de Forum Film. În Republica Moldova filmul va rula din 18 ianuarie, pe ecranele Cineplex.

16
/01
/24

16 ianuarie, 2024 - Cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, evenimentul anual care sărbătorește și recompensează realizările cinematografiei românești, va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

16
/01
/24

Asteroid City, cel mai recent film al lui Wes Anderson, în care joacă Jason Schwartzman (The French Dispatch, The Grand Budapest Hotel), Scarlett Johansson (Black Widow, Jojo Rabbit) și Tom Hanks (Elvis, News of the World), va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime începând din 20 ianuarie.

16
/01
/24

Seria ISTORII se va desfășura în perioada 15 - 30 ianuarie la Cinema ARTA, pe strada Universității nr. 3. Publicul are șansa să descopere în această perioadă, în fiecare zi de marți, o selecție de filme (scurtmetraje sau lungmetraje) curatoriate pentru a deschide conversații despre modul în care istoria este construită și transmisă cu ajutorul limbajului, imaginilor, semnelor și conceptelor.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.

05
/01
/24

Rebel Moon este un adevărat eveniment în universul producțiilor SF și de fantezie și rodul unor eforturi de decenii. În plus, lungmetrajul poartă semnătura lui Zack Snyder, cineastul din spatele filmelor 300 - Eroii de la Termopile, Man of Steel: Eroul și Armata celor morți.

04
/01
/24

Anul 2024 se anunţă unul bogat în filme româneşti de autor, fie ele de ficţiune, documentare sau hibride. V-am pregătit, în exclusivitate, o listă cu cele mai aşteptate titluri, care cuprinde noi filme de regizori consacraţi precum Andrei Ujică, Radu Jude, Cristi Puiu, Stere Gulea, Eugen Jebeleanu, Adrian Sitaru, Tudor Giurgiu sau Emanuel Pârvu, precum şi câteva debuturi foarte promiţătoare.

29
/12
/23

Se anunţă o lună ianuarie bogată în filme pentru care merită să te deplasezi la cinema, inclusiv la multiplexuri. Distribuitorii - mari sau mici - scot o parte din artileria grea chiar de la începutul anului. Ţi-am făcut o listă cu opt titluri de neratat.