La braț cu Theodor Aman, Picasso și Dali, într-o plimbare culturală la Art Safari
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-brat-cu-theodor-aman-picasso-si-dali-intr-o-plimbare-culturala-la-art-safari/

Ceea ce am văzut la Art Safari, la ediţia din acest an, cea cu numărul 9, nu poate fi uitat niciodată. Îţi rămân întipărite în minte nu doar arta expusă, extraordinar reprezentată prin lucrările lui Theodor Aman, ale inegalabililor Pablo Picasso şi Salvador Dali, Marcel Iancu, dar şi parfumul de ulei şi acuarelă, întinse cu măiestrie pe pânza veche, ce păstrează patina timpului.

Un articol de Nicoleta Zaharia|3 iulie 2022

Afară este zăpușeală mare, peste 35 de grade Celsius. Trec cu sfială pragul impunătorului palat Dacia-România (de pe strada Lipscani 18-20), din Centrul Vechi al Capitalei, cu o arhitectură deosebită în peisajul autohton. Îmi trec prin minte mii de gânduri despre ceea ce o să văd, iar emoțiile mă copleșesc încă de la intrare. Fac ochii roată și prind curaj. Intru în lumea lui Theodor Aman, primul artist român modern, și mă fascinează fiecare tablou pe care îl văd. Mă copleșește fiecare lucrare pe care o admir și, cu gura căscată, trec mai departe la următoarea lucrare frumos înrămată.

theodor-aman-art-safari-2022

Tot acest proces se desfășoară lent, cu pași mici, pentru că vreau să păstrez ca amintire fiecare pictură în parte. Petrec minute bune în fața frumoasei țigănci, îmbrăcată în costum popular și cu cozi împletite, care îți face ochi dulci și parcă te ademenește să o iei de mână și să fugi cu ea în lume. Îmi vine să ”fur” un pumn de cireșe pârguite de pe tipsia redată cu măiestrie de cel care a întemeiat Școala de Belle-Arte de la noi sau să gust cu poftă din pepenele roșu, din care artistul a tăiat deja o bucată. Simt cum mă învăluie parfumul de liliac mov și alb și parcă mă văd plimbându-mă prin grădinile ireale ale lui Aman.

Pașii mă poartă spre expoziția semnată de Picasso și Dali, care au creat decorurile și costumele pentru celebrul balet ”Le Tricorne” (Pălăria cu trei colțuri), de Manuel de Falla. Premiera a avut loc la Paris, în 1920, și, în 1921, la Madrid. Nu poate să fie emoție mai mare decât să te afli în fața unor opere remarcabile, pline de culoare și vivacitate, semnate de cele două genii ale picturii universale. Periplul de la Art Safari continuă cu o vizită în încăperile care îl găzduiesc pe Marcel Iancu, cel care a fost considerat artistul fenomen al secolului al XX-lea.

picasso-dali-art-safari-2022

Totodată, a fost a fost unul dintre personajele care au orientat și definit arta de avangardă din România și din Israel. Lucrările sale explodează în nuanțe vesele și îl trec pe privitor prin toate stările emoționale. Barbara Klemm, o distinsă fotografă din Germania, a poposit în Palatul Dacia-România (Palatul Pinacotecii), cu ”Light and Dark. Photographs from Germany”, organizată pentru a sărbători „30 de ani ai Tratatului de prietenie germano-român”.

irina-dragomir-art-safari-2022

Și, am lăsat pentru sfârșit, o expoziție cu totul deosebită, care pulsează de energie și de optimism. Am descoperit o artistă contemporană, care nu doar că mă fascinează, dar mă și intrigă în același timp. Mă răscolește și mă țintuiește minute bune în fața lucrărilor sale. ”Roșu, galben și albastru” se numește expoziția Irinei Dragomir. Cum să nu te lași fotografiat cu aripile multicolore, ”brodate” cu atâta dibăcie de această artistă, care trece dincolo de convențiile și tiparele societății și propune o abordare nouă, ”fresh”, a unei lumi mofturoase, mereu în schimbare?

Nu exagerez când spun că am petrecut aproape o după-amiază întreagă la Art Safari. Am fost la o plimbare culturală, la brațul lui Aman, Picasso și Dali și nu regret nicio clipă. Ei mi-au arătat o lume mai bună, o lume de-acum 150 de ani, din care nu m-aș mai fi lăsat dusă. Ce s-ar întâmpla dacă… M-a străfulgerat un gând. Cum expoziția din acest an poate fi vizitată până pe 7 august, de joi până duminică, între orele 12:00-21:00, mi-am propus să mai vin cel puțin o dată să o revăd. Experiența este de neuitat.

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.