La limita de jos a cerului. Exerciţiu de echilibristică
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-limita-de-jos-a-cerului-exercitiu-de-echilibristica/

CRONICĂ DE FILM Pornit de la un scenariu original de Corneliu Porumboiu, pe care cineastul Igor Cobileanski l-a rescris şi adaptat contextului din Republica Moldova, „La limita de jos a cerului“ este un film revigorant, realizat în cea mai pură tradiţie neorealistă.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 septembrie 2013

CRONICĂ DE FILM Pornit de la un scenariu original de Corneliu Porumboiu, pe care cineastul Igor Cobileanski l-a rescris şi adaptat contextului din Republica Moldova, „La limita de jos a cerului“ este un film revigorant, realizat în cea mai pură tradiţie neorealistă.

În 2006 şi 2007, tânărul regizor născut la Chişinău a impresionat, pe internet, cu trei scurtmetraje în care oferea o combinaţie explozivă de umor, absurd şi anecdotic. Între ele, a propus şi o comedie neagră de televiziune, „Tache”, în care rolul central este deţinut de Mircea Diaconu.

Acum, Igor Cobileanski îşi lansează primul lungmetraj de cinema. Filmat în Republica Moldova şi produs în România, La limita de jos a cerului are în centru trei protagonişti. Viorel (Igor Babiac) este un tânăr de 19 ani, introvertit, sensibil şi fără serviciu. El se ocupă cu traficul de „iarbă”, împreună cu cel mai bun prieten al său, Gâscă (Sergiu Voloc, vechi colaborator al regizorului), pe care îl ajută şi în încercările de zbor cu un deltaplan improvizat.

Citiţi şi: La limita de jos a cerului. Tineri actori în căutarea recunoaşterii

Viorel se îndrăgosteşte, între timp, de o coafeză frumoasă, care are însă o relaţie sexuală (din interes) cu un comisar de poliţie. Numai că iubirea sa faţă de Maria (Ela Ionescu, actriţă în Bucureşti), declarată la beţie şi impulsionată de un romantism sincer, aproape desuet, îl împinge pe Viorel la gesturi radicale, cu posibile urmări dramatice.

Fără clişee la limita de jos a cerului

Povestea rezumată mai sus se derulează într-un ritm antrenant, alert, fără „burţi” şi digresiuni inutile (filmul are, de altfel, numai 80 de minute). Cobileanski păstrează tot timpul perspectiva lui Viorel, care apare în fiecare scenă, dar nu lasă spectatorilor accesul liber la lumea interioară a protagonistului său. Îl observă în singurătate sau îl pune în situaţii menite a-i dezvălui temperamentul complex şi paradoxal.

Regizorul evită deopotrivă tuşele lacrimogene şi accentele senzaţionaliste, cele care, în mâna unui „meşteşugar” neînzestrat, ar fi putut transforma o astfel de poveste într-un amestec de clişee.

la limita de jos a cerului

La limita de jos a cerului – o scenă cu actorii Ela Ionescu şi Igor Babiac

Cobileanski practică un spectaculos şi reuşit exerciţiu de echilibristică. Fără a pune la încercare în vreun moment limitele plauzibilului, dar păstrând convenţia unei naraţiuni care se dezvoltă scenă cu scenă, de la intrigă până la punct culminant, el nu se rezumă la personaje bune sau rele.

Protagoniştii transcend, mai degrabă, noţiunile de moral sau imoral, situându-se într-o zonă greu definibilă, de frontieră. Una în care condamnarea aparent eternă la neîmplinire şi blazare este contracarată de aspiraţia permanentă la depăşirea propriei condiţii (de aici şi metafora, asumată, a zborului cu deltaplanul). O zonă în care naturalismul este trecut printr-un filtru liric şi este temperat cu suficient umor, în special de limbaj şi de situaţie.

Citiţi şi: VIDEO Filmul lui Igor Cobileanski, apreciat de The Hollywood Reporter

Ocolind mizerabilismul gratuit, filmul propune un univers ancorat puternic în realitatea dură din Republica Moldova (lucru mărturisit, de altfel, de regizor şi de actori). O lume marcată de lipsa unui orizont şi o generaţie fără perspectivă.

Simţind pericolele care îl pândeau, Igor Cobileanski a evitat să fie însă prea insistent în această direcţie. Şi, de aceea, filmul său poate accede la universalitate, depăşind contextul local.

Întotdeauna dinamică, dar nu intruzivă, camera de filmat (imaginea aparţine lui Oleg Mutu) rămâne aproape invizibilă, nu se pune pe sine în centrul atenţiei.

Ea deserveşte creativ povestea, pentru că, la Cobileanski, importantă e claritatea. Nu a unui mesaj anume, ci a ideii de a face un cinema de calitate, capabil să emoţioneze cu măsură, dar şi să dea de gândit.

La limita de jos a cerului, produs de Saga Film, intră de vineri în cinematografe.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

La limita de jos a cerului (România, Moldova 2013)

Regia: Igor Cobileanski

Cu: Igor Babiac, Ela Ionescu, Sergiu Voloc

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

25
/11
/13

TVR 2, TVR HD şi TVRplus.ro difuzează astăzi, de la ora 20.10, filmul „Efectul Genovese“, regizat de Jon Gostin, în seria de premiere produse recent de televiziunea publică, prin intermediul Casei de Producţie TVR.

23
/11
/13

Astăzi, TVR 2 dedică ciclul „Duminica filmului românesc” actorului Ion Caramitru. Cinefilii români vor putea urmări două dintre filmele sale reprezentative: ,,Ştefan Luchian’’ (de la ora 14.10) şi ,,Între oglinzi paralele’’ (de la ora 20.10).

21
/11
/13

Lungmetrajul Poziţia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are ,,un scenariu strălucit", iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează ,,o interpretare de legendă", scrie publicaţia Indie Wire.

19
/11
/13

Cel mai nou proiect al regizorului Radu Jude, „Inimi cicatrizate“, a fost selectat în cadrul ,,Coproduction Village” la ,,Festival De Cinema Europeen des Arcs”. Evenimentul va avea loc luna viitoare, în perioada 14-17 Decembrie 2013, în Alpii francezi.

19
/11
/13

CRONICĂ DE CARTE „Dicţionar subiectiv al realizatorilor filmului românesc“ (Editura Polirom, 2013), cea mai nouă carte a criticului de film Tudor Caranfil, conţine numeroase verdicte critice ratate, în special la cineaşti de valoare.