Laureații Bucharest International Dance Film Festival
https://www.ziarulmetropolis.ro/laureatii-bucharest-international-dance-film-festival/

BIDFF – Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, şi-a desemnat câştigătorii duminică seara, pe 5 septembrie.

Un articol de Liliana Matei|7 septembrie 2021

După cinci zile de competiție, proiecții speciale, experiențe VR imersive, live video mapping, ateliere intensive și conferințe cu specialiști din domeniu, Bucharest International Dance Film Festival a desemnat câștigătorii celei de-a șaptea ediții.

Marlene Millar, una dintre cele mai renumite creatoare de film de dans din Canada, Saddo, artist, ilustrator și muralist român și Bogdan Theodor Olteanu, regizor român de film și teatru, sunt membrii juriului care a decis laureații celei de-a șaptea ediții.

În competiția internațională, unde au fost selectate 29 de scurtmetraje din 21 de țări, premiul pentru Cel mai bun film, în valoare de 1.000 de euro, a fost acordat scurtmetrajului „Belia” (r. Eman Hussein), din Egipt, pentru capacitatea acestuia de a scoate la lumină un subiect mai puțin explorat precum munca zilnică dintr-un atelier auto. Iscusința cu care „Belia” folosește obiecte de zi cu zi pentru a compune un peisaj sonor fascinant se îmbină perfect cu ritmul dictat de mișcare și montaj.

De asemenea, juriul a acordat și două Mențiuni Speciale. „The Kitchen” (r. Vishwakiran Nambi), din India, deconstruiește într-o manieră jucăușă dansul indian tradițional pentru a spune o poveste puternică despre rolul femeii în societatea contemporană. Redat cu ironie și umor, filmul e o fuziune de stiluri care propune o abordare relaxată, dar fermă asupra feminismului. „Fibonacci” (r. Tomáš Hubáček), din Republica Cehă, a impresionat juriul cu precizia regiei și imaginile picturale, dar și cu măiestria cu care reușește să integreze un concept matematic universal în structura filmului.

Dintre cele șase scurtmetraje românești selectate în competiția națională, titlul de Cel mai bun film românesc și un premiu în valoare de 500 euro a fost acordat peliculei „Public Figure” (r. Mădălina Zaharia). Potrivit juriului, filmul a ieșit în evidență din selecția din acest an prin amestecul inteligent de medii artistice folosite pentru a spune o poveste. Ca film de dans, „Public Figure” folosește cu succes imaginea pentru a crea un eseu despre corp.

Potential Worlds, tema celei de-a șaptea ediții a BIDFF – Bucharest International Dance Film Festival, care a a avut loc între 1-5 septembrie în șapte locații din București, a reunit în programul festivalului lucrări cinematografice provocatoare și lucrări hibride futuristice care chestionează relația dintre manifestările artistice și procesul rapid de digitizare. Pe lângă cele 34 de scurtmetraje din competițiile prezentate la Cinema Elvire Popesco, Mercato Kultur și Fabrica Grivița, publicul festivalului s-a bucurat și de o experiență VR imersivă, susținută de Conceptual Lab și găzduită de /SAC @ Malmaison, în cadrul căreia au putut fi vizionate 9 lucrări cinematografice ale unor artiști internaționali inovatori.

„Cosmogony”, un inedit performance digital live, în care dansatorii virtuali ai companiei Cie Gilles Jobin, aflați în studioul din Geneva, au apărut prin video mapping pe fațada Teatrului Odeon din București, a fost una din atracțiile  BIDFF 2021, reușind să prezinte în premieră un astfel de show, de la o distanță de 2000 km, cu sprijinul 360 Revolution.

Gilles Jobin, dansator, coregraf și regizor, conducătorul companiei Cie Gilles Jobin, a prezentat participanților, în cadrul unui eveniment dedicat, diferite proiecte de dans digital pe care le-a creat în ultimii ani și modul în care proiecte de colaborare precum Virtual Crossings pot oferi noi posibilități pentru artele performative, în timp ce Weronika Lewandowska – poeta, regizoare, scriitoare și producător executiv al „VR Nightss”, un poem erotic virtual prezentat la BIDFF VR ‘21, a vorbit despre procesul de creare a experiențelor imersive.

Dance Filmmaking Lab, atelierul de film de dans susținut de Marlene Millar, membră a juriului BIDFF, precum și câștigătoare a Premiul pentru Cel Mai Bun Film Internațional la ediția trecută a festivalului, a oferit participanților posibilitatea de explora peisajul filmic ca spațiu creativ și performativ, la finalul celor trei zile de atelier rezultând 4 lucrări video realizate la fața locului de cei 17 participanți la atelier.

Dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi, regizori de film și artiști din întreaga lume, Bucharest International Dance Film Festival a fost fondat în 2015 de coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu și de producătoarea de film Anamaria Antoci. Evenimentul, unic în peisajul festivalurilor de film din România, militează pentru colaborarea dintre oamenii dansului și oamenii filmului, coagularea unei comunități a creatorilor de film de dans, încurajând excelența, inovația și discursul artistic curajos.

BIDFF este organizat de Asociația Tangaj Collective.

Foto: Doria Drăgușin

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.