Le Cafe de nuit, tabloul lui Van Gogh confiscat de bolșevici, rămâne în SUA
https://www.ziarulmetropolis.ro/le-cafe-de-nuit-tabloul-lui-van-gogh-confiscat-de-bolsevici-ramane-in-sua/

Un faimos tablou semnat de Vincent Van Gogh va putea rămâne expus în Statele Unite, a decis Curtea Supremă, respingând recursul făcut de un descendent al unui colecţionar rus care a cerut restituirea acestuia, pe motiv că pictura fusese confiscată de către bolşevici. Astăzi, 30 martie, se împlinesc 163 de ani de la naşterea lui Van Gogh.

Un articol de Petre Ivan|30 martie 2016

Francezul Pierre Konowaloff, strănepotul unui colecţionar de artă rus, și-a văzut astfel năruite speranțele de a recupera pictura impresionistă „Le Cafe de nuit”, realizată de Vincent Van Gogh în septembrie 1888 la Arles.

Pânza, estimată la circa 200 de milioane de dolari, se află în prezent la galeria de artă a Universității americane Yale. Lucrarea i-a aparținut lui Ivan Morozov, un iubitor de artă rus, care a strâns o colecție impresionantă de opere ale marilor pictori ai secolului al XIX-lea și ai începutului de secol XX, în timpul călătoriilor sale frecvente la Paris.

Ivan Morozov a fost deposedat de proprietăți în urma revoluției bolșevice, iar colecțiile sale au fost naționalizate, intrând în posesia a ceea ce urma să devină URSS.

Pictura a fost apoi vândută în 1933 de către autoritățile sovietice unei galerii din Berlin și a ajuns ulterior într-o galerie din New York, înainte de a intra în colecția magnatului american Stephen Clark, nepotul unuia dintre fondatorii imperiului Singer.

Universitatea Yale a devenit proprietara operei în 1961 la moartea lui Clark, el însuși fost elev al prestigioasei instituții.

Konowaloff, strănepotul lui Morozov, a dus încă de la începutul anilor 2000 o luptă legală pentru a recupera pictura artistului olandez, argumentând că el este moștenitorul de drept, însă justiția americană a respins apelul și recursul acestuia.

Foto: Le Cafe de nuit – wikipedia

17
/06
/22

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

14
/06
/22

Începând cu acest an, MiniCloud, ediția pentru copii și adolescenți a Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD, aflat la cea de a XV a ediție, capătă amploare și își deschide porțile zilnic pentru zeci de copii, în perioada 13 – 19 iunie 2022, în București, pe Calea Griviței.

09
/06
/22

Muzeul Abandonului a pornit în toamna anului trecut un amplu proiect de reunire, într-o arhivă digitală, a unor arhive personale și instituționale, deocamdată disparate, toate legate de instituționalizarea și dezinstituționalizarea copiilor din România comunistă și post-comunistă.

09
/06
/22

Artistele Andreea Novac, Irina Marinescu și Alina Ușurelu, împreună cu psiholoaga Mihaela Vechiu, socioloaga Fidelie Kalambayi și medicul Roxana Negureanu prezintă (burn)OUT - Prelegeri și incursiuni performative, la AREAL spațiu pentru dezvoltare coregrafică.

08
/06
/22

În mai puțin de o săptămână începe cea de-a 15-a ediție a Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD, acolo unde teatrul, dansul și efervescența evenimentelor conexe își dau întâlnire cu spectactorii dornici să se bucure de o nouă atmosferă și un nou concept „sub nori”.

31
/05
/22

Inițiat în 2012, de către Fundația M&V Schmidt și Fundația Tabaluga/ Peter Maffay Stiftung, festivalul Săptămâna Haferland are misiunea de a promova cultura și tradițiile sașilor din Transilvania și de a dezvolta sectorul turistic din zona respectivă. Regiunea săsească din Transilvania, cuprinsă între Brașov și Sighișoara, a fost denumită Țara Ovăzului sau Haferland cu sute de ani în urmă, datorită localnicilor care obișnuiau să cultive cu precădere ovăzul, din cauza climatului mai aspru.

30
/05
/22

Să presupunem că o sticlă de plastic, un pet, și-ar dori să plece dintr-un sat din Transilvania și ar vrea călătorească până la Marea Neagră, ori poate și mai departe. Credeţi că ar putea? La această întrebare și-au dorit să găsească răspunsul un grup de voluntari din România. Realizată într-un proiect inedit tip experiment, "Călătoria mea spre mare" este de fapt o poveste despre oameni, mentalităţi și educaţie.