Le Salon des Enfants Terribles:”Nimeni nu ştie că joacă într-o piesă de teatru.”
https://www.ziarulmetropolis.ro/le-salon-des-enfants-terriblesnimeni-nu-stie-ca-joaca-intr-o-piesa-de-teatru/

Les Enfants Terribles  este cel mai cunoscut roman al  lui Jean Cocteau, unul dintre cele mai importante personalităţi culturale franceze ale secolului XXI, iar regizoarea Iris Spiridon l-a transformat într-o piesă de teatru despre copii dedicată adulţilor. Despre conceperea romanului şi despre motivaţia de a scrie autorul spunea într-un interviu: „Scrie ceva, orice. Cât să […]

Un articol de Judy Florescu|29 ianuarie 2013

Les Enfants Terribles  este cel mai cunoscut roman al  lui Jean Cocteau, unul dintre cele mai importante personalităţi culturale franceze ale secolului XXI, iar regizoarea Iris Spiridon l-a transformat într-o piesă de teatru despre copii dedicată adulţilor.

Despre conceperea romanului şi despre motivaţia de a scrie autorul spunea într-un interviu: „Scrie ceva, orice. Cât să începi povestea . Aşa am făcut eu – am scris primele rânduri la Les Enfants Terribles... Dar asta se aplică doar pentru expozişiunile din ficţiune. Totuşi eu nu am scris niciodată despre ceva dacă nu am fost profund emoţionat de acel ceva. ”(Jean Cocteau, The Art of Fiction Nr. 34)

Când mergi la o piesă de teatru, nu e recomandat să citeşti nici un fel de articol sau critică despre ea, fiindcă îţi poate afecta perceţia sa dinainte s-o fi văzut. Unii actori chiar ne sfătuiesc să nu mergem la unele spectacole de-ale lor pentru simplul fapt că li se pare, dar pe principiul nu cred până nu văd,  dar eu cred că este cel mai bine să ne putem afinitatea teatrală la încercare.

Iris Spiridon lucrează cu energii, chiar dacă sala de spectacol înseamnă clădirea de pe de Calea Victoriei de deasupra vechiului Green Hours. Piesa „Le Salon des Enfants Terribles” te pune faţă în faţă cu propriile adevăruri, pe care din frică, laşitate sau deznădejde le-ai ocolit.

Astfel, trec pragul unei case frumoase, păşesc într-un living unde se află o canapea de catifea roşie pe care cineva citeşte o carte… Atmosfera este înfiorător de plăcută şi o dată cu terminarea piesei ai înţeles că ai fost puţin actor în propria viaţă, deşi  poate  nu-ţi doreai . Problemele de orice natură ar fi ele, nu se rezolvă prin mersul la teatru, dar teatrul te ajută să ai o perspectivă mai clară asupra lor, prin portretizarea prin nuanţe diferite de cele obişnuite ale vieţii. Iar când te recunoşti într-un personaj dramatic dintr-o piesă de teatru mai întâi râzi, apoi te strâmbi, apoi te infurii, apoi plângi, apoi eşti sarcastic, iar până la aprinderea luminilor în sală eşti deja un alt om.

“Ceea ce alţii caută prin religie eu caut prin teatru şi prin dans, e acelaşi lucru, doar modalităţile de a ajunge acolo diferă”,  spune Iştvan Teglaş, unul dintre actorii din distribuţia piesei “Le salon des enfants terribles” într-un interviu din revista Formula As.

Cât despre energiile transmise de actori pe scenă publicului cu inimă de perceput,  Nicoleta Lefter  spune într-un interviu din yorick.ro: “Nu e meritul meu când sunt bine într-un spectacol sau când mi se întâmplă lucruri minunate. Tot ce ţine de mine e să aleg să fac cu plăcere.”

Iris Spiridon, tânăra regizoare cu o amplă viziune asupra pieselor sale, scrie într-un articol din Dilema Veche: “Am avut noroc să cresc şi să trăiesc mereu alături de oameni mult mai ,,mari” decît mine…”

Cam asta înseamnă succesul unei piese, cât de mult a ajuns la inima publicului, iar „Le salon des enfants terribles” mai are multe inimi de cucerit.

24
/07
/17

În perioada 25 iulie - 3 august, Radio România Muzical transmite în direct șapte spectacole din cadrul Festivalului “Richard Wagner” de la Bayreuth, unul dintre cele mai importante festivaluri de operă din lume şi un punct de referinţă pentru toţi iubitorii muzicii lui Wagner. Transmisiunile directe pot fi ascultate și la Radio România Cultural.

24
/07
/17

În această seară (24 iulie), de la ora 21.10, iubitorii teatrului pot vedea ”Năpasta” de I.L. Caragiale, în regia lui Miron Niculescu. Spectacolul a fost difuzat In Memoriam Emil Bota (15 septembrie 1911 - 24 iulie 1977), în anul 1970, chiar în ziua în care, acum 40 de ani, poetul, prozatorul și îndrăgitul actor - aici în rolul „Ion” – se stingea din viață.

23
/07
/17

Cine nu s-a bucurat în copilărie de minunata „Lorelei” sau de extraordinarele povești din „La Medeleni”? Lumile lui Ionel Teodoreanu, un scriitor de o sensibilitate aparte, care ne-a fermecat pe toți cu „Ulița copilăriei” și care s-a stins brusc, la vârsta de 58 de ani…

22
/07
/17

„Toate aceste nopți albe / All These Sleepless Nights”, „filmul documentar deghizat în ficțiune, teribil de sexy și năucitor în aparenta lui frivolitate”, după cum îl descrie Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului Internațional de Film Transilvania, va intra în cinematografe vineri, 28 iulie.

22
/07
/17

Într-un spațiu cu o istorie tulbure precum cea a Balcanilor, unde în loc de „casă, dulce casă” zici „butoi cu pulbere”, totul se schimbă, chiar și iubirea. De care te bucuri unde, când și cum poți, chiar și pe drum. Pătimașe și variate, poveștile de amor balcanic au prins viață în filme care te însoțesc asemeni celor mai dulci amintiri ale iubirilor de-o vară.

21
/07
/17

Bogdan-Alexandru Stănescu (BAS) coordonează colecția „Biblioteca Polirom”. BAS (39 de ani) este poet și, din acest an, romancier. Cartea sa „Copilăria lui Kaspar Hauser” a fost primită cu entuziasm, primind elogii peste elogii. Ne-am întâlnit să stăm un pic de vorbă despre cărți, nu neapărat ale noastre. A reieșit că situația nu e deloc roz. Iată.

21
/07
/17

Toys este o experienţă teatrală radicală, venită din Los Angeles, unde piesa autoarei Saviana Stănescu a fost pusă în scenă cu două stagiuni în urmă de Gábor Tompa. Acesta a încadrat textul într-o oră, cu o mare economie de cuvinte, un text plin de elipse şi întreruperi. Ca urmare, această sumbră poveste cu zâne nu se pierde în psihologizarea interminabilă a personajelor, cu atât mai puţin în amânarea narcotică a unui final. O concizie rar întâlnită în ziua de azi.

21
/07
/17

Chester Bennington, solistul celebrei trupe americane Linkin Park, s-a sinucis. Cântărețul, în vârstă de 41 de ani, s-a spânzurat în ziua în care prietenul lui, Chris Cornell, de la Soundgarden - care s-a sinucis la rândul lui în luna mai - ar fi împlinit 53 de ani. Solistul trupei Linkin Park i-a scris atunci lui Cornell o scrisoare prin care rememorează ce a însemnat prietenia lor.