„Leto”. Dragoste, comunism și rock’n’roll ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/leto-dragoste-comunism-si-rocknroll-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Vara anului 1981, URSS – un cântăreţ de rock consacrat şi îndrăgit, Mike Naumenko, şi soţia sa Natalia îl întâlnesc pe Viktor Țoi, care va deveni o vedetă a muzicii underground sovietice din anii `80. Este punctul de pornire din „Leto” (2018), noul film al regizorului rus Kirill Serebrennikov.

Un articol de Ionuţ Mareş|14 aprilie 2019

Este vară, iar sub lumina caldă și blândă a soarelui, pe o plajă pustie, mai mulți tineri în centrul cărora se află Mike și Natalia, vedetele incontestabile ale grupului, fumează, beau, cântă și dansează, într-o atmosferă relaxată, de aparentă libertate.

În scurt timp li se alătură Viktor și colegul său din viitoarea trupă Kino. Este momentul întâlnirii între Mike, cu alura sa de Bob Dylan, și cel pe care îl va sprijini și încuraja să își dezvolte stilul muzical, Viktor, viitoare stea a muzicii rock sovietice underground.

Însă tânărul aspirant, cu trăsături coreene, îi atrage atenția și Nataliei, lucru care nu îi scapă lui Mike. De aici și rivalitatea atât muzicală, cât și în dragoste, niciodată contondentă, care va marca prietenia celor doi.

Ar putea părea o premisă banală, lipsită de inventivitate. Până la un punct, chiar așa e – portretizarea unui triunghi amoros nu este cea mai originală opțiune.

Însă Kirill Serebrennikov și coscenariștii săi, care au pornit în demersul lor de la memoriile Nataliei Naumenko, dar care au ficționalizat foarte mult, evită să ofere un film convențional.

Regizorul rus, care și-a finalizat filmul din arest la domiciliu, unde se afla în urma unor acuzații de fraudă financiară pe care mulți le-au considerat a fi motivate strict politic din cauza spiritului său critic (recent a fost eliberat), nu face un film vădit politic, așa cum a fost precedentul său lungmetraj, „(M)ucenicul” (2016), care avea o structură maniheistă.

„Leto” nu este atât un film direct contestatar, cât portretul relaxat al unor tineri, inspirați din personaje reale cunoscute în special în fostul spațiu sovietic, care își trăiau prin muzică libertatea, fie ea una controlată și limitată, pe un fundal politic ostil.

Serebrennikov surprinde energia, creativitatea și nonconformisul acestor tineri, și o face inclusiv la nivel formal, în special prin cele câteva ruperi de ritm și de stil. Sunt scene când estetica cvasi-naturalistă și convenția realistă sunt aruncate în aer de izbucnirea unor momente excentrice, în care muzica preia controlul, personajele se transformă, iar imaginea este invadată de semne grafice. Sunt trimiteri la videoclipurile și filmele care au contribuit la faima lui Țoi în anii `80.

Filmul are o libertate narativă și formală care reflectă spiritul rebel al personajelor. O lume muzicală underground care se inspira din ce se asculta în Occident, dar care își crease în același timp propria voce.

Dincolo de rebeliune, se simte și o solidaritate puternică, pe care mișcarea aparatului de filmat, care trece de la un personaj la altul în lungi-planuri secvență atent coregrafiate, o exprimă la rândul său.

Mai mult decât de un spirit contestatar, „Leto” este dominat de un puternic sentiment de melancolie, dat imaginea alb-negru și mai ales de muzica pe care o cântă Mike și Viktor și de contrastul dintre dorința lor interioară de libertate, de a-și trăi viața, și ideologia rigidă și apăsătoare a unui regim care îi șicana, dar și tolera.

„Leto” („O vară rock’n’roll”) a ajuns în cinematografe la 12 aprilie, fiind distribuit de Transilvania Film.

07
/06
/16

Scurtmetrajele premiate de marile festivaluri de film și proiecte îndrăznețe de artă video își dau întâlnire pe 2 iulie, la maratonul cinematografic al anului. Pentru al 8-lea an consecutiv, ShortsUP provoacă cinefilii la o întâlnire dinamică cu poveștile scurte care au făcut ocolul lumii, într-un format inedit care-și propune, ca de fiecare dată, să ducă experiența cinematografică la un nou nivel.

07
/06
/16

Preferatele publicului din marile festivaluri internaționale care conferă premii pe baza voturilor date de spectatori, precum Sundance FF, Toronto FF, Berlin FF, Rotterdam FF vor fi prezentate în București în cadrul Audience Award Film Festival între 10 și 12 iunie, pe perioada Street Delivery, la cinema Elvira Popescu și în aer liber în curtea TIAB (Str. Verona nr. 17)

07
/06
/16

Teatrul de Comedie prezintă cel mai important eveniment teatral al verii, producția californiană Visul unei nopți de vară de William Shakespeare în regia lui Tim Robbins. Trei reprezentații extraordinare, pe 22, 23 și 24 iunie (ora 19.00) îl vor aduce în prim plan pe marele actor și regizor de teatru și film, Tim Robbins, împreună cu trupa sa The Actors’ Gang, în București, la Teatrul de Comedie.

05
/06
/16

CRONICĂ DE FILM. Prezentat în premieră în România în proiecţie unică la TIFF, „Sieranevada”, al patrulea lungmetraj al lui Cristi Puiu, este unul dintre cele mai bune filme nu doar ale ultimilor 15 ani, ci ale întregii cinematografii române. O radiografie dulce-amăruie a familiei la români, dar şi a naturii umane.

05
/06
/16

„Câini”, lungmetrajul regizorului român Bogdan Mirică, a fost desemnat câştigătorul TIFF 2016. Un Premiu Special, numit Trofeul Transilvania 15, și creat cu doar cu puțin timp înaintea Galei a fost acordat regizorului Cristi Puiu pentru filmul Sieranevada.

03
/06
/16

În perioada 4-12 iunie, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” Bucureşti ii invită pe cei interesaţi la o nouă ediție a Galei Absolvenților dedicată promoțiilor 2016 de la Facultatea de Teatru și Facultatea de Film.

03
/06
/16

„Nu te gândeşti niciodată că eşti o celebritate. Dacă o faci, cariera ta este terminată”, a afirmat vineri, într-o conferinţă de presă la Cluj, celebra actriţă italiană Sophia Loren, omagiată în cadrul celei de-a 15-a ediţii Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

03
/06
/16

Între 10 și 12 iunie va avea loc la București prima ediție a Audience Award Film Festival care va proiecta filme răsplătite cu premiul publicului în marile festivaluri ale lumii care conferă asemenea distincții: Sundance FF, Toronto FF, Berlin FF, Rotterdam FF precum și alte filme cu mare impact la public.

02
/06
/16

CRONICĂ DE FILM După succesul de la Cannes, „Câini”, îndrăzneţul debut al regizorului Bogdan Mirică, a fost prezentat în premieră în România în competiţia de la TIFF. Un film de gen, ambiţios, în care esenţială este atmosfera, şi mai puţin naraţiunea sa arhetipală.

02
/06
/16

Între 10 și 12 iunie va avea loc la București prima ediție a Audience Award Film Festival care va proiecta filme răsplătite cu premiul publicului în marile festivaluri ale lumii care conferă asemenea distincții: Sundance FF, Toronto FF, Berlin FF, Rotterdam FF precum și alte filme cu mare impact la public. Proiecțiile vor avea loc în aer liber în curtea TIAB (str. Arthur Verona, nr. 17) și la cinema Elvire Popesco (Bd. Dacia, nr.77).

01
/06
/16

După ce a deschis competiția oficială a celei de-a 69-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (11-22 mai 2016), cel mai nou lungmetraj semnat de regizorul Cristi Puiu, „SIERANEVADA” va deschide și sezonul de toamnă al premierelor cinematografice românești.

31
/05
/16

Lungmetrajul „DUBLU”, regizat de Catrinel Dănăiață, va avea premiera internațională în cadrul celei de-a 51-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary (1-9 Iulie 2016), unul dintre cele mai importante eveniment cinematografice din Cehia dar și din Europa Centrală și de Est.

31
/05
/16

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul celei de-a 15 ediţii a TIFF, „The Event”, al ucraineanului Serghei Lozniţa, este un remarcabil documentar construit din imagini de arhivă, care urmăreşte să redea energia oamenilor ieşiţi în stradă la (fostul) Leningrad în august 1991, în timpul evenimentelor care au dus la căderea URSS.