Limitările financiare ca imbold creativ în realizarea unui film
https://www.ziarulmetropolis.ro/limitarile-financiare-ca-imbold-creativ-in-realizarea-unui-film/

„Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ”, afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul „Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2017

Prima ediţie a „LIM – Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, continuă să se desfăşoare prin două evenimente importante, ambele organizate în România: cel de-al doilea workshop din seria LIM şi prezentarea celor 16 proiecte selecţionate, în faţa unui public specializat, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca.

„LIM – Less is More” este structurat în trei etape de rezidență, în cadrul a trei workshop-uri de câte o săptămână, organizate în trei țări europene: Workshop 1 a avut loc regiunea Flamandă, Belgia (5-11 martie), Workshop 2 în Transilvania, România (6 – 14 iunie) și Workshop 3 în Bretania, Franța (1 – 8 octombrie).

Lucrul dedicat dezvoltării de scenariu din prima ediție LIM este coordonat de patru consultanți de scenariu cu experiență în domeniu (cu toții scenariști la rândul lor): Leonardo Stagliano (Italia), Pierre Hogdson (Marea Britanie, Franța), Marcel Beaulieu (Canada) și Antoine Le Bos (Franța). Grupul de tutori va fi completat, de asemenea, cu specialiști în cinematografia low budget și micro-budget.

Unul dintre scopurile LIM este acela de a genera crearea unei rețele europene formată din profesioniști ce lucrează în limitările unor filme cu bugete mici și, prin urmare, acela de a genera co-producții, noi modalități de finanțare și distribuție.

Ziarul Metropolis publică un interviu cu unul dintre cei patru consultanţi de scenariu din proiect, Antoine Le Bos, care vorbeşte despre ce presupune scrierea unui scenariu pentru un film cu buget redus.

Ionuţ Mareş: Care este ideea generală din spatele acestui concept “Less is More”?

Antoine Le Bos: Ideea este de a lansa o dinamică europeană puternică a colaborării, cooperării creative, pregătirii şi coproducţiilor în ceea ce priveşte cinema-ul de buget redus şi microbuget, care este o “formă de artă” în expasiune în interiorul lumii cinematografice.

Considerăm că limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ. În istoria artei, avem multe exemple clare ale acestui fenomen în care, fără constrângeri, artistul îşi poate pierde forţa. Asta l-a făcut pe Igor Stravinsky să scrie: “Cu cât arta este mai legată de constrângeri, cu atât este mai liberă!”

De ce ai nevoie pentru a deveni un bun scenarist?

Un talent pentru arhitectură şi abilitatea de a te pune în pielea oricărei fiinţe umane! Trebuie de asemenea să poţi să asculţi şi să te confrunţi cu nenumărate rescrieri fără a-ţi pierde încrederea în proiect. Îţi trebuie mult curaj. Probabil că este una din cele mai dificile slujbe din lume!

Numiţi trei caracteristici pe care ar trebui să le aibă un scenariu pentru a deveni un film bun de microbuget.

O densitate foarte mare, o concentrare puternică pe ideea centrală, o grijă constantă faţă de forţa naraţiunii, cu alte cuvinte o concentrare foarte puternică pe a nu pierde privitorul. Mult mai puternică decât în cazul unui film care poate compensa lipsa tensiunii prin introducerea de noi elemente, prin descoperirea unor noi spaţii geografice…

În ce măsură constrângerile pot fi o sursă de creativitate?

Limitările pot determina o concentrare mai mare a cineastului pe găsirea de soluţii. Deschiderea unor uşi care păreau imposibil de deschis. Creierul omului poate fi uluitor de eficient când i se pun în cale obstacole.

Ce aşteptări aveţi de la acest al doilea workshop care are loc în România?

Acest workshop din România este un punctul central în programul “Less is More” (LIM). Este momentul când toţi scriitorii şi cineaştii se întâlnesc cu oameni din industria filmului pentru a-şi testa proiectele. Va fi un moment de schimburi în jurul proiectelor LIM pentru oameni care vin din întreaga lume.

Şi, după ce această întâlnire de la Cluj se va fi terminat, toţi cineaştii, echipa şi profesorii se vor izola în munţii Transilvaniei pentru un al doilea workshop în care vom folosi feedback-ul primit la Cluj pentru a aprofunda proiectele.

Este momentul dur, dar frumos în care fiecare cineast va trebui să se privească în oglindă şi să depăşească toate obstacolele sale interioare în procesul de scriere, îndrăznind să exploreze mai mult spre binele rezultatului final.

 

Susținut de Creative Europe – Programul MEDIA al Uniunii Europene, LIM, platforma europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, e organizat de Le Groupe Ouest (Franța) și dezvoltat în parteneriat cu Control N (România), Vlaams Audiovisueel Fonds – VAF (Belgia), Krakow Festival Office – KBF (Polonia) și Festivalul Internațional de Film Transilvania – TIFF (România).

Proiectul este co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Centrul Național al Cinematografiei.

29
/04
/15

Independenţa Film va distribui în România încă trei filme selectate anul acesta la Cannes - mult așteptatul Love, al lui Gaspar Noé, programat în afara competiţiei, în secţiunea Midnight Screening, Trois souvenirs de ma jeunesse (r. Arnaud Desplechin) şi Le tout nouveau testament (r. Jaco Van Dormael), în cadrul Quinzaine des réalisateurs .

28
/04
/15

În Cinematograful anilor '30 s-au impus - în acelaşi timp - o actriţă germană devenită americană prin adopţie, Marlene Dietrich, şi un actor francez, Jean Gabin. S-au iubit cu pasiune, dar Al Doilea Război Mondial le-a provocat ruptura fatală.

28
/04
/15

Prima sa experienţă cinematografică a venit după vârsta de 40 de ani. De atunci a fost distribuit de majoritatea regizorilor importanţi de film din România, interpretările sale impresionante aducându-i notorietate şi aprecierea publicului.

27
/04
/15

Cea de-a patra ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica s-a deschis oficial duminică, 26 aprilie, la Cinema Studio din București, în prezența a sute de invitați și spectatori. Gala a fost urmată de proiecția peliculei 13 Minutes/ Elser, un thriller despre una dintre tentativele eșuate de asasinare ale lui Adolf Hitler, fim care a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin.

27
/04
/15

Regizorul Mircea Daneliuc va fi celebrat anul acesta la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie), la 40 de ani de la debutul său cu lungmetrajul Cursa. O amplă retrospectivă îi va fi dedicată cineastului român, cuprinzând 12 filme, o expoziție cu afișele peliculelor sale, fotografii de la filmare și alte documente inedite aduse pentru prima dată în fața publicului.

25
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Aflat sub interdicția de a realiza filme, de a vorbi cu media străine și de a părăsi Iranul, Jafar Panahi sfidează de câțiva ani prima măsură împotriva sa și continuă să regizeze - clandestin și independent. Cu cel mai recent film, „Taxi”, a câștigat Ursul de Aur.

23
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg și scris și realizat de cunoscuta actriță (și, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnișoara Julie”) funcționează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

23
/04
/15

Recent selecționat la Festivalul de Film de la Cannes 2015 în secțiunea oficială Un Certain Regard, filmul COMOARA/THE TREASURE va avea premiera în cinematografele din România în data de 29 mai. Regia și scenariul îi aparțin lui Corneliu Porumboiu.

22
/04
/15

Un proiect unic, Words with Gods/ Vorbind cu zeii, un film-antologie care pune în discuție relația directă a individului cu divinitatea - sau absența acesteia - în diferitele religii, va închide Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, pe 30 aprilie, la ora 20.00, la Cinema Studio din București.

22
/04
/15

Miss Julie (2014), cu Colin Farrell, Jessica Chastain şi Samantha Morton, în regia norvegiencei Liv Ullmann, va avea premiera în România vineri, 24 aprilie, distribuit de Independenţa Film.