Limitările financiare ca imbold creativ în realizarea unui film
https://www.ziarulmetropolis.ro/limitarile-financiare-ca-imbold-creativ-in-realizarea-unui-film/

„Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ”, afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul „Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2017

Prima ediţie a „LIM – Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, continuă să se desfăşoare prin două evenimente importante, ambele organizate în România: cel de-al doilea workshop din seria LIM şi prezentarea celor 16 proiecte selecţionate, în faţa unui public specializat, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca.

„LIM – Less is More” este structurat în trei etape de rezidență, în cadrul a trei workshop-uri de câte o săptămână, organizate în trei țări europene: Workshop 1 a avut loc regiunea Flamandă, Belgia (5-11 martie), Workshop 2 în Transilvania, România (6 – 14 iunie) și Workshop 3 în Bretania, Franța (1 – 8 octombrie).

Lucrul dedicat dezvoltării de scenariu din prima ediție LIM este coordonat de patru consultanți de scenariu cu experiență în domeniu (cu toții scenariști la rândul lor): Leonardo Stagliano (Italia), Pierre Hogdson (Marea Britanie, Franța), Marcel Beaulieu (Canada) și Antoine Le Bos (Franța). Grupul de tutori va fi completat, de asemenea, cu specialiști în cinematografia low budget și micro-budget.

Unul dintre scopurile LIM este acela de a genera crearea unei rețele europene formată din profesioniști ce lucrează în limitările unor filme cu bugete mici și, prin urmare, acela de a genera co-producții, noi modalități de finanțare și distribuție.

Ziarul Metropolis publică un interviu cu unul dintre cei patru consultanţi de scenariu din proiect, Antoine Le Bos, care vorbeşte despre ce presupune scrierea unui scenariu pentru un film cu buget redus.

Ionuţ Mareş: Care este ideea generală din spatele acestui concept “Less is More”?

Antoine Le Bos: Ideea este de a lansa o dinamică europeană puternică a colaborării, cooperării creative, pregătirii şi coproducţiilor în ceea ce priveşte cinema-ul de buget redus şi microbuget, care este o “formă de artă” în expasiune în interiorul lumii cinematografice.

Considerăm că limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ. În istoria artei, avem multe exemple clare ale acestui fenomen în care, fără constrângeri, artistul îşi poate pierde forţa. Asta l-a făcut pe Igor Stravinsky să scrie: “Cu cât arta este mai legată de constrângeri, cu atât este mai liberă!”

De ce ai nevoie pentru a deveni un bun scenarist?

Un talent pentru arhitectură şi abilitatea de a te pune în pielea oricărei fiinţe umane! Trebuie de asemenea să poţi să asculţi şi să te confrunţi cu nenumărate rescrieri fără a-ţi pierde încrederea în proiect. Îţi trebuie mult curaj. Probabil că este una din cele mai dificile slujbe din lume!

Numiţi trei caracteristici pe care ar trebui să le aibă un scenariu pentru a deveni un film bun de microbuget.

O densitate foarte mare, o concentrare puternică pe ideea centrală, o grijă constantă faţă de forţa naraţiunii, cu alte cuvinte o concentrare foarte puternică pe a nu pierde privitorul. Mult mai puternică decât în cazul unui film care poate compensa lipsa tensiunii prin introducerea de noi elemente, prin descoperirea unor noi spaţii geografice…

În ce măsură constrângerile pot fi o sursă de creativitate?

Limitările pot determina o concentrare mai mare a cineastului pe găsirea de soluţii. Deschiderea unor uşi care păreau imposibil de deschis. Creierul omului poate fi uluitor de eficient când i se pun în cale obstacole.

Ce aşteptări aveţi de la acest al doilea workshop care are loc în România?

Acest workshop din România este un punctul central în programul “Less is More” (LIM). Este momentul când toţi scriitorii şi cineaştii se întâlnesc cu oameni din industria filmului pentru a-şi testa proiectele. Va fi un moment de schimburi în jurul proiectelor LIM pentru oameni care vin din întreaga lume.

Şi, după ce această întâlnire de la Cluj se va fi terminat, toţi cineaştii, echipa şi profesorii se vor izola în munţii Transilvaniei pentru un al doilea workshop în care vom folosi feedback-ul primit la Cluj pentru a aprofunda proiectele.

Este momentul dur, dar frumos în care fiecare cineast va trebui să se privească în oglindă şi să depăşească toate obstacolele sale interioare în procesul de scriere, îndrăznind să exploreze mai mult spre binele rezultatului final.

 

Susținut de Creative Europe – Programul MEDIA al Uniunii Europene, LIM, platforma europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, e organizat de Le Groupe Ouest (Franța) și dezvoltat în parteneriat cu Control N (România), Vlaams Audiovisueel Fonds – VAF (Belgia), Krakow Festival Office – KBF (Polonia) și Festivalul Internațional de Film Transilvania – TIFF (România).

Proiectul este co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Centrul Național al Cinematografiei.

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.