Lucrarea Dorinei Horătău participă la Trienala Internaţională de Artă Textilă de la Riga
https://www.ziarulmetropolis.ro/lucrarea-dorinei-horatau-participa-la-trienala-internationala-de-arta-textila-de-la-riga/

Joi, 23 aprilie, Muzeul Naţional de Artă al Letoniei deschide cea de-a cincea Trienală Internaţională de Artă Textilă, cu tema “DIVERSITATE şi UNITATE”, această ediţie fiind organizată de Muzeul de Arte Decorative şi Design din Riga. Expoziţia este găzduită de Exhibition Hall Arsenāls, Riga, între 23 aprilie şi 10 Iunie 2015.

Un articol de Liliana Matei|22 aprilie 2015

Organizatorii Trienalei își propun să creeze o manifestare care să prezinte cele mai inovative tendințe ale artelor textile din Europa și din întreaga lume la ora actuală, prin selecția a 85 de lucrări din 28 de ţări. Tema Diversitate și Unitate a fost aleasă datorită desemnării Letoniei la președinția Uniunii Europe în 2015; astfel, accentul manifestării interoghează identitatea națională în context european și global.

Cât de diferit își exprimă culturile naționale propria identitate în cadrul european și global și în societatea contemporană? Este oare posibil ca în acest context social, politic și cultural să se creeze artă care să actualizeze, să surprindă sau să influențeze problemele acute ale epocii moderne?

Printre cei 85 de artiști selecționați dintre cei 186 de aplicanţi s-a numărat şi artista Dorina Horătău, a cărei instalație indoor, alcătuită dintr-o serie de ţesături realizate din iarbă uscată, tije poleite şi stofă din lână imprimată manual, descrie vizual conceptul autoarei.

Detaliu„În urmă cu câţiva ani, am fost nevoiţi să înstrăinăm agoniseala de o viaţa a bunicilor noştri pentru a ne asigura un viitor mai bun pentru propria familie în capitala României. O perioadă de timp m-am simţit smulsă din rădăcini, de aceea, pentru a păstra cumva legătura cu trecutul meu, am găsit de cuviinţă să cosesc şi să(-mi) adun iarba din curtea casei părinteşti pentru a o păstra într-o aşezare/ sit alcătuită dintr-o serie de ţesături-covor, care păstrează şi rememorează locul în care am crescut.

Statul român este un actor pasiv al migraţiei de orice fel a românilor şi indiferent în faţa precarităţii migraţiei româneşti în UE. Tinerii de astăzi nu mai consideră pământul natal o valoare esenţială, precum îl gândeau părinţii noştri, ci îl văd ca pe o marfă pe care o pot vinde oricând pentru a obţine un profit. Mă întreb ce forme va lua în timp aceasta cultură a migraţiei în care noţiunile de cetăţenie şi de identitate naţională sunt renegociate la fiecare pas.”, declară Dorina Horătău.

Dorina Horătău este preocupată în mod special de subiectele legate de compoziţia spaţiului interior şi de integrarea gestului textil în cadrul acestuia ca accent şi simbol. Acoperă o gamă largă de definiţii ale obiectelor realizate manual cu ajutorul fibrei – instalaţie (textilă), obiect textil spaţial, ambiental, „entitate sau prezenţă textilă” cu ajutorul materialelor de lucru convenţionale şi mai puţin convenţionale. Are un palmares bogat de expoziţii naţionale şi internaţionale.

Obţine Marele Premiu al Trienalei de Artă Textilă/ ediţia a V-a, Premiul BIAMT/Bienala Internaţională de Arte Miniaturale/ Secţiunea Arte Textile, Premiul pentru Arte Decorative „Arte în Bucureşti”/ ediţia a III-a, Bursa UAP/ Secţiunea Arte Decorative.

După închiderea expoziţiei, lucrarea artistei va intra în patrimoniul Muzeului de Arte Decorative şi Design din Riga.

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.