„Macbeth” pe scena de la Teatrul Bulandra
https://www.ziarulmetropolis.ro/macbeth-pe-scena-de-la-teatrul-bulandra/

Premiera spectacolului „Macbeth” de de William Shakespeare, în regia lui Michal Docekal, traducerea Horia Gârbea, va avea loc vineri, 13 şi sâmbătă, 14 ianuarie, ora 19.00, la Sala Toma Caragiu a Teatrului Bulandra.

Un articol de Liliana Matei|7 ianuarie 2017

Din distributia spectacolului fac parte Marius Chivu (Macbeth), Andreea Bibiri (Lady Macbeth), Cornel Scripcaru (MacDuff) si Vlad Zamfirescu (Banquo), precum si Adrian Ciobanu, Ilinca Harnuț, Irina Ștefan, Flavia Giurgiu, Alin State, Alex Calin, Vlad Benescu, Anca Diana Rosu, Raluca Nicolae, Brian West și copilul Flavius Chivu.

Decorurile sunt realizate de Martin Chocholousek, costumele de Hana Fischerova, iar muzica originală, de compozitorul Ivan Acher. Coregrafia este semnată de Arcadie Rusu.

Michal Docekal a studiat regia (1985-1991) la Facultatea de Teatru si Arte Interpretative din Praga, beneficiind totodată de o rezidență de 6 luni la Londra. În perioada 1991-1994 a fost regizor la Teatrul Kaspar.

Între 1994 și 2002 a fost deopotrivă regizor, dar și director artistic la Teatrul  Divadlo, teatru laureat cu premiul Alfred Radok, fiind considerat cel mai bun teatru al anului 1996. Aici a montat, printre altele, Cehov (Trei surori) si Shakespeare (Regele Lear, Visul unei nopți de vară, Îmblânzirea scorpiei, Neguțătorul din Veneția).

O montare deosebită a Tragicei istorii a doctorului Faust de Marlowe va monta în anul 2001, la castelul Vysehrad din Praga. În 2002 devine director al Teatrului Național din Praga, unde regizează Beckett, Moliere, Bernard Shaw, Kane etc.

Montările lui Michal Docekal au avut un remarcabil impact asupra teatrului din Europa Centrală, producțiile sale fiind prezentate în Slovacia, Ungaria și România. În 2011 a montat Tenessee Williams (Un tramvai numit dorință) la Teatrul Național din Bratislava.

Este laureat al mai multor premii, atât în Cehia, cât și în străinătate. În 2015, este numit președinte al Uniunii Teatrelor din Europa. Referitor la montarea de la Bulandra, Michal Docekal spune: „Am ales Macbeth, fiindcă este o piesă uriașă, o tragedie remarcabilă. Și încă dintr-un motiv: din pricina vrăjitoarelor. Vrăjitoarele și puterea lor sunt extrem de importante în piesă. Vrăjile lor devin o forță în viața socială, schimbând destine, dar și viziunea oamenilor, care nu mai știu ce e adevărat și ce nu.

Odată cu apariția calculatoarelor și a internetului, oamenii au crezut că vor deveni mai înțelepți și mai informați, dar au constatat că, de fapt, lucrurile stau tocmai invers: azi suntem invadați de falsuri – știri false, informații false, o mass-media care dezinformează, încărcându-ne cu energii negative – deci e tot un fel de putere vrăjitorească, ce dăinuie și azi, influențându-ne viețile. Exact ca în Macbeth. De aceea m-am oprit la această piesă a lui Shakespeare.”

Spectacolul se joaca in zilele de 12 si 13 ianuarie (avanpremiera), 14 ianuarie (premiera) si 15 ianuarie la Sala Toma Caragiu de la orele 19.00.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.