Maeştrii Cannes-ului, la București: Cronenberg, Dardenne, Loach, Dumont, Kawase
https://www.ziarulmetropolis.ro/maestrii-cannes-ului-la-bucuresti-cronenberg-dardenne-loach-dumont-kawase/

David Cronenberg, Jean-Pierre şi Luc Dardenne, Ken Loach, Bruno Dumont şi Naomi Kawase, şase dintre cineaştii favoriţi ai Cannes-ului, selecţionaţi constant în festival, sunt câteva dintre numele grele din programul Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie)

Un articol de Petre Ivan|17 septembrie 2014

De la Maps to the Stars, filmul care i-a adus trofeul de interpretare actriței Julianne Moore, la Deux jours, une nuit, în care Marion Cotillard face un rol remarcabil, spectatorii vor vedea, în premieră în România, câteva dintre cele mai apreciate producții de pe Croisette (Cannes 2014), la Cinema Patria, Cinema Studio și Elvira Popescu.

O satiră acidă a Hollywood-ului, Maps to the Stars, al cincilea film cu care David Cronenberg a concurat pentru Palme d’Or, are o distribuție de invidiat: Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack, Robert Pattinson, Olivia Williams, Sarah Gadon.

Cu rolul unei vedete pe final de carieră, torturată de amintirea mamei ei abuzive, Moore a câștigat trofeul de interpretare feminină la Cannes, anul acesta.

O impresionantă performanță pe marele ecran reușește și Marion Cotillard, în cel de-al optulea film pe care regizorii belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne îl aduc la Cannes: Deux jours, une nuit, proiectat în premieră la București.

Julianne Moore, în Maps to the Stars

Julianne Moore, în Maps to the Stars

Deținători a două Palme d’Or, pentru Rosetta (1995) și L’Enfant (2005), frații Dardenne s-au aflat și anul acesta printre favoriții la trofeu.

Regizorul britanic Ken Loach, care deține recordul lansărilor la Cannes, cu nu mai puțin de 12 filme în competiție, dintre care unul premiat cu Palme d’Or – The Wind that Shakes the Barley (2006) – revine cu Jimmy’s Hall. Cineastul în vârstă de 78 de ani a anunțat că acesta ar fi ultimul său film.

Inspirată de o poveste adevărată, pelicula îl urmărește pe Jimmy Gralton (Barry Ward), un activist irlandez care se întoarce din America în satul natal și deschide un centru cultural pentru tineri. Aducând de peste Ocean jazz-ul și discuțiile pe teme politice, liberale, el stârnește reacția agresivă a Bisericii și a statului conservator. Jimmy’s Hall va rula în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest.

Cu cinci selecții la Cannes, dintre care patru în competiție, regizoarea japoneză Naomi Kawase și-a câștigat renumele în festivalul de pe Coasta de Azur, unde a câștigat Camera d’Or (Suzaku, 1997) și Marele Premiu (Mogari no Mori, 2007).

Cinefilii vor avea șansa să vadă, tot în premieră, Still the Water, drama a doi copii de pe o insulă, un băiat și o fată, care descoperă împreună ce înseamnă moartea și dragostea. Filmul conține câteva scene-șoc care au pus la încercare rezistența spectatorilor de la Cannes.

În stilul ei poetic și personal, comparat cu cel al lui Terrence Malick, Naomi Kawase regizează un adevărat „spectacol al simțurilor”, potrivit Indiewire.com, „care, dacă există dreptate pe lumea asta, va fi amintit ca unul dintre cele mai mari filme din competiție”.

P'tit Quinquin, de Bruno Dumont

P’tit Quinquin, de Bruno Dumont

De neratat este și premiera unei mini-serii cu totul aparte: P’tit Quinquin. Regizată de imprevizibilul Bruno Dumont și proiectată în Quinzaine des Réalisateurs, seria de patru episoade a câte 50 de minute este un fascinant policier burlesc cu actori amatori, o parodie la serialele polițiste.

E un „cocktail insolit de Twin Peaks și Jacques Tati”, după Télérama.fr, cu o intrigă sordidă și aproape implauzibilă: o femeie decapitată este descoperită în burta unei vaci moarte aruncate la tomberon.

Câțiva puști și niște polițiști locali se pornesc să descopere cine este autorul carnagiului. Bruno Dumont are, la rândul său, cinci participări la Cannes, două dintre ele recompensate cu Marele Premiu: Flandres (2006) și L’Humanité (1999).

În România, Independența Film va distribui filmele Maps to the Stars (31 octombrie), Deux jours, une nuit (14 noiembrie) și Jimmy’s Hall (ianuarie 2015).

***

Les Films de Cannes à Bucarest

Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux. În 2013, peste 11.000 de spectatori au vizionat filmele, majoritatea proiecțiilor de seară fiind sold-out. Zeci de premiere, unele introduse de cineaști de renume, masterclass-uri, retrospective și evenimente speciale îi vor ține în priză pe spectatori, anul acesta.

La edițiile trecute, Les Films de Cannes à Bucarest i-a avut ca invitați pe Abdellatif Kechiche, regizorul premiat cu Palme d’Or pentru La vie d’Adele, actrița Sandrine Bonnaire, regizorii Gaspar Noé, Elia Suleiman, Amat Escalante, Matteo Garrone, Kornél Mundruczó și Sergei Loznitsa. În 2013, o amplă retrospectivă i-a fost dedicată regizorului Maurice Pialat, în prezența producătoarei Sylvie Pialat.

Detalii despre filme, în curând pe: www.filmedefestival.ro.

Foto: Les Films de Cannes à Bucarest – filmedefestival.ro.

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.