MAIDAN, regia Sergei Loznitsa, a luat Marele Premiu la Astra Film Festival, 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/maidan-regia-sergei-loznitsa-a-luat-marele-premiu-la-astra-film-festival-2014/

Sâmbătă, 11 octombrie, în cadrul Galei de Decernare a Premiilor au fost anunţate filmele câştigătoare ale celei de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Cinema de la Sibiu – Astra Film Festival. Maidan (regia: Sergei Loznitsa), proiectat în premieră în România la Astra Film Festival 2014, a fost laureat cu Marele Premiu.

Un articol de Liliana Matei|12 octombrie 2014

Un juriu prestigios format din profesioniști de top ai cinemaului au evaluat filmele din secțiunile competiționale: Cristi Puiu (RO) Michael Stewart (UK), Darya Bassel (Ucraina), Sorin Botoșeneanu (RO), Cynthia Close (USA), Nicolas Feodoroff (FR), Mona Nicoară (RO/USA), Diana Tabakov (CZ), Eugenia Vodă (RO) și Yang Yonghi (Japonia).

Maidan (regia: Sergei Loznitsa), proiectat în premieră în România la Astra Film Festival 2014, a fost laureat cu Marele Premiu. O funcție fundamentală a cinemaului documentar este cea de martor al istoriei în desfășurare. Un film ca acesta cere mult curaj și o viziune de bisturiu. Încadratura induce o atenție microscopică asupra detaliilor, fără a uita scara monumentală a evenimentelor pe care le consemnează.
Premiul pentru cel mai bun documentar, competiția Internațional a fost acordat filmului Master Of The Universe (regia: Marc Bauder), care oferă spectatorului șansa unei priviri în interiorul lumii financiare prin intermediul călătoriei conduse cu discreție, dar și cu fermitate, de către un personaj care a aparținut odată acestei lumi. Din aceeași secțiune, The Second Game (regia: Corneliu Porumboiu) a fost răsplătit cu o Mențiune Specială din partea juriului.

Blood (regia: Alina Rudnitskaya) a primit premiul pentru cel mai bun documentar, competiția Europa pentru călătoria într-un sistem instituțional în care agonia se amestecă cu pofta de viață; pentru solidaritatea și umanitatea pe care o descoperă într-o lume săracă și în perpetuă tranziție.

Pentru sensibilitatea cu care regizoarea Teodora Ana Mihaia observă viața unei familii prinse în plasa lumii globalizate, filmul Waiting for August a fost distins cu premiul pentru cel mai bun documentar, competiția România. Documentarului Resolutions 2014 (regia: Mihai Cristian Tranca) i-a revenit premiul pentru imagine, secțiunea România, pentru acuratețea imaginii și coerența discursului vizual.

Sunday Lunch (regia: Dorottya Zurbo) a câștigat premiul pentru cel mai bun documentar, competiția Student. Regizoarea a reușit să intre în intimitatea unei relații fără sentimentalism, iar povestea este riguros structurată dramaturgic. O autoare a cărei carieră merită urmărită. Premiul pentru imagine, competiția Student a fost atribuit filmului Mohamed Tomescu (regia: Olesya Bortnyak; director de imagine: Norbert Fodor).

Pentru modul în care Marmato (regia: Mark Grieco) prezintă efectele devastatoare ale goanei după aur și rezistența unei comunități multiseculare în fața ambițiilor corporatiste obscure, filmul a atras premiul EcoCinematogrAFF. Documentarul evidențiază efectele sociale nefaste ale investițiilor care nu țin cont de niciun aspect comunitar. Filmul a atras reacții pozitive din partea criticilor din toată lumea, mulți considerându-l unul dintre cele mai bune documentare din 2014.

Ceva romantic (regia: Alexandru Buzatu și Ariana Toader), film realizat în cadrul atelierului Sibiul văzut de liceeni, organizat de Asociația Vira în parteneriat cu Astra Film, a primit cele mai multe voturi din partea spectatorilor, obținând Premiul Publicului.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.