Mâini. Gesturi. Artă. Cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/maini-gesturi-arta-cinema/

CRONICĂ DE FILM Regizat de italianul Francesco Clerici şi disponibil în cinematografe, documentarul „Il gesto delle mani” („Mâini. Gesturi. Artă”) este o pledoarie vizuală lipsită de afectare şi necontaminată de cuvinte pentru importanţa presupusei gratuităţi a actului artistic.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 martie 2016

Este aproape un gest sinucigaş distribuirea unui documentar atât de atipic ca acest „Il gesto delle mani” („Mâini. Gesturi. Artă”).

Dar e cu atât mai lăudabil, într-o ţară fără cinematografe pentru filme de festival, între care îşi fac loc foarte rar şi opere de nonficţiune.

Debut al cineastului italian Francesco Clerici, documentarul a fost proiectat în premieră mondială în secţiunea Forum a ediţiei din 2015 a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, unde a fost distins cu premiul criticii, FIPRESCI.

Asta nu este, apriori, o garanţie a valorii, însă ceea ce propune Francesco Clerici merită semnalat şi văzut: o pledoarie lipsită de afectare pentru importanţa presupusei gratuităţi a actului artistic şi un eseu vizual la limita cu filmul experimental despre cum materia devine operă de artă, în mâinile şi prin imaginaţia şi creativitatea oamenilor.

„Il gesto delle mani” surprinde procesul de creaţie a unei sculpturi de câine, concepută de un artist, Velasco Vitali, de la ceară la bronzul finisat, în ceea ce se numeşte Fonderia Artistica Battaglia din Milano.

Un grup de artizani specializaţi din această turnătorie artistică veche de un secol este urmărit la lucru, de la etapa de concepere şi până la finalizarea sculpturii, realizată printr-o tehnică despre a cărei tradiţie cineastul afirmă că a rămas neschimbată de secole.

Pentru a evidenţia continuitatea, secvenţele din prezent sunt intercalate din loc în loc cu imagini alb-negru din urmă cu câteva decenii din timpul unor etape similare ale aceluiaşi proces, respectându-se la nivel vizual inclusiv racordurile.

Este un mijloc de a sugera soliditatea unei tradiţii, dar şi ideea că, în ciuda trecerii timpului şi a evoluţiilor tehnologice, rămâne neschimbată, în esenţă, nevoia omului de a se exprima prin unele forme artistice care implică şi meşteşug.

Francesco Clerici nu doar că nu completează imaginile cu niciun comentariu explicativ din off, dar renunţă şi la interviuri cu protagoniştii, urmăriţi astfel doar în timpul lucrului minuţios din atelier.

Rezultă un film fără cuvinte, însă cu potenţial de a fi incitant, tocmai pentru că aduce în faţa spectatorului un proces la care altfel acesta nu ar avea acces. Ineditul operaţiunii are capacitatea de a menţine mereu viu interesul, fiecare etapă fiind o surpriză, o necunoscută.

Iar multitudinea acestor momente, diferite între ele, exprimă efortul, priceperea şi răbdarea indispensabile în crearea unui astfel de obiect artistic.

Filmul este salvat din banalitatea în care l-ar fi putut arunca subiectul prin opţiunea stilistică a lui Francesco Clerici de a schimba mereu poziţia camerei de filmat, îmbogăţind la fiecare pas perspectiva, de a apela la tăieturi dese de montaj şi la cadre scurte, atât cât este necesar pentru ca o acţiune să dobândească sens şi să se dezvăluie, şi de a lăsa gesturile artiştilor-artizani şi sunetele specifice activităţii lor să capete consistenţă şi să compenseze pentru abordarea non-narativă şi anti-spectaculară.

„Il gesto delle mani” („Mâini. Gesturi. Artă”) a intrat în cinematografe la 4 martie, fiind distribuit de FREEALIZE.

INFO
Il gesto delle mani, documentar, Italia, 2015

Scenariu: Francesco Clerici, Martina De Santis

Regie: Francesco Clerici

Rating: ●●●○○

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

09
/10
/20

Cel mai nou film semnat de Marian Crișan, BERLINER, a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation la cea de-a 42-a ediție a Festivalului Internațional de film de la Moscova (MIFF) care a avut loc între 1 și 8 octombrie.

08
/10
/20

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animație, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

07
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.

07
/10
/20

TVR 1 a început luna octombrie în forţă, cu Angelina Jolie şi Antonio Banderas în Păcat originar, şi promite să aducă la fiecare început de săptămână, în fiecare luni de la ora 22.10, filme tari cu distribuţii pe măsură: Secretul de la Cold Creek Manor, cu Sharon Stone şi Christopher Plummer, Revolver, cu Jason Statham şi Ray Liotta, Un oraş violent, cu Charles Bronson, Telly Savalas şi Jill Ireland, G.I.Jane, cu Demi Moore, Viggo Mortensen şi Anne Bancroft, Calea Misterelor, cu Nick Nolte şi Melanie Griffith şi multe alte filme de acelaşi calibru.