Managerii teatrelor municipale s-au întâlnit la Turda
https://www.ziarulmetropolis.ro/managerii-teatrelor-municipale-s-au-intalnit-la-turda/

O primă „Întâlnire a teatrelor municipale din România” a avut loc recent la Turda, în cadrul celei de-a treia ediţii a Festivalului de Teatru şi Arte Performative „Teatru pe Drumul Sării” (16-19 octombrie), organizat de Teatrul „Aureliu Manea”.

Un articol de Ziarul Metropolis|24 octombrie 2014

La invitația lansată de managerul teatrului turdean, Narcisa Pintea, și de teatrologul Claudiu Groza au răspuns Doina Migleczi, managerul Teatrului „Ariel” Rm. Vâlcea, Gina Chivulescu, managerul Teatrului „G. Ciprian” Buzău, Adriana Vaida-Boca, director artistic la Teatrul de Nord Satu Mare, Lucian Vărșăndan, managerul Teatrului German de Stat din Timișoara, Daniel Vulcu, managerul Teatrului „Regina Maria” Oradea, Claudiu Pintican, managerul Teatrului Municipal Baia Mare.

Alți numeroși manageri de teatre municipale s-au arătat însă interesați de concluziile acestei prime dezbateri profesionale, ca punct de plecare pentru o strategie comună.

Printre subiectele discutate o pondere semnificativă a avut aspectul economic. Bugetele teatrelor municipale, subordonate Consiliilor Locale și primăriilor, sunt nu doar insuficiente, ci și cu execuție mai mică decât cea aprobată scriptic. Asta provoacă automat subdimensionarea schemelor de personal, astfel că multe teatre apelează la colaboratori chiar și pentru lucrări uzuale.

Presiunile politico-administrative au fost de asemenea aduse în discuție, ca și rigiditatea auditorilor, care au imputat unor teatre recuzita consumabilă din spectacole, de exemplu. O bună cunoaștere a legii în vigoare apără teatrele de multe abuzuri administrative, dar adesea managerii sunt inhibați de eventuale șicane ulterioare unei acțiuni în contencios administrativ, de pildă.

Discriminarea salarială a angajaților din teatrele municipale față de cei din teatrele naționale a fost ridicată de asemenea, în condițiile în care tipul de activitate este similar.

În ciuda dificultăților financiare și de resurse umane, toate teatrele municipale românești încearcă să aibă un repertoriu divers și dinamic, care să țină cont de public și de standardele artistice, în același timp, a fost unul din punctele de consens ale discuției.

Dezbaterea de la Turda a fost prilejul unui util schimb de experiență, ca și al conturării unui tablou general al situației teatrelor municipale românești, cu peisaje diverse, dar relativ unitare.

Participanții au conchis că o parte a strategiei de viitor ar fi menținerea organigramelor cel puțin la nivelul actual, tăierea lor putând bloca activitatea unor teatre, precum și nevoia elaborării unei noi Legi a Teatrelor, care să consacre și administrativ specificul aparte al activității acestor instituții. S-a exprimat de asemenea dorința continuării acestei serii de întâlniri și în alte orașe, cu un număr sporit de manageri participanți.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.