Manoel de Oliveira, gata de un nou film la vârsta de 105 ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/manoel-de-oliveira-gata-de-un-nou-film-la-varsta-de-105-ani/

Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit „decanul de vârstă al cineaştilor“, a împlinit miercuri vârsta de 105 ani. Regizorul spune că şi-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie şi caută finanţare pentru următorul său proiect.

Un articol de Petre Ivan|12 decembrie 2013

Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit „decanul de vârstă al cineaştilor“, a împlinit miercuri vârsta de 105 ani. Regizorul spune că şi-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie şi caută finanţare pentru următorul său proiect.

„Tatăl meu este pregătit pentru a filma. Vrea să înceapă să lucreze imediat după ce va obţine finanţare pentru următorul lui film”, a declarat fiica regizorului, Adelaide Trêpa.

Aceasta după ce, în noiembrie, cu ocazia unui omagiu care i-a fost adus în oraşul lui natal, Porto, Manoel de Oliveira anunța, cu regret că „este foarte probabil să îmi sărbătoresc cei 105 ani înainte de a obţine subvenţia pentru următorul meu film”.

Celebrul cineast, care a fost spitalizat de mai multe ori anul trecut din cauza unor complicaţii apărute după o infecţie, continuă să se deplaseze, însoţit, cu ajutorul unui baston.

În ciuda problemelor de sănătate, Manoel de Oliveira se simte bine, potrivit prietenilor şi rudelor. „După problemele de anul trecut, sănătatea lui s-a ameliorat. Starea lui este astăzi foarte echilibrată”, a declarat fiica sa.

Manoel de Oliveira nu vrea încă să vorbească despre o retragere din cinematografie. Regizorul, care a cunoscut epoca cinemaului mut, încearcă în prezent să obţină o finanţare de 350.000 de euro pentru a filma următorul său scurtmetraj: „O velho do Restelo”.

Peste 50 de lungmetraje pentru Manoel de Oliveira

Scenariul filmului se inspiră din personajul „Bătrânul din Restelo”, un fel de profet căzut în dizgraţie care apare în poemul epic „Os Lusíadas”, scris în secolul al XVI-lea de Luis de Camoes pentru a relata marile descoperiri maritime ale navigatorilor portughezi.

Proiectul lui Manoel de Oliveira a acumulat numeroase întârzieri, într-un context deosebit de dificil pentru cinemaul portughez, afectat de reducerile bugetare severe adoptate de guvern pentru a satisface exigenţele creanţierilor internaţionali ai ţării.

Operele lui Manoel de Oliveira, ca majoritatea filmelor de autor portugheze, sunt finanţate în principal din subvenţii publice.

„Tatăl meu a ştiut să îşi păstreze speranţa în orice circumstanţă şi acest lucru a sfârşit întotdeauna prin a da roade”, a reamintit fiica regizorului portughez.

Luis Urbano, producătorul cineastului, speră să deblocheze rapid situaţia, fapt care ar permite regizorului să îşi înceapă filmările în primele săptămâni ale anului 2014.

Cineastul portughez nu intenţionează să se oprească aici. Manoel de Oliveira evocă deja mai multe proiecte în lucru: un documentar despre arhitectul portughez Alvaro Siza Veira şi un film despre culesul viilor, al cărui scenariu a fost deja finalizat, notează Mediafax.

De la primul său film, „Douro, Faina Fluvial”, lansat în 1931, Manoel de Oliveira a făcut peste 50 de lungmetraje de ficţiune şi documentare, realizând cea mai mare parte a operei sale după ce trecuse de vârsta de 60 de ani.

Începând din 1988, a realizat aproape în fiecare an câte un film. Printre actorii care au colaborat cu regizorul de-a lungul vremii se numără Marcello şi Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, John Malkovich, Leonor Silveira şi nepotul său, Ricardo Trepa.

Cel mai recent film al său, „O Gebo e a Sombra”, datează din 2012. Această comedie cu accente dramatice, adaptată după piesa omonimă a portughezului Raul Brandao, cu actriţele Claudia Cardinale şi Jeanne Moreau, a fost prezentat la Festivalul de la Veneţia.

Filmele lui Manoel de Oliveira, cu estetică exigentă, îşi datorează succesul mai degrabă criticii de specialitate şi premiilor obţinute în străinătate decât recunoaşterii venite din partea marelui public.

Manoel de Oliveira a primit, în 1999, premiul special al juriului în selecţia oficială a Festivalului de la Cannes, pentru filmul „A Carta/ Scrisoarea”, iar cu doi ani înainte, „Viagem ao Princípio do Mundo” a câştigat premiul FIPRESCI, la acelaşi festival.

Pentru a-i aduce un omagiu acestui artist cu o creativitate uluitoare, născut în 1908, la Porto, în acest oraş va fi inaugurat în curând un muzeu, amenajat în clădirea Fundaţiei Serralves, consacrat carierei excepţionale a cineastului portughez.

Foto cu Manoel de Oliveira – filmesportugueses.com

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.