„Mergeți fără frică în orice galerie sau muzeu, bucurați-vă, supărați-vă, întrebați”
https://www.ziarulmetropolis.ro/mergeti-fara-frica-in-orice-galerie-sau-muzeu-bucurati-va-suparati-va-intrebati/

Un dialog anti-frica de artele vizuale contemporane cu Alexandru Claudiu Maxim, membru al grupării artistice Pastila Roz şi co-autor al primului art vending machine.

Un articol de Cristina Enescu Aky|24 mai 2022

Cover foto: Alexandru Claudiu Maxim

Artiștii vizuali contemporani sunt de fapt niște pluri-artiști: au pregătire în mai multe domenii, lucrează cu instrumente și în medii artistice variate, și se exprimă prin modalități adesea ele însele inedite. Spre exemplu The Art Machine – un proiect în sine un act artistic și cultural, și care la rândul său produce artă (la propriu). Alexandru Claudiu Maxim (artist vizual, editor video, manager The Art Machine, membru al grupării artistice Pastila Roz) vorbește în cele ce urmează despre Pastila Roz (și talentele artistice diverse ale celorlalți doi membri), tangențele și incongruențele conceptelor de „artă” și „consum”, despre implicațiile sociale ale artei vizuale contemporane dar și despre relația acesteia cu publicul mai mult sau mai puțin familiarizat cu ea.

De fapt, o invitație în plus să descoperiți niște artiști interesanți, care au ceva de spus, se exprimă în moduri interesante, și știu și de ce o fac.

Spune-mi trei lucruri pe care îți dorești să le știe publicul despre tine ca artist vizual.

Am 31 de ani, fac artă video, artă digitală, uneori și vizuală, și dezvolt proiectul Art Machine.

Alexandru Maxim – „Wind in my pages”

Povestește-ne despre „tonomatul de artă” – ce este, cum s-a născut și ce „scop în viață” are?

Art Machine e un vending machine de artă,care distribuie serii limitate de câte 100 de lucrări mici, realizate de artiști. Mare parte dintre artiștii cu care am colaborat sunt din domeniul artelor plastice sau ilustratori, de aceea lucrările sunt originale, realizate de mână, e artă adevărată. Dimensiunile sunt cele ale unei cărți de vizită și, în schimbul sumei de 10 lei, îți poți procura o lucrare de la un artist care îți place sau pe care vrei să îl descoperi.

Art Machine a apărut inițial ca un obiect de artă contemporană, menit să provoace vizitatorii unei galerii să interacționeze cu el. Exprima o atitudine ironică legată de percepția asupra artei, ridicând întrebarea dacă și arta de 1 leu are valoare. Dar, de-a lungul timpului, proiectul a evoluat spre obiectivul de a servi ca mini-platformă pentru a introduce artiști deja cunoscuți sau noi unui public care nu este conectat cu scena contemporană de artă. În curând facem 2 ani de când am început proiectul public.

Pe lângă asta, Art Machine prezintă și perspectiva Pastila Roz asupra ce înseamnă arta din prezent în București și are scopul de a realiza legătura dintre artiști contemporani și un public interesat de a cunoaște această scenă. Pornește de asemenea și ca un „joc de-a colecționatul de artă” în miniatură, pe care noi îl considerăm necesar pentru a dezvolta mai multe moduri de a consuma artă. Momentan, Art Machine se află în Librăria Cărturești din ParkLake Mall din București.

Cine sunt și cum ați coagulat artiștii ucraineni prezenți în acest proiect?

Totul a început la vernisajul expoziției Bombe și Oameni, curatoriat de Raluca Ilaria Demetrescu și de Daniel Loagăr de la galeria neconvențională Celula de Artă. Acest eveniment caritabil adunase lucrări de la peste 75 de artiști români și ucraineni la Celula de Artă și la hub-ul cultural Carol 53, și desigur că am contribuit și noi, Pastila Roz, cu lucrări. Acolo am vorbit cu Daniel și ne-am dat seama că putem duce această inițiativă mai departe și după încheierea expoziției în forma în care a fost ea concepută, așa că am pus la dispoziție Art Machine imediat ce a fost disponibil. Cei de la Celula de Artă erau în legătură cu o serie de artiști ucraineni în contextul unor alte proiecte și ne-am coordonat cu ei pentru a obține aceste imagini pe care să le folosim pentru Art Machine iar printuri după lucrările lor au fost vândute pentru a contribui la strângerea de fonduri pentru refugiați. Deși lucrările au fost replici tipărite, nu desene originale, ca de obicei, în situația de față cred că mesajul e mult mai important decât forma și această colecție a fost sold out.

Știu încă din timpul proiectului „Bombe și Oameni” că o parte dintre lucrări sunt realizate chiar înainte de începutul războiului, și au surprins efectiv cât de repede se schimbau lucrurile – de pildă o serie de lucrări sunt realizate din buncărele subterane unde se adăposteau oamenii când au început bombardamentele. De atunci îi urmărim pe mulți dintre ei pe social media, pentru a vedea o perspectivă la cald asupra războiului și vă invit să o faceți și voi: Katia Didyk, Max Moshkovsky, Oleksandr Grekhov, Ievghen Velychev, Anna Ivanenko, Alevtina Kakhidze, Oksana Drachkovska, Natalia Lisova, Olia Fedorova, Oleksandra Ruth, Masha Foya. Despre Sasha și Iryna Degtyarenko nu știm nimic, sunt singurii pe care nu i-am găsit online și nu știm ce fac, din păcate.

Iar Pastila roz ce fel de „tratament” este, creat de cine și pentru cine?

Pastila Roz este o grupare artistică satirică, jovială și indiferentă formată din Beaver, Marian Codrea și cu mine. Anul acesta se împlinesc 10 ani de când există și 5 ani de când activează în București, iar eu m-am alăturat grupării atunci când i-am cunoscut pe Marian și Beaver la București (ei au început grupul la Timișoara în timpul facultății). Ce pot eu povesti despre numele Pastila Roz este că se referă la două lucruri: chimie și culoare – o asociere inițială care ar putea să esențializeze cele două căutări principale ale fondatorilor. Împreună realizăm concepte de expoziție care spun ceva despre cum am lucrat împreună, despre cum ne adaptăm și ne temperăm ego-ul creator fiecare dintre noi, despre concluziile la care am ajuns cu procesul, sunt rezultatul unei munci colective, care se numește Pastila Roz.

Pastila Roz: Beaver, Alexandru Claudiu Maxim și Marian Codrea

Beaver este artist plastic contemporan. A studiat grafica, dar e mai preocupat și interesat de pictură. În general lucrează în ulei, dar experimentează și cu alte materiale. Tematic și stilistic este foarte divers: fie lucrează cu meticulozitate și realist, fie puternic abstract. Spectrul său ideatic pornește de la visceralități baroce, trece prin estetica vulgarului și ajunge la un absurd existențial plin de umor.

Marian Codrea este artist vizual contemporan. A studiat sculptura, dar e interesat de a face conexiuni între sculptura „tradițională” și multimedia. Apelează la tehnologii precum 3D scan/print și simulează realități pe care le transforma în obiecte sculpturale. Este manager al The Art Machine.

Cum arată artele vizuale bucureștene și românești de astăzi?

Există foarte mulți artiști talentați în artele vizuale și prea puține organisme conexe artei, care să îi reprezinte. Din acest motiv ne dorim mult să se dezvolte cât mai multe modalități care să susțină arta contemporană. Odată cu ele vor apărea și mai multe tipuri de public interesat.

Ce spui celor care simt că e ceva abraziv, incomod în alăturarea „artei” cu „consumul”?

Nu prea văd unde nu există consum în societatea în care trăim. În afară de intimitatea fiecăruia, cred că ne aflăm cu toții în această paradigmă pe diverse etaje, și consider că ea ne-a adus și multe beneficii pe lângă probleme. Să o maschez ca „profunzime”, „revoluție”, „inspirație”, „transcendență”, „elevarea spiritului”? Cred că e bine să fim sinceri și conștienți de locul și timpul în care ne aflăm. Când consumi artă, ajuți un artist. Depinde de tine dacă ajuți unul în viață sau nu sau o corporație. Alegerea stă în valorile tale personale care nu au legătură cu consumul. Dar manifestarea ei va veni prin consum.

Ce înseamnă în opinia ta un „consum sănătos de artă”?

Putem asocia consumul sănătos de artă cu modul în care ne ducem viața pe alte paliere. De exemplu în hrană, avem opțiuni și alegeri mai mult sau mai puțin sănătoase, în funcție de buget. Există această tendință în prezent care arată că alimentele care sunt cât mai aproape de forma lor naturală sunt mai sănătoase – cu cât sunt mai puțin procesate, cu atât au mai multe beneficii. Există moduri de a procesa arta care răpesc din magia ei. De exemplu, în perioada pandemiei m-am uitat la spectacole de teatru filmate și nu era același lucru, pentru că lipseau multe elemente care fac această magie posibilă. La fel și în artele plastice, să ai un contact direct cu lucrarea unui artist e mult mai puternic decât să ai o replică tipărită a aceleiași lucrări. Revenind la metafora alimentelor, nu oricine își permite o întreagă masă sănătoasă, dar ce putem noi oferi sunt sample-uri care pot fi de ajuns ca să înțelegi despre ce e vorba.

Art Machine – Pisica pătrată

Ce le recomanzi celor care vor să descopere peisajul artelor vizuale contemporane dar nu știu de unde să apuce acest domeniu?

Mergeți fără frică în orice galerie sau muzeu, bucurați-vă dacă rezonați cu ceva, supărați-vă dacă ceva vă provoacă, întrebați dacă nu înțelegeți. Sunt oameni acolo care abia așteaptă să intre în dialog cu voi.

 

 



10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.