„Midnight Specials”, o selecție de filme românești de arhivă, la BIDFF 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/midnight-specials-o-selectie-de-filme-romanesti-de-arhiva-la-bidff-2018/

„Midnight Specials”, o selecţie de filme româneşti de arhivă, şi „A Museum (Theatre)”, expoziţie participativă creată de regizoarea Clyde Chabot şi compania „La Communauté Inavouable”, fac parte din programul celei de-a patra ediţii a Bucharest International Dance Film Festival, care va avea loc între 6 şi 9 septembrie.

Un articol de Liliana Matei|30 august 2018

În anul Centenarului, festivalul pune în valoare felul în care societatea a reacționat la schimbare în ultimii 100 de ani, prin dans și film. Ediția de anul acesta este dedicată [re]contextualizării și [re]gândirii unor principii care ne guvernează viața, prin prezentarea unor manifestări artistice în care trecutul este văzut prin filtre diferite.

În prima zi de festival BIDFF propune un itinerariu inedit în timpuri și spații coregrafice creative, care oferă o imagine dinamică a avangardei dansului și filmului românesc prin proiecția „Midnight Specials | O selecție de filme românești de arhivă”,  un program curatoriat în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București, The Resource Cube#Mediateca și Arhiva CNDB. Selecția de 8 lucrări cinematografice și de televiziune, produse între 1926 și 1971, va fi proiectată la Centrul Național al Dansului din București, pe 6 septembrie, între orele 21.00 – 22.30.

Contextul în care aceste filme au fost realizate vorbește despre modul în care dansul românesc s-a dezvoltat de la stadiul de „divertisment coregrafic” la cel de eveniment artistic de sine stătător.

Primul dintre cele opt filme prezentate este un fragment de două minute în care coregrafa Lizica Codreanu interpretează dansul de avangardă cu discurile în filmul francez „Le P’tit Parigot” (1926), purtând o ținută nonconformistă semnată de Sonia Delaunay. „Divertisment de dansuri” (1934) o prezintă pe Leria Niki-Cucu, caracterizată de presa perioadei interbelice drept o „maestră a dansului”.

În anii 1960, studioul Sahia – în principal, secția de documentar artistic a studioului – oferea artiștilor posibilitatea de a experimenta metode de creație, într-o perioadă în care exista cenzura. Între 1964 și 1971, regizorul Mirel Ilieșiu a colaborat intens cu coregrafa Miriam Răducanu, Sergiu Nicolaescu a realizat un eseu experimental cu dansatori și parașutiști, iar Gigi Căciuleanu se afirma ca unul dintre cei mai creativi dansatori ai epocii.

Bazată pe celebra piesă de teatru „Hamletmachine” a lui Heiner Müller, expoziția participativă „A Museum (Theatre)”, creată de regizoarea Clyde Chabot și Compania La Communauté Inavouable, ne poartă printr-un atlas al visului comunismului și al colapsului său. Instalația aflată la granița dintre teatru și arta vizuală încurajează spectatorii să își dezvăluie generozitatea și sensibilitatea.

Prezentată în numeroase țări, „A Museum (Theatre)” face o analiză artistică a istoriei comunismului în România, dar mai ales a formelor de rezistență umană. Alături de doi performeri ai colectivului Tangaj Dance (Denis Bolborea și Alexandra Bălășoiu), Clyde Chabot va dezvolta la București un act performativ în care textul, mișcarea și prelucrarea digitală a sunetului se împletesc.

Manifestarea, care va fi cuprinsă în Sezonul România – Franța 2019, va fi prezentată în festival la DESCHIS Atelier, pe 8 și 9 septembrie. Expoziția va putea fi vizitată între orele 12.00 și 18.00, iar performance-ul va avea loc în intervalul orar 15.00 și 15.30.

În cadrul BIDFF va fi proiectat și lungmetrajul de ficțiune 3D „My Life Rehearsed in One Leg” (2018, România), regizat de Bogdan Mustață, cu aportul coregrafei Iulia Weiss. Filmul va fi proiectat pe 7, 8 și 9 septembrie, la CINETic.

Documentarul fantezist „Hail the New Puritan” (1987, Marea Britanie), de Charles Atlas, se alătură peliculelor programate să ruleze în festival. Lungmetrajul simulează o zi din viața celebrului dansator britanic Michael Clark și este o evocare a decadenței subculturii post-punk din Londra anilor 1980. Filmul va fi prezentat, la Cinema „Elvire Popesco”, duminică, 9 septembrie, de la ora 20.30, de artista, scriitoarea și conferențiarul Claudia Kappenberg.

Bucharest International Dance Film Festival 2018 va avea loc la Cinema Elvire Popesco (Institutul Francez din România), Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, LINOTIP-Centru Independent Coregrafic, DESCHIS Atelier, DESCHIS Gastrobar, Qreator, CINETIc.

Bucharest International Dance Film Festival este un proiect al Asociaţiei Tangaj Dance, finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, realizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, Consulatului Onorific al Republicii Islanda la Bucureşti, British Council, Institutului Balassi și 4 Proof Film.

Informații suplimentare, pe site-ul festivalului.

Urmăriți și pagina de Facebook!

Parteneri media: TANANANA, Radio România Cultural, Music Channel, Ziarul Metropolis, Scena9.ro, Sub25.ro, Festivalier.ro, MovieNews.ro, Aarc.ro, Moviecore.ro

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.