Miss Julie. Un film cuminte
https://www.ziarulmetropolis.ro/miss-julie-un-film-cuminte/

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg şi scris şi realizat de cunoscuta actriţă (şi, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnişoara Julie”) funcţionează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 aprilie 2015

Tot aici ar putea identificat însă și principalul său punct slab, pentru că nu e clar cât din această abordare, accentuată înspre final, este căutată, și cât rezultă, ca efect secundar, din caracterul asumat teatral al mizanscenei și al interpretărilor actoricești.

Există o artificialitate evidentă în „Miss Julie”, pornită chiar de la scheletul narativ: în ziua și în noaptea de Sânziene (Midsummer), într-un castel din Irlanda de la sfârșitul secolului XIX, misterioasa și instabila domnișoară Julie (Jessica Chastain) flirtează cu imprevizibilul valet al casei, John (Colin Farrell), chiar sub privirile logodnicei supuse a acestuia (Samantha Morton, într-o surprinzătoare transformare fizică, departe de aparițiile din filmele britanice independente de acum câțiva ani).

Un film în trei personaje și doar câteva decoruri (în principal bucătăria), despre seducție și relațiile de putere între oameni încă prizonieri ai convențiilor și ierarhiile sociale, care se ciocnesc însă de pasiuni (sexuale) greu de stăpânit, temă atât de răspândită în pelicule cu acțiunea plasată în special în perioade de până în secolul XX.

Sensurile profunde ale narațiunii sunt date, bineînțeles, de textul lui Strindberg, iar Ullmann – exersată, ca actriță a lui Ingmar Bergman, în astfel de drame de cameră în care personajele își transformă viețile într-un infern – încearcă să le articuleze într-un cât mai eficient limbaj vizual, chiar dacă lipsit de spectaculozitate.

Un discurs care oscilează între o tentativă de caricaturizare a protagoniștilor în momente cheie, de subliniere a ridicolului în care îi aruncă uneori propriile slăbiciuni și afecte, și o încercare de revelare, treptată, a unor reale drame interioare. Iar apropierea de personaje se face prin apelul la prim-planuri și printr-un ecleraj în care chipurile sunt alternativ înmuiate într-o lumină gălbuie și caldă.

Lumea din „Miss Julie” este una închisă în ea însăși, cu personaje care, așa cum nu par a putea trece dincolo de limitele fizice ale castelului, nu-și pot depăși nici condiția socială și rolurile atribuite de mediul din care provin, deși dorința de a o face răzbate din fiecare gest.

Prea cuminte pentru a deranja comodități, deși există câteva încercări timide de ieșire din rând, „Miss Julie” rămâne totuși o încercare onestă de a ține pasul cu un text clasic.

Distribuit de Independența Film, „Miss Julie”/„Domnișoara Julie” poate fi văzut în cinematografe din 24 aprilie.

Miss Julie (2014)

Regie: Liv Ullmann

Distribuție: Jessica Chastain, Colin Farrell, Samantha Morton

Rating: ●●●○○

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.