Mona Radu: „Am scris «Lecţia de violoncel» pentru Maestrul Beligan şi pentru fiica lui, Lamia“
https://www.ziarulmetropolis.ro/mona-radu-am-scris-lectia-de-violoncel-pentru-maestrul-beligan-si-pentru-fiica-lui-lamia/

INTERVIU Mona Radu, autoarea piesei „Lecţia de violoncel“, povesteşte că a avut un vis: să scrie ceva atât de bun încât să fie jucat de Radu Beligan. Maestrul joacă la Teatrul Metropolis într-un spectacol regizat de Felix Alexa, după textul ei.

Un articol de Monica Andrei|16 decembrie 2013

INTERVIU Mona Radu, autoarea piesei „Lecţia de violoncel“, povesteşte că a avut un vis: să scrie ceva atât de bun încât să fie jucat de Radu Beligan. Iar visul ei a devenit realitate. Maestrul joacă la Teatrul Metropolis într-un spectacol regizat de Felix Alexa, după piesa Monei Radu, alături de Marius Manole, Lamia Beligan, Tania Popa/Rodica Ionescu.

„Orice apariţie nouă este, pentru mine, o bucurie. Acum sunt, deja, într-o perioadă de iubire cu noul meu rol. Mona Radu este o tânără scriitoare, genială, şi pot spune asta cu toată inima. Ea mi-a oferit un rol care m-a făcut fericit, pentru că, de când joc piesa asta, am avut parte numai de noroc“, spune Radu Beligan.

Spectacolul are premiera oficială în seara aceasta, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Monica Andrei: Care a fost primul moment din realitate ce a declanşat primul gând de a scrie piese de teatru? Cum v-aţi apropiat de teatru?

Mona Radu: Am fost un copil „protejat“ în mod exagerat de micile bucurii ale vieţii: nu am avut voie să mă urc în pomi, să sar garduri, să sparg geamuri etc. Şi pentru că mie îmi era interzis să pătrund în lumea celorlalţi copii, în jurul vârstei de zece ani am găsit o metodă prin care puteam să îi aduc pe ei în lumea mea.

Am început să inventez poveşti pentru prietenii mei de joacă. Eu veneam cu un scenariu şi le explicam celorlalţi ce au de făcut; ei intrau în personaje, iar eu puteam să mă bucur de compania lor, fără a risca să-mi pun în pericol integritatea fizică şi, în consecinţă, să o supăr pe bunica mea.

Citiţi şi: Radu Beligan: 95 de ani, un rol impecabil şi un tort în formă de scenă, la Metropolis

De ce teatru şi nu literatură?

Am putea spune că din clipa în care am ştiut că vreau să scriu, am ştiut că vreau să scriu teatru. Romanul, poezia, eseurile duc spre introspecţie şi visare. Dramaturgia, în schimb, redă viaţa, aşa cum e ea, în toată splendoarea şi vulgaritatea ei, întocmai ca o oglindă şi, chiar dacă nu oferă, pentru moment, soluţii, oferă iertare. O piesă de teatru e ca o spovedanie colectivă, în care actorii şi spectatorii îşi mărturisesc unii altora că sunt oameni cu toţii şi asta e în regulă.

Câte piese de teatru aţi scris?

În 2008, am primit premiul Clubului Dramaturgilor pentru o piesă intitulată „Moartea vine pe tocuri înalte“, dar „Lecţia de violoncel“ este prima mea piesă concretizată într-un proiect. Am putea spune că vorbim de un debut absolut.

Mona Radu

Mona Radu, în stânga, alături de echipa spectacolului „Lecţia de violoncel“

Ce vă atrage mai mult: activitatea de traducere sau de scris piese de teatru? De ce?

Activitatea de scriitor, bineînţeles. Am tradus mai multe piese străine, urmând exemplul lui Mihai Sebastian, atât din motive financiare, cât şi din dorinţa de a-mi perfecţiona stilul. Tradusul autorilor străini, de preferinţă consacraţi, poate fi o bună şcoală pentru orice tânăr care vrea să înveţe „cum se scrie“.

„Lecţia de violoncel” este actuala premieră de pe scena Teatrului Metropolis. De la început v-aţi gândit ca rolul principal să-i fie destinat maestrului Radu Beligan?

Cu ani în urmă, când mi-a încolţit pentru prima oară în minte ideea că aş putea deveni scriitor, visul meu cel mai neruşinat era ca într-o zi să scriu ceva atât de bun încât să fie jucat de Radu Beligan. Cei cărora le-am împărtăşit acest vis m-au privit, în cel mai bun caz, cu condescendenţă. Nici eu nu credeam că voi fi în stare de aşa ceva.

Şi totuşi, a venit o zi când s-au aliniat planetele şi inspiraţia nu mi-a mai dat pace – în ziua aceea s-a născut „Lecţia de violoncel“. Am scris această piesă special pentru Maestrul Beligan şi pentru fiica lui, Lamia. Am scris-o din iubire. Iubirea, oricât ar suna de banal, stă la baza tuturor lucrurilor.

Citiţi şi: Radu Beligan, în lacrimi de bucurie de ziua lui: „În teatru, oamenii pot trăi şi visa împreună“

Aţi scris piesa, apoi aţi participat la masa de lectură şi în final la repetiţii. Vă rog să descrieţi atmosfera de la repetiţiile pentru spectacolul cu piesa „Lecţia de violoncel”, în regia lui Felix Alexa.

Atmosfera din timpul repetiţiilor a fost, cum era de aşteptat, una plină de creativitate şi efervescenţă. M-am simţit ca într-o mare familie. Când în aceeaşi echipă îi ai pe Radu Beligan, pe Felix Alexa, pe Lamia Beligan, pe Marius Manole, pe Tania Popa şi pe Rodica Ionescu, iar tu eşti un biet debutant, nu mai ai timp să te întrebi ce noroc a dat peste tine.

Fiecare clipă petrecută în preajma acestor oameni este o lecţie de viaţă de care trebuie profitat. Nu se întâmplă des ca un autor să aibă parte de asemenea desfăşurare de forţe pentru prima lui reprezentare pe scenă. Dumnezeu este foarte darnic cu mine.

Foto cu Mona Radu: Petrică Tănase / Cosmin Ardeleanu

14
/11
/17

Anul 2018 începe cu o surpriză muzicală plină de magie, grație și energie debordantă. În 8 ianuarie, ora 19:00, Fundația Calea Victoriei organizează la Teatrul Național București Concertul Extraordinar de Anul Nou, avându-l de această dată invitat pe celebrul violonist elvețian Manrico Padovani.

14
/11
/17

CRONICĂ DE FILM La 30 de ani de la istoricul eveniment, Liviu Tofan, fost jurnalist la Radio Europa Liberă, reconstituie într-un documentar de televiziune revolta muncitorilor brașoveni din 15 noiembrie 1987, unul din cele mai importante și emoționante gesturi de demnitate colectivă din istoria recentă a României.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

13
/11
/17

An de an, Teatrul „Ioan Slavici” aduce în fața spectatorilor săi, cu prilejul Festivalului de Teatru Clasic de la Arad, poveştile clasice ale scenei, în montările unor regizori care au făcut istorie în teatrul românesc și nu numai.

13
/11
/17

Vineri, 17 noiembrie 2017, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 17-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, de pe peliculă (35mm), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, FAUST XX (1966), o comedie SF purtând semnătura inconfundabilă a lui Ion Popescu Gopo.

13
/11
/17

Pe scurt, despre câteva filme româneşti din a doua jumătate a anului: „Breaking News”, „Capace”, „Aniversarea”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Mariţa”. Şi, bineînţeles, neuitatul, în cel mai rău sens cu putinţă, „Octav”.

13
/11
/17

Sute de persoane au mărșăluit duminică la Hollywood în sprijinul victimelor hărțuirii și agresiunilor sexuale - inspirate de campania #MeToo de pe rețelele de socializare. Marșul a avut loc pe fondul unui val de acuzații privind hărțuirile sexuale și violurile care vizează mai multe persoane publice, după dezvăluirile cu privire la producătorul hollywoodian Harvey Weinstein.

12
/11
/17

Festivalul International EUROPAfest, organizat de jmEvents, sărbătorește, în 2018, 25 de ani printr-o ediție aniversară. Primul eveniment muzical din Romania căruia Casa Regală i-a acordat Înaltul Patronaj încă din anul 2005, va oferi un regal de jazz, blues, pop și muzică clasică cu artiști din întreaga lume.

12
/11
/17

Scriitorul Bogdan Suceavă se va întâlni în perioada 17-23 noiembrie cu cititorii din Bucureşti şi Cluj, cu prilejul apariţiei celui mai nou volum, „Istoria lacunelor. Despre manuscrise pierdute”, publicat recent la Editura Polirom, disponibil şi în format electronic.

11
/11
/17

Spectacolul „Calul alb” de Ioana Păun, cu Ilinca Manolache, se va juca miercuri, 15 noiembrie, de la ora 19.00, la Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, Sala Arta.