Mult zgomot pentru nimic. Shakespeare vă aşteaptă şi în 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/mult-zgomot-pentru-nimic-shakespeare-va-asteapta-si-in-2014/

CRONICĂ DE TEATRU La Teatrul Nottara din Bucureşti, regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii „Mult zgomot pentru nimic“.

Un articol de Teodora Gheorghe|2 ianuarie 2014

CRONICA DE TEATRU Luna trecută a avut loc premiera spectacolului „Mult zgomot pentru nimic“, la Teatrul Nottara din Bucureşti. Regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii.

Cu acest prilej, călătorim în timp, în secolul al XVI-lea, când întoarcerea triumfătoare a lui Don Pedro (Gabriel Răuţă) generează o serie de încurcături hilare. Învingător în luptă, îl vizitează pe Leonato (Ion Haiduc), guvernatorul Messinei, acompaniat de Claudio (Lucian Ghimişi) şi Benedick (Cristian Nicolae).

Fratele său, Don Juan (Dani Popescu), orchestrează din umbră sabotarea celor care-i stau în calea iubirii. Pentru că nu se poate bucura de graţiile fiicei lui Leonato, Hero (Ioana Calotă), el înscenează adulterul acesteia chiar în preajma nunţii cu alesul ei, Claudio. În plan secund, se pune la cale o farsă bine intenţionată. Benedick şi verişoara lui, Beatrice (Andreea Măcelaru – Şofron), vechi duşmani şi celibatari înrăiţi, cad în cele din urmă în plasa lui Cupidon.

Atmosfera medievală este întreţinută de-a lungul momentelor muzicale de excepţie. Maria Balabaş, alături de grupul Einuea, format din Călin Torsan şi Silviu Fologea, conturează din note diafane imaginea idilică a menestrelilor, muzicanţii nomazi ai evului mediu.

Decorul recreează tabloul epocii elisabetane, graţie măiestriei artistice a scenografei Nina Brumuşilă. Ghirlandele din frunze artificiale sunt presărate cu generozitate în spaţiul de spectacol, servind ca martori muţi ai uneltirilor ţesute la umbra lor. Farsa romantică este înlesnită de natura ce îi ascunde pe Beatrice şi pe Benedick şi-i invită totodată să asculte vorbele dulci menite să-i aducă împreună. Într-un colţ al scenei, o lună plină portocalie veghează intenţiile necurate ale intrigantului Don Juan.

Mult zgomot pentru nimic

Imagine din spectacolul „Mult zgomot pentru nimic“, de la Teatrul Nottara

Când acţiunea se mută în biserica unde are loc nunta lui Claudio cu Hero, „vitraliile“ făuresc iluzia înălţimii grandioase, evidenţiind astfel solemnitatea evenimentului. Paleta strălucitoare de costume desprinse parcă din vremea bardului, constituie o reală încântare vizuală. Scena balului mascat oferă prilejul unei colaborări de succes între Nina Brumuşilă şi coregrafa Roxana Colceag, răspunzătoare pentru dansul elegant al protagoniştilor.

Distribuţia numeroasă reuneşte actori talentaţi din toate generaţiile. Ion Haiduc izbuteşte să strecoare un strop de dramatism în sânul comediei. Leonato evaluează conflictele iscate din perspectiva figurii paterne autoritare. El nu-şi permite să îmbrăţişeze viciul amuzamentului pentru că se simte dator să restabilească o ordine ancestrală.

Cristian Nicolae surprinde cu haz încăpăţânarea naivă a lui Benedick, caricaturizându-şi personajul prin gesturi ce-i trădează slăbiciunile camuflate de carapacea indiferenţei. Face o pereche bună cu Andreea Măcealaru-Şofron, care se remarcă prin jocul dinamic, în rolul temperamentalei Beatrice, femeia cu suflet de bărbat. Farmecul ingenuu al Ioanei Calotă o transformă pe Hero în victima ideală a minciunilor urzite în jurul său.

Umorul seducător al spectacolului este asigurat de Alexandru Mike Gheorghiu, întruchipând un Borachio veşnic inspirat de muza alcoolului şi dornic să facă parte din planul machiavelic întocmit de stăpânul său. Nu e mai prejos nici Mihai Marinescu ca sergentul de stradă Dogberry, marcă înregistrată a incompetenţei sistemului justiţiar, adeptul nerecunoscut al malapropismelor.

„Mult zgomot pentru nimic” păstrează cu fidelitate trăsăturile operei lui William Shakespeare. Este o piesă pentru toţi iubitorii marelui scriitor englez, dar şi pentru cei care îşi doresc să savureze o comedie inteligentă.

Foto din spectacolul „Mult zgomot pentru nimic“ – Teatrul Nottara

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

29
/02
/24

Teatrul de Balet Sibiu a programat la începutul lunii martie, la Sala Mare a Centrului Cultural „Ion Besoiu” Sibiu, spectacolul de teatru-dans „Despre noi-About us”, scenariul și regia Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea. Inspirat de destinul companiei sibiene de balet, spectacolul „Despre noi- About us” se dansează la Teatrul de Balet Sibiu, în data de 02 martie 2024, ora 19:00, și îi are ca invitați speciali pe actorii Naționalului bucureștean, Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.