„Nuevas cinefilias” – Noi filme spaniole de autor, online, pe canalul de Vimeo al Institutului Cervantes
https://www.ziarulmetropolis.ro/nuevas-cinefilias-noi-filme-spaniole-de-autor-online-pe-canalul-de-vimeo-al-institutului-cervantes/

În perioada 6-27 noiembrie, Institutul Cervantes din Bucureşti programează o serie de patru filme din noul val spaniol, recunoscut pentru maniera postmodernă, calitatea vizuală, curajul formelor şi caracterul reprezentativ complex.

Un articol de Petre Ivan|7 noiembrie 2020

Programul „Noi filme spaniole de autor, online”, organizat în colaborare cu Festivalul de Film de la Sevilla, își propune să ofere vizibilitate celei mai independente și creative arii a cinematografiei spaniole. 

Sunt filme din ceea ce este cunoscut drept „celălalt cinema spaniol”, care reușește să demonteze toate clișeele cu privire la cinematografia spaniolă, precum faptul că nu este conectată cu realitatea, că nu abordează în profunzime teme esențiale, cum ar fi fenomenul imigrării sau feminismul, că nu este capabilă să deschidă noi căi conceptuale și estetice. Cele patru filme propuse spre vizionare certifică talentul noii generații în a redirecționa atenția cinematografică spre temele strigente din prezent, reușind să demonteze mituri și prejudecăți. 

Niñato/Puștiul, debutul lui Adrián Orr, se centrează pe familia lui David Ransanz, un tânăr rapper din suburbiile madrilene, care crește trei copii, nu are serviciu și trăiește în casa mamei lui. O poveste fără note de violență sau de patetism a unui tânăr care, în ciuda greutăților de zi cu zi, luptă pentru visurile sale.

O perspectivă feminină fascinantă și noncoformistă în același timp este nucelul filmului Ver a una mujer/Văzând o femeie, primul lungmetraj semnat de Mònica Rovira, în care jocul de texturi, lumini și umbre reprezintă metafora perfectă a inefabilului iubirii, a dependenței și a onestității, constituind un exercițiu sublim de introspecție și de exorcizare a demonilor din viața de cuplu a unei femei.

A estación violenta/Stația violentă, debutul strălucitor al lui Anxos Fazáns, adaptare a romanului omonim al lui Manuel Jabois, descrie viața unui oraș în care singurul orizont este cel al unui trecut prea puțin fericit și al unei generații pierdute. Este o poveste a unor iubiri tăcute, a unor complicități distruse, a unuor neîncrederi mutuale care se răsfrâng în noi intim și emoționat, și care conturează o imagine a prezentului drept o sumă de visuri neîmplinite. 

Aspecte dintre cele mai presante din actualitate își găsesc loc în Idrissa, crónica de una muerte cualquiera/ Idrissa, cronica unei morți oarecare, cel de-al doilea lungmetraj al lui Xavier Artigas și Xapo Ortega, care oferă o poveste colectivă în același timp dureroasă și plină de speranță, pornind de la vestea morții – pentru care nimeni nu a fost tras la răspundere și care a fost trecută sub tăcere – a tânărului Idrissa Diallo, din Guineea, într-o celulă a Centrului de Detenție pentru străini din Barcelona: scopul nu este doar de a spune o poveste, ci de a folosi cinematografia drept unealtă de acțiune și schimbare. 

Idrissa, crónica de una muerte cualquiera/ Idrissa, cronica unei morți oarecare, A estación violenta/Stația violentă și Ver a una mujer/Văzând o femeie au avut premiera mondială la Festivalul de la Sevilla, iar Niñato/Puștiul a fost proiectat pentru prima oară în Spania în timpul festivalului, unde a câștigat Premiul pentru Cel mai bun film, în secțiunea „Noul Val”. Toate aceste filme au participat apoi în festivaluri internaționale prestigioase, demonstrând caracterul valoros al noii generații de cineaști spanioli, care abordează aspecte din realitatea imediată, conferindu-le și o notă universală.   

Filmele vor fi disponibile cu subtitrări în engleză, franceză, portugheză, italiană, greacă, maghiară, japoneză, cehă, chineză și spaniolă. 

Program

  • 6 noiembrie: Niñato/Puștiul (Adrián Orr, 2017)
  • 13 noiembrie: Ver a una mujer/Văzând o femeie (Mònica Rovira, 2017)
  • 20 noiembrie: A estación violenta/Stația violentă (Anxos Fazáns, 2018)
  • 27 noiembrie: Idrissa, crònica d´una mort qualsevol/Idrissa, cronica unei morți oarecare  (Xavier Artigas și Xapo Ortega, 2019)

Toate filmele vor fi disponibile pe canalul Vimeo al Institutului Cervantes timp de 48 de ore, începând cu ora 21 din datele menționate.

https://www.facebook.com/events/806191866616743/

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.