„O lume cu toată lumea” – îndemnuri la incluziune la Festivalul One World Romania
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-lume-cu-toata-lumea-indemnuri-la-incluziune-la-festivalul-one-world-romania/

Ediţia a 14-a a festivalului de film documentar One World Romania va pune şi anul acesta la loc de cinste demersuri care îşi propun să contribuie la demistificarea şi crearea unei empatii faţă de comunităţile sau indivizii care sunt plasaţi de guvernele lor la marginile societăţii.

Un articol de Ziarul Metropolis|23 mai 2021

Dincolo de drepturi fundamentale ale ființei umane precum libertatea, securitatea sau condițiile de viață demnă, un alt aspect esențial, dar mai greu cuantificabil, al unei existențe cu sens este implicarea activă în mersul colectivității, dreptul de a clădi și de a dezvolta o societate alături de alți oameni.

Această participare le este refuzată însă multor indivizi care nu se conformează așteptărilor majorității, iar marginalizarea antrenează la rândul ei sărăcie, apatie, resentimente, pierderea încrederii în valorile democratice.

Secțiunea „O lume cu toată lumea” a festivalului va cuprinde patru filme care prezintă efectele marginalizării, dar și modurile de viață care se organizează și metodele de rezistență la izolare și nedreptate, se arată într-un comunicat al organizatorilor.

Filmul „Makongo” (r: Elvis Sabin Ngaïbino, 2020), care va face parte și din competiția internațională a festivalului, se concentrează asupra lui André și Albert, doi tineri membri ai comunității de pigmei și ca atare marginalizați de către conaționalii lor. Greutățile, remarcile jignitoare și asprimea relațiilor comerciale și umane nu-i descurajează, ci dimpotrivă, îi ambiționează să încerce să-i educe pe copiii din satul lor.

Cineasta franceză Marie Dumora a petrecut douăzeci de ani și a dedicat cinci filme unei familii ienișe din estul Franței, urmărind-o întâi pe Sabrina, o tânără care a crescut sub ochiul camerei ei, între familie și casa de copii, înainte să nască și ea un băiat, pe Nicolas, pe care l-a dat de asemenea în plasament. Acesta din urmă este protagonistul celui de-al doilea film din secțiune, documentarul „Departe de voi am crescut” (2020) – un adolescent care poartă o grea moștenire sociologică, pe care nu știe dacă trebuie s-o respingă sau s-o îmbrățișeze.

Celelalte două filme zugrăvesc fiecare fațete diverse ale traiului cu o tulburare din spectrul autismului.

„Niciunul dintre ei nu spune vreun cuvânt” (r: Jacques Lin, 2020) este un documentar lipsit de cuvinte, dar nu și de sunetele vieții exterioare, care surprinde viața de zi cu zi a unei comunități formate, în mare parte, din femei și din bărbați suferind de autism. Încă din 1967 realizatorul Jacques Lin a trăit alături de ei, în cadrul unui experiment medical inițiat de legendarul Fernand Deligny și i-a filmat în timpul activităților cotidiene – când luau masa și când o pregăteau; când pictau, când grădinăreau sau când se bucurau în același spațiu, dar fiecare pe cont propriu.

În sfârșit, în „O casă” (2020), cineasta Judith Auffray ne introduce într-o comunitate ghidată după principii similare, scopul ei fiind să cartografieze manifestările externe ale vieții interioare a celor șapte tineri pacienți: modul ușor dezarticulat în care își mișcă corpurile, imensa lor energie, felul în care ocupă spațiul fără să și-l însușească, relația lor enigmatică cu obiectele.

Cea de-a 14-a ediție One World România va avea loc anul acesta în două etape: fizic, la București, între 11 și 20 iunie, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și alte spaţii indoor și outdoor din Capitală și online în toată țara, între 21 și 27 iunie.

Abonamentele pentru perioada 11-20 iunie, desfășurată în spaţii fizice din București, sunt disponibile pe Eventbook în număr limitat (50) și asigură intrarea la toate proiecțiile festivalului, catalog și alte materiale promoționale. Abonamentele nu includ accesul la deschiderea festivalului, concerte și la alte evenimente speciale.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.