Ohad Naharin, Pippo Delbono și Lev Dodin la FITS 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/ohad-naharin-pippo-delbono-si-lev-dodin-la-fits-2019/

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a anunţat pe 27 martie, de Ziua Internaţinală a Teatrului, programul ediţiei din 2019 şi a pus în vânzare primul set de bilete, celelalte două fiind programate pe 18 aprilie, respectiv 14 mai.

Un articol de Liliana Matei|31 martie 2019

Cea de a XXVI-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu se va desfășura între 14 și 23 iunie și are ca temă ARTA DE A DĂRUI. Această amplă sărbătoare a artelor spectacolului propune, în cele zece zile, 540 de evenimente, în 75 de spații de joc, la care vor participa 3 300 de artiști și invitați din 73 de țări.  Programul de spectacole FITS 2019 va putea fi consultat pe www.sibfest.ro.

„Avem o b ucurie imensă și un privilegiu deosebit să prezentăm astăzi, chiar de Ziua Mondială a Teatrului, programul de spectacole al acestei ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, pusă sub semnul distinctiv și asumat a ceea ce noi am numit ARTA DE A DĂRUI.
Este reverența noastră în fața unui public minunat și generos care, de 26 de ani, ne însoțește în această călătorie uluitoare prin lumea artelor spectacolului, cu încredere, iubire și pasiune, pe care le primim și i le dăruim, la rândul nostru.
Sper, împreună cu echipa și partenerii Festivalului, că și în acest an vom crea momente de desfătare artistică pentru publicul de toate vârstele și vă așteptăm cu cel mai bun program la Festival!”, a declarat Constantin Chiriac, președintele FITS.
Printre spectacolele ale căror bilete s-au pus în vânzare se află:
Venezuela – Batsheva Dance Company (Israel), un nou spectacol de superlative în dansul contemporan, în care coregraful Ohad Naharin și dansatorii săi explorează dialogul și conflictul dintre mișcare și conținutul reprezentat de aceasta. „Venezuela” are multiple fațete și pune în joc posibilitățile infinite ale artei coregrafice, împingând totodată publicul să pună sub semnul întrebării propria libertate de alegere.
Izvorul dansului/ Session – Colin Dunne & Sidi Larbi Cherkaoui (Irlanda, Belgia) este o colaborare între doi artiști extrem de diferiți care au pus explorarea sunetului la baza relaționării dintre ei. Granițele dintre mișcare și muzică, dintre văz și auz se transformă în sursă ludică, creând noi modalități de exprimare sonoră între grațios și absurd.
Dama cu camelii/ Li Yaxian – Chongqing Chuanju Theatre (China) propune o reinterpretare a dramei și a sacrificiului unei femei pentru bărbatul pe care îl iubește.
Stelele circului contemporan/ La Galerie – Machine de Cirque (Canada) – Sub îndrumarea regizorului Olivier Lépine, șapte artiști de circ de talie mondială și un multi instrumentist propun o incursiune către granița exterioară a acestei arte, acolo unde limitele se estompează.
Doi în unu/ One, One & One – Vertigo Dance Company (Israel), un spectacol de dans contemporan de excepție, o creație artistică cu o evidentă conștiință socială, de mediu și comunitară, o reflexie a angajamentului continuu de a explora în profunzime natura umană și conexiunea noastră cu natura.
De acum se pot achiziționa și biletele pentru unele dintre spectacolele Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, programate în cadrul FITS 2019: „Ulciorul sfărâmat” (regia: Dominic Friedel), „Hin und Her” (regia: Alexander Riemenschneider), „Ierusalim” (regia: Bogdan Sărătean), „Un tramvai numit Popescu” (regia: Gavriil Pinte) și două producții care vor avea premieră în perioada imediat următoare – „Ivona, principesa Burgundiei” (regia: Botond Nagy) și „Cui i-e frică de Virginia Woolf” (regia: Andrei și Andreea Grosu).
Printre spectacolele eveniment ale acestei ediții se mai află:
Hamletul lui Dodin/ Lev Dodin’s Hamlet – Maly Drama Theatre -Theatre of Europe, St. Petersburg (Rusia) – O piesă clasică, un nesecat izvor de întrebări: Oare cei care fac rău sunt conștienți că acțiunile lor sunt negative? Sunt ei oare sănătoși sau nebuni? Este posibil ca un nebun să fie conștient de nebunia lui? Ce ne motivează acțiunile: dorința de a face ceva ori imposibilitatea tragică de a face orice altceva?
Dacă nu putem rezolva misterul umanismului lui Hamlet, trebuie cel puțin să-i găsim un sens.
Bucuria/ Joy – Emilia Romagna Teatro Fondazione & Pippo Delbono Company (Italia) – Orice spectacol de teatru poate deveni o călătorie, traversând diferite situații, stări de spirit și percepții, luându-ne prin surprindere. Punerea în scenă a unui spectacol despre Bucurie reprezintă căutarea acelei unice circumstanțe, traversarea unor râuri de sentimente extreme în încercarea de a surprinde, în final, explozia de Bucurie.
Furtuna lui K. / K. Tempest – Matsumoto Performing Arts Centre (Japonia) – bazat pe „Furtuna” lui Shakespeare, considerată o piesă romantică specifică perioadei sale de creație târzie. Kazuyoshi Kushida, autorul acestui spectacol, spune că „Furtuna” pare un basm, iar minunile neînțelese ale planetei și ale universului pot fi revelate doar prin metode teatrale. Spectacolul atinge mai multe teme, cum ar fi magia, trădarea, răzbunarea și familia, iar muzica evocă spiritul insulei fermecate.
Starea de asediu / State of Siege – Théâtre de la Ville, Paris (Franța) este o adaptare după Ciuma, opera lui Camus în care sunt reunite toate temele din scrierile autorului: revoltă și rezistență, libertate și manipulare, curaj și resemnare, umanitate împotriva pasivității, precum și idealul unei lumi în care femeile și bărbații beneficiază de avantajele umanismului asumat. Spectacolul propune întrebări despre prezent, dar și despre viitorul societăților noastre: ce fel de orașe și de comunități umane trebuie construite pentru viitor, cum putem conecta multiplele diversități, cum ne putem reconecta cu natura, respectând-o și preluând din ea forța de a fi umani?
Peer Gynt – Dramaten, The Royal Dramatic Theatre of Sweden (Suedia) – reprezintă o combinație unică și amețitoare între satiră, suprarealism și saga. Spectacolul de față, bazat pe o adaptare semnată de Michael Thalheimer, aduce în fața publicului o nouă versiune asupra vieții excepționale a lui Peer Gynt. Michael Thalheimer este unul dintre cei mai renumiți regizori europeni, fiind cunoscut pentru producțiile sale intense bazate pe texte clasice și animate de imagini și sentimente puternice.
Dans la infinit/ R.O.O.M./Mirror in the Mirror – Noism1, RYUTOPIA Residential Dance Company (Japonia), un spectacol de dans în care un bărbat și o femeie trăiesc în dimensiuni diferite și împărtășesc temeri, dorințe și sentimentul de singurătate.  Această metodă, de a stabili mai întâi spațiul, deci a permite acestuia să imprime cerințe mișcării corporale, nu invers, este una dintre cele mai importante născociri ale Zeami Motokiyo.

22
/04
/14

Coregraful şi dansatorul Gigi Căciuleanu a intrat în jocul propus de Ziarul Metropolis şi a alcătuit alfabetul propriei vieţi. Pornind de la fiecare literă din alfabet, el a ales cuvintele cheie care definesc cele mai importante momente din viaţa lui.

22
/04
/14

Mai întâi, sper că ați avut un Paste fericit! Un pic cam ciudat?… De ce să aveți niște „paste fericit(e)” și de ce să vă spun asta? Sau, poate, vreau să scriu „Paște fericit!”? Sau am vrut să spun că ați avut un „cal care paște fericit”? Poate o să aflăm „la Paștele Cailor” de ce am renunțat atât de ușor la diacritice.

21
/04
/14

Am fost la “Coada”, noul spectacol regizat de Iarina Demian. De data aceasta, întîmplător, știam despre ce este vorba în “Line”, piesa lui Israel Horovitz, celebru dramaturg american contemporan, prea târziu ajuns și în fața publicului românesc.

19
/04
/14

Zece premianţi, 33 de nominalizaţi şi peste 500 de invitaţi din Bucureşti şi Târgu Mureş sunt aşteptaţi să petreacă o seară imperială la Palatul Culturii din Târgu Mureş în 28 aprilie. Spectacolul-eveniment ce răsplăteşte performanţa în teatrul românesc va începe la ora 21.00 şi va fi transmis în direct pe TVR1, Radio România Cultural şi online pe www.tvr.ro şi www.uniter.ro.

19
/04
/14

Marcel Iureș și George Mihăiță fac în „Păi... despre ce vorbim noi aici, domnule?”, la Teatrul Act din Bucureşti, un Moromete și un Cocoșilă universali.

19
/04
/14

Cristi Puiu, unul dintre realizatorii filmului colectiv „Les ponts de Sarajevo", selectat la Cannes, a declarat pentru Mediafax că a regizat în cadrul acestui proiect scurtmetrajul „Das Spektrum Europas", cu Valeria Seciu şi Marian Râlea, în care vede Sarajevo de la distanţă, din România.

19
/04
/14

Paisprezece titluri semnate de Gabriel Garcia Marquez au apărut în ultimii 20 de ani în România şi s-au vândut în peste 600.000 de exemplare, au declarat pentru agenţia Mediafax reprezentanţii editurii Rao, care deţine exclusivitatea la nivel naţional pentru operele scriitorului columbian.

19
/04
/14

Spectacolul de teatru „Vocea umană“, regizat de Sanda Manu, în interpretarea actriţei Oanei Pellea, va fi prezentat, pe 19 mai, pe scena Sălii Bizantine a Palais de Béhague din Paris, informează Institutul Cultural Român (ICR) din capitala franceză.

18
/04
/14

Indiferent de cum vor arăta filmele selecționate în competiția oficială a ediției din acest a Festivalului de la Cannes (14-25 mai), un lucru e cert după anunțarea regizorilor aruncați în lupta pentru Palme d’Or: este anul numelor cunoscute, o îmbinare între cineaști deja clasicizați, maeștri recenți și valori în ascensiune.

18
/04
/14

Gabriel García Márquez a fost, așa cum rezultă și din scurtele ferpare întocmite ad-hoc în lumile noastre virtuale, cel mai popular, cel mai iubit scriitor al timpurilor noastre.

18
/04
/14

Scriitorul Gabriel Garcia Márquez a murit, joi, în Mexic, la vârsta de 87 de ani. Márquez este laureat al premierului Nobel pentru cartea "Un veac de singurătate".

17
/04
/14

Teatrul Nottara organizează, între 23 şi 25 aprilie, la Sala George Constantin, a doua ediţie a proiectului Spectacolul începe cu o lectură, iniţiat în decembrie 2013 şi desfăşurat în parteneriat cu Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică, „I.L. Caragiale” (UNATC).

17
/04
/14

MEMORIA CULTURALĂ Pe 17 aprilie 2014 se împlinesc 50 de ani de la dispariţia lui George Vraca (1896-1964). Copilul care fugea de acasă şi care era educat de nuieluşa învăţătorului îşi schimbă destinul de student la Agronomie şi devine unul dintre cei mai mari actori din România.