Omul contemporan, între urbanizare și re-umanizare, în competiţia internaţională BIEFF: URBAN GHOSTS
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-contemporan-intre-urbanizare-si-re-umanizare-in-competitia-internationala-bieff-urban-ghosts/

Competiţia internaţională BIEFF aduce în lumină o nouă specie umană, descoperită şi definită de artişti: Homo Urbanus – omul alienat, din cauza oraşului, de natură, de ceilalti şi, în final, de sine însuşi.

Un articol de Liliana Matei|12 noiembrie 2014

Programul tematic URBAN GHOSTS: Between Foreboding and Nostalgia explorează tensiunile lăuntrice ale omului contemporan, prins între idealizarea trecutului şi posibilitatea pierderii propriei umanități prin urbanizare. Imunizat de mass media la suferința celorlalți, omul recent își găsește refugiul în realitatea virtuală și în existența într-un spațiu înconjurător transformat după chipul peisajului emoțional al fiecăruia.

Amintind de filmul eponim al lui Hitchcock, BIRDS al celebrului artist vizual Ulu Braun inspiră spectatorilor un sentiment amestecat de frică şi fascinaţie faţă de aceste creaturi maiestuoase, analizând alienarea omului de mediul natural. Filmul urmărește îndeaproape păsările, omniprezente şi amenințătoare. Eleganța sinuoasă a acestora, în timp ce ne veghează tăcut, contrastează cu fundalul urban deopotrivă fermecător şi dezolant. O coabitare ce datează din timpuri străvechi, această asociere improbabilă dintre om şi pasăre oglindeşte erorile civilizaţiei moderne. (Andrei Tănăsescu, BIEFF). Proiecţia acestui film este susţinută de German Films.

Protejat de mediul exterior în blocurile în care se închide dintr-un instinct pervertit de auto-conservare, omul contemporan se supune inconştient unui proces de desensibilizare la suferinţele celorlalţi: „Pe masa din bucătărie are loc un război, în timp ce un bărbat îşi bea cafeaua. Elicoptere îi rup ziarul, pe când cineva trage asupra unei farfurii de broccoli. Un film amuzant şi jucăus ce privește relația absurdă dintre viața de zi cu zi și știrile mondiale. Nivelul de informaţii mass media ce ne bombardează creează o distorsiune absurdă și o distanță între rutina noastră zilnică și știrile actuale. DÉMONTABLE este (…) o serie de încercări de a întelege mai bine lumea, jucându-ne cu protagoniștii săi violenți.” (Douwe Dijkstra)

Auto-excluzându-se din lumea exterioară, fantoma urbană devine dependentă de virtual în METUBE al lui Daniel Moshel, un one-man show savuros de obraznic, inspirat de nenumărații artiști în căutarea auto-exprimării pe YouTube. Faimosul tenor de operă August Schram joacă protagonistul blând și chel a cărui prestație din Carmen de Bizet este întreruptă de grijulia sa mamă. De acolo, filmul dezlănțuie o avalanșă exuberantă de genuri (masculine, feminine și cinematografice), reflectând personalitățile caleidoscopice ale internet-ului. În ritmul tango-ului, filmului celebrează atât spiritul artistic al YouTube-ului, cât și diva interioară a fiecaruia dintre noi. (Andrei Tănăsescu, BIEFF). Această proiecție este posibilă datorită sprijinului Sixpackfilm.

Dacă filmele anterioare arată modurile diferite în care omul contemporan s-a înstrăinat de sine, EMERGENCY CALLS (nominalizat la European Film Awards 2014) este o chemare la re-umanizare. Folosind înregistrări reale ale unor apeluri tulburătoare către un centru de urgență, scurtmetrajul creează o imagine intensă a suferinței şi fragilității umane. Într-o atmosferă aproape suprarealistă, doi actori joacă rolul operatorilor telefonici, în timp ce vocile fără chip ale apelanților povestesc suferințele prin care trec. Regizorii Hannes Vartiainen și Pekka Veikkolainen construiesc un sentiment palpabil de amenințare iminentă. Spectatorul scapă, însă, din ghearele pericolului, fiind martor tăcut la efemeritatea propriei vieţi.

FOTO: BIEFF

12
/10
/15

Trofeul Dracula a fost câștigat de producția israeliană JeruZalem, regizată de frații Doron și Yoav Paz, care prezintă povestea a două turiste americane ce au ghinionul de a nimeri în timpul Apocalipsei în Ierusalim. Invazia demonilor și a creaturilor mitologice este filmată de una dintre turiste prin intermediul Google Glass.

12
/10
/15

Cel mai recent film al regizorului Radu Muntean, Un etaj mai jos, a câștigat cel mai important premiu la Filmfest Hamburg, al treilea festival internațional de film din Germania, ca mărime. Până pe 15 octombrie, filmul poate fi văzut la Cinema City AFI Cotroceni și Cinemateca Union din București și la Cinema Victoria din Cluj.

09
/10
/15

Peste exact o săptămână, debutează cea de a X-a ediție a Zilelor Filmului German (ZFGX). Proiecția filmelor are loc la Cinema Studio, începând din seara zilei de 16 octombrie, data care marchează deschiderea ediției jubiliare, cu o peliculă de excepție: „Victoria”, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germană a Berlinalei din acest an și răsplătit cu Ursul de Argint.

09
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

09
/10
/15

În ultimii 22 de ani Astra Film Festival a transformat Sibiul în spațiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecției de filme. Viața de la 1,30 metri înălțime, spaimele interioare ale Hertei Muller – laureate a premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul și viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles, sunt doar câteva din reperele weekend-ului la AFF 2015.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.