Only Lovers Left Alive. Cu vampirii la psihiatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/only-lovers-left-alive-cu-vampirii-la-psihiatru/

Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 martie 2014

CRONICĂ DE FILM. Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american (scenarist&regizor) vor să fie diferiţi – sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

În vârstă de câteva secole, vampirii lui Jarmusch au gusturi culturale elevate şi încearcă să se adapteze prezentului şi să-şi transgreseze condiţia de simpli băutori de sânge prin tehnica aruncării la gâtul victimei.

Nu le este uşor, pentru că sângele este tot mai contaminat, iar cel bun – tot mai greu de găsit. Însă au mai trecut prin astfel de momente dificile – în Evul Mediu, în vremea Inchiziţiei sau a ciumei.

El, Adam (Tom Hiddleston), este un vampir uşor emo, cu înclinaţii sinucigaşe. De aceea, pentru orice eventualitate, îşi procură un cartuş cu vârful dintr-un lemn special. Locuieşte într-o casă cu etaj şi cu pereţii scorojiţi în Detroit, oraşul american fantomă.

Este muzician, specializat în ultimul timp pe rock şi pe „muzică de înmormântare”, după ce în urmă cu un secol se ocupa de muzică clasică. Fuge de lumina soarelui, celebritate şi fani, deşi melodiile sale ajung prin cluburi underground. Îi plac vechiturile (halatul de pe el are un secol), este un expert al chitarelor şi, în general, un „romantic sinucigaş”.

Deghizat în medic (sub numele de Dr. Faust, dar ar putea la fel de bine fi Dr. Caligari sau Dr. Strangelove), îşi procură sânge de calitate de la un spital. Şi are un dispreţ pentru zombi, pe care îi priveşte de sus, considerându-i inferiori şi vinovaţi de toate relele din lume.

Ea, Eva (Tilda Swinton), locuieşte într-un apartment plin de cărţi în Tanger (Maroc), iar sângele şi-l procură cu ajutorul competitorului marelui Will, însuşi Christopher “Kit” Marlowe (John Hurt), care obţine preţioasa licoare de la un medic francez.

Eva bântuie nopţile pe străzile mici ale oraşului marocan, sub lumina galbenă a lunii. Poate citi o carte doar trecând repede cu degetul peste pagini şi pare a cunoaşte toate limbile pământului. În plus, identifică vechimea oricărui material pe care îl atinge.

Văzând că soţul său, Adam (cu care s-a căsătorit prin secolul al XIX-lea), nu este într-o stare prea bună, se duce la Detroit. În SUA, cei doi petrec mai multe nopţi frumoase împreună, până când apare sora mai mică (neliniştită, pisăloagă şi sexy) a Evei, Ava (Mia Wasikowska), care îşi anunţă sosirea intrând în visele gazdelor sale.

Comedie neagră doldora de referinţe culturale (elitiste sau pop), „Only Lovers Left Alive” este în primul rând un film de atmosferă, cu un ritm lent, dar cu un căutat efect hipnotizator. În această direcţie se înscriu câteva din primele cadre, când camera plonjează vertical, în spirală, asupra personajelor, dar mai ales tema muzicală – „The Taste Of Blood”, de Jozef Van Wissem & SQÜRL.

Jim Jarmusch aglutinează tot ce înseamnă repere ale goticului şi ale tradiţiei vampirologice (în special cinematografică şi literară), pe care le livrează în mici explozii de comic intelectual.

„Only Lovers Left Alive” nu parodiază filmele de gen. Jarmusch îşi construieşte propriul său gen. Unul care se hrăneşte din postmodernism şi din contracultura în care cineastul american a crescut şi căreia i s-a dedicat ulterior prin filmele sale.

Iar cel mai nou film al său, prezentat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, deturnează clişeele – „Only Lovers Left Alive” avansează prin non-dramatizare, iar „suspansul” nu este declanşat de dilema privind eventualele victime ale lui Adam şi ale Evei, ci de cum (sau dacă) vor reuşi cei doi să iasă din starea depresivă în care i-a aruncat prezentul.

Distribuit de Voodoo Films, „Only Lovers Left Alive”(„Îndrăgostiţii mor ultimii”) a intrat de vineri, 28 februarie, în cinematografe.

INFO

Only Lovers Left Alive (2013)

Regia: Jim Jarmusch

Cu: Tilda Swinton, Tom Hiddleston, John Hurt, Mia Wasikowska

Rating: ●●●●○

Foto din Only Lovers Left Alive – capturi film

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.