„Othello” sau despre cum învinge gelozia
https://www.ziarulmetropolis.ro/othello-sau-despre-cum-invinge-gelozia/

Recenta premieră “Othello”de W. Shakespeare, în regia lui  Suren Shahverdyan, de la Teatrul “Tony Bulandra”din Târgovişte este un spectacol coerent, viu, proaspăt, care merită văzut.

Un articol de Monica Andrei|25 mai 2016

Spinoza a constatat sincer: „ a iubi înseamnă bucurie”. Nu despre despre inimă lângă inimă aş fi vrut să scriu, ci despre „Othello”, de W. Shakespeare, despre cum se manifestă discordia, în recenta premieră de la Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte.

Pe o scenă goală, cu nişte butoaie şi scaune, apoi nişte sfori, actorii umplu spaţiul cu jocul lor într-un spectacol reuşit, regizat de Suren Shahverdyan un regizor matur şi talentat, ajutat de scenografii Mc Ranin şi Raluca Frăţiloiu în realizarea frumoaselor costume.
Povestea începe direct pe mare, unde fusese trimis cu flota comandantul de oaste Othello (Liviu Cheloiu), căsătorit deja cu Desdemona (Andrada Fuscaş), care era fiica unui nobil. Iago (Mircea Silaghi), subaltern în oastea lui, e ros de invidie şi ură, că n-a fost promovat. De aici începe conflictul. Cu abilitate strecoară otrava geloziei în sufletul maurului. Îl convinge că Desdemona îl înşală cu Cassio (Daniel Nuţă).

Liviu Cheloiu, care nu e la prima colaborare cu regizorul Suren Shahverdyan, în rolul Othello trăieşte şovăielile, gelosului, ba mai mult, are coşmaruri din cauza bănuielii că Desdemona îl înşală. Drumul spre iad e pavat cu bune intenţii, cum spune un proverb românesc, când e vorba despre tactica lui Iago. Întâi exprimă vagi îndoieli, apoi îşi învaţă stăpânul minimul necesar asupra mecanismelor pasiunii.

13178022_955621661220463_5052737795570015669_n

Tensiunea creşte gradat în mintea şi sufletul lui Othello, iar Liviu Cheloiu le redă treptat. Iago aduce argument în susţinerea cauzei privind distrugerea căsniciei maurului, batista pierdută de nevasta lui Othello, şi găsită de camerista Desdemonei care era şi nevasta lui Iago. Batista are povestea ei, iar maurul o făcuse cadou soţiei lui când a luat-o de nevastă. Viermele neîncrederii declanşează tot procesul geloziei mintea şi sufletul lui Othello care îşi pierde umanitatea, ucigându-şi în somn nevasta. Află de la Emilia (Ela Ionescu), camerista Desdemonei că nu este vinovată. Prea târziu.

Andrada Fuscaş în rolul Desdemonei e frumoasă şi feminină, trăieşte într-o dragoste fericită şi o maturitatea blândă. Râsul ei cristalin te bucură. Intră în scenă, spune replica, o vezi, o urmăreşti, iese din scenă, şi aştepţi să apară iar. E prezentă în ceea ce face şi te farmecă treptat cu jocul ei.
Una peste alta, este un spectacol de o oră şi ceva care nu plictiseşte şi merită văzut pentru povestea ce include adevăruri general umane valabile astăzi, pentru viziunea atent structurată asupra textului şi propunerea coerentă. Dacă treceţi prin Târgovişte, nu rataţi spectacolul „Othello”!

Foto: Sorin Radu



29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.