Palma roz a umorului
https://www.ziarulmetropolis.ro/palma-roz-a-umorului/

“Radikal”, la Green Hours. O amuzantă, serioasă, frumoasă pledoarie adusă libertăţii omului de a râde în faţa extremismului de orice fel.

Un articol de Andrei Crăciun|2 martie 2016

Se întâmplă la Green Hours, care și-a făcut un destin din avangardă, un spectacol special până și pentru piața românească de teatru, pe care o știm cum e, sărăcuța – jumătate prea curajoasă, jumătate prea conservatoare.

Se întâmplă “Radikal”, un spectacol care își propune să aplice extremismului lovitura fatală a bășcăliei, teribila palmă roz a umorului. În  “Radikal” (bun textul domnului Sever Bârzan, bună e și regia Dorei Bârzan), un grupuscul de tineri cochetează – într-o anexă gospodărească – cu nazismul, în Bucureștiul timpului prezent.

Bezmeticii aceștia s-au anturat cu un lider (în rolul liderului, Ștefan Huluba e așa cum l-am consemnat deja prin cronici: un fanatic al teatrului bun) care îi învață cum să se comporte corect politic din perspectivă nazistă. Cum să-și ducă uniforma, cum să-și îngrijească bocancii și maioul (pe care un accident îl decade înspre rozul panterelor din desenele animate), cum să salute, pe cine să urască, cum să citească o carte de istorie, cum să salute un drapel, cum să jignească un evreu (o evreică, de fapt), cum să agreseze un țigan (o țigancă, de fapt), cum să-ți dresezi conform obediența.

Iată, deci, București 2016, la teatru: nazismul (și, ca subspecie, legionarismul) este caricaturizat, într-un epilog târziu, și încă extrem de necesar, la Chaplin. Se râde bine de personajul lui Huluba crezându-se un nou ales al istoriei. E o glumă totul, dar e o glumă din care putem încă învăța.

O notă bună, excelentă chiar, li se cuvine și celorlalți actori: Bogdan Costea, Eduard Cârlan, Mihai Munteniță, Iulia Verdeș și Olivia Niță – mai ales ea. La „Radikal” se râde bine, spuneam, se râde minunat, se râde tinerește, se râde sănătos.

“Radikal” are tușele groase și așa se și cuvine să le aibă. Extremismul trebuie caricaturizat, pe cât posibil zilnic. Dacă există vreo cale, una singură, să marginalizezi un fenomen înainte să devină nebunie de masă, atunci acea cale este să râzi de el, să râzi de el până la exorcizarea oricărei posibilități de demon.

12733560_1517122268589130_3885939343270605169_n

Sunt și înduioșători uneori bezmeticii ăștia de pe scenă, acești tineri fără direcție care cochetează cu legitimarea printr-o ideologie radicală, au și ei necazuri pe la casele lor, au istorii personale, au un fel de scuze pentru viețile lor trucate. Dar! Dar nicio clipă nu ieșim, în corpul spectacolului, din convenția comediei, și acesta este – repet, căci e nevoie – cel mai bun tratament cu care se mai poate trata fie și începutul de demență politică.

Mergeți, mergeți să vedeți “Radikal”, trăim un timp în care ne putem permite luxul de a râde pe săturate de rătăcirile sceleraților. Să nu uităm, însă, niciodată să nu uităm că – pentru ca râsul să fie posibil – avem atâta nevoie de libertate, de toată libertatea.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.