„Parking”. Aventură spaniolă ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/parking-aventura-spaniola-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în deschiderea TIFF, „Parking”, filmat în Spania şi inspirat din romanul „Apropierea” al lui Marin Mălaicu-Hondrari, este o poveste de dragoste asumat melodramatică şi probabil cel mai aşezat film al regizorului Tudor Giurgiu.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 Iunie 2019

În acest al patrulea său lungmetraj de ficțiune, Giurgiu, care a scris scenariul împreună cu Mălaicu-Hondrari, se întoarce din nou în trecutul recent, așa cum a făcut și în „Despre oameni și melci” (2012) și „De ce eu?” (2015).

De această dată, suntem la începutul anilor 2000 (la fel ca în lungmetrajul despre procurorul Panait), când imigrația românilor spre Vestul Europei era mult mai grea, iar viața lor acolo – ceva mai riscantă decât este astăzi, când libertatea de călătorie a devenit un drept și când numărul românilor plecați a ajuns la câteva milioane.

Însă aspectele sociale și economice ale imigrației sunt lăsate în plan secund, deși influențează cursul narațiunii în câteva momente decisive.

Giurgiu este interesat în special de povestea de iubire dintre un român cu aspirații de poet, Adrian (Mihai Smarandache), care lucrează ca paznic de noapte într-o parcare periferică din Cordoba, unde și locuiește într-o rulotă, și Maria (Belén Cuesta), o cântăreață pe care o întâlnește în timp ce, la rugămintea șefului său spaniol, care, alături de soție (Ariadna Gil), îi e și un fel de prieten (Luis Bermejo), livrează o mașină într-un alt oraș.

Este o poveste de dragoste puternic romantizată, aproape ca o fantezie  – un bărbat și o femeie, ambii căsătoriți dar cu vieți deloc satisfăcătoare, se întâlnesc și trăiesc o iubire pasională, redată inclusiv printr-o scenă de sex filmată într-un mod cât se poate de glamour, într-o tradiție veche a cinema-ului mainstream.

Perspectiva este cea a misteriosului protagonist (primim puține informații despre ce a lăsat în urmă în România), a cărui viață de marginal în Spania pare să capete un sens, o sclipire, odată ce o cunoaște pe atrăgătoarea cântăreață.

Mihai Smarandache și Belén Cuesta sunt foarte buni (întreaga distribuție este, de altfel, extrem de bine condusă – probabil cel mai mare atu al filmuluu), iar atracția dintre personajele lor este credibilă, exprimată printr-o mizanscenă clasică, nespectaculoasă, dar justă. O cameră de filmat care stă aproape de personaje (de chipurile și gesturile lor), fără a cerși atenție, și un decupaj cu alternanțe dese și rapide de cadre, cu unele intercalări filmate în Super 8mm, pentru secvențe aparent de amintire sau de vis ale protagonistului.

Nu este o regie inventivă, dar are meritul că lasă narațiunea să curgă firesc. Mult mai prezentă, pe alocuri chiar stridentă, este, în schimb, coloana sonoră – pare că „Parking” are atât de multă muzică originală pe cât nu a avut întregul cinema românesc post-2000. Fiecare moment, mai mult sau mai puțin încărcat dramaturgic, este întărit de bucăți muzicale, destul de previzibil alese și care lasă pe alocuri senzația de prea mult, de unde și un impact emoțional scăzut.

În schimb, surprinzătoare – dat fiind faptul că povestea se derulează în Spania, pe care o asociem luminii, căldurii, culorilor vii – este alegerea de a filma foarte mult noaptea, opțiune determinată parțial, bineînțeles, și de locul de muncă al lui Adrian. Însă întregul decor – o parcare marginală sustrasă parcă orașului și în afara căruia protagonistul ezită să se aventureze – și această dominanță a întunericului exprimă tocmai precaritatea situației lui Adrian, nesiguranța în care își trăiește viața de imigrant.

„Parking” nu e lipsit de câteva stridențe în dialog care ar fi putut lipsi – de la o glumă facilă dintr-o scenă de început în care trei hoți români i se prezintă lui Adrian ca fiind din Teleorman și până la unele clișee culturale și gastronomice despre România.

Chiar dacă nu este un film de festival sau un film care să inoveze, „Parking” este o melodramă onestă și bine ținută în mână. Un film făcut cu gândul la un public mai larg. Și, probabil, cel mai bun titlu din filmografia lui Giurgiu.

„Parking” va intra în cinematografe la 14 iunie, fiind distribuit de Transilvania Film.

15
/06
/18

„Dovlatov”, filmul premiat cu două trofee la Berlin anul acesta, Ursul de argint pentru contribuție artistică și Premiul Berliner Morgenpost Reader’s Jury, se lansează în cinematografele din România pe 15 iunie.

14
/06
/18

Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Mindy Kaling, Sarah Paulson, Awkwafina, Rihanna și Helena Bonham Carter fac echipă din 22 iunie pe marile ecrane, în mult așteptata producție a verii de la Warner Bros. Pictures – „Ocean’s 8: Jaf cu Clasă”.

13
/06
/18

CRONICĂ DE FILM „Caisă”, de Alexandru Mavrodineanu, este un documentar despre relaţia imprevizibilă dintre un antrenor de box şi cel mai bun elev al său. Un film simplu, fără zorzoane, dar cu potenţial să emoţioneze.

13
/06
/18

Andrei Ujică, unul dintre cei mai apreciați reprezentanți ai Noului Cinema Nonficțional din lume, va fi omagiat printr-o retrospectivă la cea de-a cincea ediție a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc între 19 și 22 iulie la Timișoara și Gottlob.

08
/06
/18

“Charleston”, cel mai așteptat film al verii, intră de astăzi, 8 iunie, în cinematografele din România. Debutul lui Andrei Crețulescu, despre care prestigioasa revistă americană “Variety” spune că “se apropie stilistic de filmele lui Wes Anderson și prezintă un București vibrant și chiar sexy”, îi are în rolurile principale pe Șerban Pavlu, Radu Iacoban, Victor Rebengiuc, Ana Ciontea, Dorian Boguță, Andreea Vasile, Adrian Titieni și Ana Ularu.

08
/06
/18

Ne apropiem cu pași repezi de ultima proiecție din cadrul acestei ediții de primăvară Documentary Mondays și vă invităm pe această cale la o nouă experiență cinematografică năucitoare. Photon a fost descris de către critici ca fiind o însumare ultra ambițioasă a cunoașterii umane, care combină atât o perspectivă vizuală fantasmagorică, cât și un voiceover presărat pe alocuri cu un fin umor negru.

07
/06
/18

„Foxtrot”  a deschis cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF 2018) în prezența regizorului Samuel Moaz, urmând să ajungă în cinematografele din România începând cu 8 iunie, fiind distribuit de Transilvania Film. 

05
/06
/18

Tinerii pasionați de cinema își dau întâlnire la București în perioada 7-10 iunie, unde vor avea loc proiecții de film la Cinemateca Eforie, petreceri și nelipsita expoziție de artă, la Cazul 101. Deși este făcut aproape în totalitate de adolescenți, Super încurajează oamenii de toate vârstele să vină la festival.

04
/06
/18

Isabelle Huppert , una dintre cele mai apreciate actrițe franceze, vine la Festivalul International de Teatru la Sibiu  (8-17 iunie) cu un spectacol lectură. Huppert va participa, de asemenea, la un seminar în cadrul FITS 2018, unde îl va avea ca partener de dialog pe cineastul român Cristian Mungiu. Evenimentul va avea loc pe 17 iunie, de la ora 12.00,  la Sala Thalia

04
/06
/18

În această seară (4 iunie), de la ora 20:00, cinefilii sunt invitați la Centrul Ceh la penultima proiecţie Documentary Mondays din această primăvară. Va fi proiectat Love and Engineering, un film sensibil, dar amuzant, un rom-com deghizat în documentar, care ne spune povestea unor ingineri în căutarea împlinirii în dragoste.

02
/06
/18

„Nu îmi plac partidele, nu îmi plac mișcările, nu îmi plac delațiunile, chemările la acțiune. Nu-mi place ceea ce este la modă. Viața este plină de contradicții”, a spus, la Cluj-Napoca, actrița și regizoarea franceză Fanny Ardant. Ea a primit la TIFF Premiul pentru întreaga carieră.

Page 50 of 254« First...102030...4849505152...607080...Last »