Patru cineaști invitați la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/patru-cineasti-invitati-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Marta Bergman şi Guillaume Nicloux – printre invitaţii Les Films de Cannes à Bucarest. Singura prezenţă ‘românească’ cu un lungmetraj în ediţia 2018 a festivalului de la Cannes a fost Marta Bergman, regizoare născută în România, prezentă în secţiunea ACID cu filmul Seule à mon mariage, un lungmetraj belgian filmat parţial în România, cu actriţa Alina Șerban în rolul principal.

Un articol de Petre Ivan|9 octombrie 2018

Marta Bergman s-a născut în București,mutându-se în copilărie în Belgia. După încheierea studiilor (Institut Supérieur des Arts din Bruxelles) a revenit în România împreună cu un prieten –Stephane Karo – care a devenitmanager al tarafului din Clejani –pe care l-a însoțit într-o documentare despre muzica țigănească.

Călătoria a generat primul ei documentar – Clejani (2005), după care au urmat încă două, centrate tot pe personaje din cultura romă. Ultimul, Un jour mon prince viendra, povestea a trei fete în căutarea unor soți occidentali, este cel care a lansat ideea scenariului pentru primul lungmetraj de ficțiune al regizoarei.

Marta Bergman (photo Marie Hélène Boutin)

Seule à mon mariage este „povestea emancipării unei tinere femei rome, o femeie care caută libertatea”, povestea regizoarea într-un interviu pentru Cineuropa. Protagonista este Alina Șerban, tânăra actriță româncă de etnie romă, pe care regizoarea a văzut-o într-o piesă de teatru și i-a oferit rolul pe loc. Clejaniul a rămas prezent în film, muzica este semnată de Vlaicu Golcea iar vioara care se aude e mânuită de Caliu, unul dintre membrii marcanți ai tarafului.

Seule à mon mariage va fi proiectat sâmbătă,27 octombrie, la sala Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 19:30, în prezența Martei Bergman și a Alinei Șerban.Singură la nunta mea / Seule à mon mariage este cea de-a treia colaborare dintre Frakas Productions şi Hi Film Productions (Ada Solomon) și va intra în cinematografe pe 2 noiembrie, distribuit de microFILM.

Jean-Bernard Marlin

Născut în Marsilia, Jean-Bernard Marlin a studiat imaginea de film la ENS Louis Lumière, din Paris. Shéhérazade, filmul său de debut,este născut dintr-un fapt divers citit într-un ziar: iubirea dintre un proxenet și o tânără prostituată, într-un cartier sărac al orașului său natal.

Regizorul și-a dorit de la bun început să filmeze în locații reale, cu interpreți neprofesioniști care să fie cât mai apropiați de personajele care au inspirat povestea. După o perioadă de documentare pe străzile Marsiliei, au urmat scrierea scenariului și opt luni intense de casting în școli și centre sociale. „Am văzut aproape toți tinerii din Marsilia, din toate cartierele”, povestea regizorul într-un interviu la Cannes.

Pe Dylan Robert, protagonistul, regizorul l-a găsit printre tinerii proaspăt ieșiți din închisoare, iar Kenza Fortas, actrița principală, a fost descoperită într-o tabără de romi. Regizorul a rescris dialogurile împreună cu ei înainte de filmare, iar ce a ieșit este „o mostră impecabilă de cinema-verité”, conformCineuropa, o poveste dinamică și emoționantă.

Zsofia Silagy

La Cannes, înconjurați de presă și public, protagoniștii au trăit intens cea mai surprinzătoare experiență a vieții lor, în condițiile în care Dylan a primit o învoire de la centrul social unde era consemnat pentru a participa la festival iar Kenza și-a adus întreaga familie și prietenii să o vadă pășind pe covorul roșu.

Pentru cei doi, filmarea și participarea la festival au fost, fără îndoială, o experiență cu potențialul de a le schimba destinele – un deziderat pe care și filmul pare că și-l propune.

Shéhérazade va fi proiectat la Cinema Elvire Popesco, vineri 19 octombrie, la ora 17:30,în prezența regizorului, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.

În urmă cu un an, lumea festivalieră a fost luată prin surprindere de apariția unei regizoare maghiare puțin cunoscute, Ildikó Enyedi, recompensată la Berlin cu Ursul de Aur pentru On Body and Soul.Zsófia Szilágyi a preluat stindardul și a țintit la fel de sus. Asistenta lui Enyedi la On Body and Soul,Szilágyi și-a încheiat la timp primul film – One Day– pentru a fi selectată la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique.

Guillaume Nicloux

One Day a pornit de la scrisorile unei prietene, în care aceasta detalia experiența ei de a fi mamă de copii mici. „Un thriller matrimonial”, așa își numește regizoarea filmul în care povestește o zi din viața unei femei care jonglează, într-o cursă parcă contra-cronometru, cu atribuțiile ei de mamă, femeie, femeie de carieră și soție. Filmul a câștigat premiul criticii FIPRESCIpentru cel mai bun film din secțiunea sa.

One Dayva fi proiectat sâmbătă, 20 octombrie, la cinema Elvire Popesco, de la ora 20:30, în prezența regizoarei, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.

Al patrulea film bazat pe o întâmplăre reală la care regizorul va fi prezent este Les Confins du monde, de Guillaume Nicloux, proiectat miercuri, 24 octombrie de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.

Regizorul și scriitorul francezGuillaume Niclouxa intrat în lumea filmului la 22 de ani, cu scurtmetrajul La Piste aux étoiles, filmat pe 16mm, în alb negru, de Raoul Coutard, directorul de imagine al lui Jean-Luc Godard.Colaborarea a continuat pentru primele trei filme ale regizorului, care apoi și-a clădit o operă densă și unică, explorând toate genurile, de la filme experimentale, până la o trilogie noir, comedii, film politic sau dramă.

Al 16-lea film al său, Les Confins du monde,a avut premiera la Cannes în Quinzaine des Réalisateurs și s-a născut din colaborarea și prietenia regizorului cu operatorul Raoul Coutard care, după cea petrecut 11 ani ca fotograf de război în Vietnam, a dezvoltat o adevărată pasiune pentru cultura și oamenii locului și i-a împărtășit regizorului din experiențele sale.

Filmat chiar în nordul Vietnamului, încondiții dificile de temperatură și umezeală, timp de șapte săptămâni, Les Confins du monde spune povestea unui tânăr soldat francez însetat de răzbunare după ce și-a pierdut fratele.

Toate filmele sunt proiectate în versiune originală, cu subtitrare în limba română. Filmele subtitrate suplimentar și în alte limbi vor fi indicate ca atare pe site și în catalogul festivalului.

Biletele și rezervările, inclusiv cele pentru proiecțiile cu intrare liberă, suntdisponibile online prin Eventbook.ro și la casele de bilete ale cinematografelor.

Foto: Films de Cannes , Seule à mon mariage – filmedefestival.ro

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.