Perspective internaționale la FITS 2017 – Cu ISPA despre diplomație culturală și dezvoltare socială prin arte
https://www.ziarulmetropolis.ro/perspective-internationale-la-fits-2017-cu-ispa-despre-diplomatie-culturala-si-dezvoltare-sociala-prin-arte/

La conferinţa din penultima zi a Festivalului Internaţional de Teatru Sibiu a fost invitat directorul executiv al ISPA, David Baile. ISPA (International Society for the Performing Arts) este o reţea internaţională ce reuneşte peste 400 de membri relevanţi la nivel mondial în artele perfomative, din 50 de ţări.

Un articol de Cristina Enescu Aky|17 iunie 2017

De 65 de ani, ISPA stimulează schimbul de idei și interconectarea în domeniul artelor performative din diferite părți ale lumii, dincolo de barierele financiare, lingvistice, culturale etc. De asemenea, organizează două congrese anuale, dintre care unul la New York, capitala mondială a artelor spectacolului. David Baile are o experiență de peste 20 de ani în management și consultanță culturală și artistică.

ISPA a făcut anul acesta un parteneriat cu Edinburgh Fringe Festival, iar reprezentarea ISPA la FITS 2017, alt reper major la nivel mondial în peisajul festivalurilor de arte ale spectacolului, se datorează dorinței ISPA de lărgire a promovării și colaborărilor cu Estul Europei. David Baile a subliniat importanța găsirii de modalități inovatoare de colaborare cu diferite comunități locale, a încurajării networking-ului și a cunoașterii de experiențe culturale diverse.

Moderatorul și criticul de teatru Octavian Saiu a vorbit despre puterea transformatoare a artelor performative în societate dând exemplul Sibiului, care a crescut odată cu și în bună parte și datorită celor 24 de ani de Festival Internațional de Teatru. David Baile s-a arătat impresionat de procentul din bugetul local al Sibiului (12%), alocat culturii, în condițiile în care multe alte comunități se luptă pentru abia 1-2% procente din veniturile locale. El a dat și alte exemple de cazuri în care artele performative, teatrul și cultura au reconfigurat, într-un mod extrem de benefic, fața comunităților locale și chiar naționale. Columbia, spre exemplu, o țară aflată de mulți ani în război cu sine însăși: în 1988, actrița argentiniană Fanny Mikey a creat Festivalul Ibero-American de Teatru, care a transformat enorm capitala Bogota. Cu ani în urmă, orașul era celebru pentru bandele de traficanți de droguri și împușcăturile stradale, pentru ca apoi să devină scena unuia dintre cele mai mari festivaluri de teatru din lume, cu câteva milioane de spectatori din toată lumea de-a lungul a trei săptămâni, Bogota devenind astfel o importantă destinație culturală.

Un alt exemplu oferit de David Baile pentru ideea de export cultural de succes este Seoul. Cu niște ani în urmă aici s-a înființat KAMS (Korean Arts Management Service), cu scopul promovării și dezvoltării artelor coreene, în special în zona artelor nesubvenționate și în zone anterior nepromovate. KAMS a ajutat enorm și la organizarea pieței artelor performative, precum și la vizibilitatea internațională crescândă a artiștilor coreeni.

Legat de efectele benefice enorme ale extinderii cunoașterii diferitor zone culturale din lume pentru comunitatea internațională, David Baile a subliniat faptul că libera circulație, cunoaștere reciprocă și colaborare a artiștilor (serios afectată în ultima vreme în numeroase părți ale lumii de diferite contexte social-politice) sunt un factor important de creare a unui echiilibru în lumea noastră atât de frământată. Actualmente și Statele Unite trăiesc situația necunoscută lor până acum, a unei situații politice care amenință direct susținerea și stabilitatea anterioare ale mediului artistic.

Directorul executiv al ISPA a amintit de musicalul ”Come From Away”, prezentat recent pe Broadway, care spune povestea unei mici comunități din Newfoundland în care, în urma evenimentelor din 9/11, rămân blocate 38 de avioane. Un număr de pasageri mai mare decât însăși populația orășelului este obligat să rămână aici pentru 5 zile. Deschiderea comunității față de acești oameni, legăturile emoționante care s-au creat, în acea stare de necesitate, sunt prezentate în acest spectacol. David Baile a relatat despre vizionarea musicalului care a avut loc în Canada, în prezența primului ministru Trudeau împreună cu 125 de ambasadori pe lângă Națiunile Unite precum și consilierul președintelui SUA, Ivanka Trump. Acel spectacol, pentru acel public, spune Baile, a fost un exemplu extraordinar de diplomație culturală.

Când lumea arde și oameni mor, de ce să investim în cultură, artă, teatru, în arte performative? Cum putem convinge pe cei neconvinși de importanța acestor lucruri? David Baile spune că, deși unii poate nu vor fi niciodată convinși că artele sunt o formă reală, eficientă de a contribui la salvarea lumii, cea mai importantă este puterea exemplului, a proiectelor bine făcute, precum acest festival de la Sibiu, care au responsabilitatea de a transmite în lume mesajele diferitelor culturi și arte.

 

 

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, la Teatrul Mic, sala Studio (Str. Gabroveni nr 57), are loc premiera piesei „Eu sunt propria mea soție”,  de Doug Wright, în regia Teodorei Petre, cu actorul Gabi Costin. Piesa este un One Man Show Gabi Costin care realizează o performanță incredibilă: interpretează aproape 40 de personaje foarte ușor de urmărit și savurat.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.