Podul de teatru între România şi Moldova – Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/podul-de-teatru-intre-romania-si-moldova-teatru-romanesc-la-bucuresti-si-chisinau/

Teatrul Naţional Bucureşti a deschis stagiunea săptămâna trecută cu patru spectacole ale Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău: „Amorul dănţuie şi feste joacă”, după William Shakespeare, în regia lui Alexandru Vasilache; „12 scaune” după Ilf şi Petrov în regia lui de Petru Hadârcă; „Copiii foametei. Mărturii” de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu şi „Hronicul găinarilor” după Aureliu Busuioc. în regia lui Petru Hadârcă.

Un articol de Monica Andrei|20 septembrie 2014

“Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău” este proiectul cultural fericit care a prins viaţă între cele două Teatre Naţionale – „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti şi „Mihai Eminescu” din Chişinău constând în realizarea unui turneu teatral între cele două capitale.

Între 23 şi 28 septembrie 2014, scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu din Chişinău, găzduieşte câte două reprezentaţii cu producţiile Teatrului Naţional din Bucureşti: „Dineu cu proşti de Francis Veber, în regia lui Ion Caramitru, „Sinucigaşul de Nikolai Erdman în regia lui Felix Alexa şi „Micul infern de Mircea Ştefănescu, în regia lui Mircea Cornişteanu.

În prima seară

În prima seară din deschiderea stagiunii Teatrului Naţional din Bucureşti a avut loc spectacolul cu piesa„Amorul dănţuie şi feste joacă”, după Shakespeare. Regizorul Alexandru Vasilache invită spectatorul la o dublă călătorie într-un spectacol bine gândit, pornind de la comediile shakespeariene pe un drum, luând motivul dragostei, femeia îndărătnică modelată de către bărbatul ei după căsătorie, în scene care se topesc una în alta, în jocul dragostei celor cinci perechi de îndrăgostiţi.

Celălalt drum pavat cu un scenariu din folclorul basarabean, cu riturile de trecere (naştere, moarte, nuntă), cântece, bocete şi strigături şi jocuri populare (sârba, hora, bătuta). Actorii îmbrăcaţi în costume populare au transmis mesaje de-o tulburătoare frumuseţe prin joc şi cântec şi o simbolistică bogată bine integrată în

Petru HADARCĂ - 12 Scaune

Petru HADARCĂ – 12 Scaune

spectacol.

Spectacolul a fost un pic cam lung şi din vina discursurilor oficiale care au avut loc la începutul serii. Pe scenă au urcat: Ion Caramitru, (Director General al Teatrului Național din București), Petru Hadârcă, (Director General al Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău), care au vorbit publicului despre importanţa cooperarării culturale între România și Republica Moldova.

Evenimentul s-a bucurat de prezența Ministrului Afacerilor Externe, domnul Titus Corlățean, a Ministrului Culturii din Republica Moldova, doamna Monica Babuc, Ministrului Culturii, Kelemen Hunor și a Președintelui Institutului Cultural Român, domnul Lilian Zamfiroiu. Au fost prezenți, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova la București, excelența sa domnul Iurie Reniță și Consulul Ambasadei Republicii Moldova, domnul Eugen Rusu.

În următoarele seri

A doua seară, publicul naţionalului bucureştean a avut ocazia să vadă comedia „12 Scaune după IIf şi Petrov, în regia lui de Petru Hadârcă. Cele 12 scaune dintr-un set de mobilă, ajung fiecare în altă parte după instalarea stalinismului la putere. O bătrână bogată, paralizată într-un scaun cu rotile, aflată în pragul morţii, îi mărturiseşte ginerelui ei, că în interiorul unui scaun şi-a pus bijuteriile.

În oraş, urmează un mataron după găsirea scaunelor, iar actorii cântă şi dansează încântător în societatea unde goana după avere şi putere, minciuna, birocraţia, hoţia şi corupţia reprezintă totul. Coregrafa Victoria Bucun merită aplauze.

„Copiii foametei. Mărturii de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu, programat la Sala Atelier a fost al treilea spectacol din turneu. Alexei Vakulovschi a răscolit amintirile consătenilor săi despre atrocităţile suferite din timpul foametei în satul Antoneşti dintr-un raion basarabean între 1946-1947 în vremea stalinismului.

Groaza şi foametea de atunci au fost aduse într-un spectacol de teatru de către Luminiţa Ţâcu, prinzând viaţă prin graiul celor 10 actori talentaţi: Diana Decuseară, Ghenadie Gâlcă, Alexandru Pleşca, Doriana Zubcu-Marginean, Snejana Puică, Iurie Focşa, Iurie Radu, Draga-Dumitriţa Drumi, Leo Rudenco.

În ultima seară a avut loc spectacolul „Hronicul găinarilor o transpunere scenică a romanului lui Aureliu Busuioc, în regia lui Petru Hadârcă. Regizorul aduce în faţa publicului un spectacol, cu muzică populară cântată de orchestra situată în fosa din faţa scenei, în riPodul de teatrutmurile Ciuleandrei, derulându-se şi povestea unui hoţ de găini dintr-un sat şi a vrăjitoarei sale neveste care-i lecuia pe toţi de orice.

Acţiunea se petrece înainte şi după venirea lui Stalin la putere. Transformările care au avut loc în cătunul respectiv sunt privite cu multă ironie stârnind râsul şi aplauze dese în timpul reprezentaţiei şi la final.

În fiecare seară trupa de actori ai Teatrului Naţional din Chişinău a încântat publicul prin prestaţiile actoriceşti de mare clasă, şi-a meritat aplauzele din final, mai mult de un sfert de oră, şi bisurile. Un regal actoricesc. Şi bravooo trupei din Chişinău!

Foto: Podul de teatru, Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău – TNB



04
/01
/24

Anul 2024 se anunţă unul bogat în filme româneşti de autor, fie ele de ficţiune, documentare sau hibride. V-am pregătit, în exclusivitate, o listă cu cele mai aşteptate titluri, care cuprinde noi filme de regizori consacraţi precum Andrei Ujică, Radu Jude, Cristi Puiu, Stere Gulea, Eugen Jebeleanu, Adrian Sitaru, Tudor Giurgiu sau Emanuel Pârvu, precum şi câteva debuturi foarte promiţătoare.

29
/12
/23

Se anunţă o lună ianuarie bogată în filme pentru care merită să te deplasezi la cinema, inclusiv la multiplexuri. Distribuitorii - mari sau mici - scot o parte din artileria grea chiar de la începutul anului. Ţi-am făcut o listă cu opt titluri de neratat.

28
/12
/23

Cea de-a cincea ediție a festivalului Classix va avea loc la Iași în perioada 18 - 25 februarie 2024. Primele bilete și abonamente au fost puse în vânzare online. Conceptul dedicat „descoperirii dorinței” va domina Classix Festival 2024 în 8 capitole distincte, asociate fiecărui concert și spațiu.

22
/12
/23

Oana Predescu, actrița Teatrului Excelsior din București, vorbește despre joacă, muzică și uitare, despre fascinație și anxietate, într-un interviu sub formă de alfabet.

22
/12
/23

„Mamma Mia!”, un spectacol de divertisment de calitate marca Musicals.ro, care rivalizează cu marile producții din Occident, o va readuc pe scena Sălii Palatului pe Loredana în rolul principal, Donna Sheridan, alături de alți artiști consacrați, care urmează să fie anunțați în curând.

22
/12
/23

Longevitatea este una dintre temele cele mai abordate în lumea de azi. Tipuri variate de diete, suplimente alimentare, ingrediente străvechi redescoperite acum și tehnici de meditație promit creșterea duratei de viață sau, mai mult, recuperarea sănătății și un organism întinerit. Cum le alegem pe cele mai bune dintre nenumăratele sfaturi?

21
/12
/23

Joi, 21 decembrie, de la ora 19:00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a treia întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este ,,Suntem cel mai mișto popor nașpa”.

21
/12
/23

Un nou volum de excepție a apărut recent în seria Anansi. Mentor a Editurii Pandora M: „Puterea artei” de Simon Schama, profesor de istorie și istoria artei la Columbia University și autorul a numeroase cărți de succes, autor de eseuri pentru The New Yorker și realizatorul și prezentatorul a zeci de documentare pentru BBC, PBS […]

20
/12
/23

Topul personal al celor mai bune filme exclusiv din 2023 e dominat de francezi şi americani, la care se adaugă un român şi un finlandez. O listă capricioasă şi aparent eterogenă.