Porumboiu Jr, tachinat de Porumboiu Sr.: „Când o să faci şi tu un film serios, cu emoţie?“
https://www.ziarulmetropolis.ro/porumboiu-jr-tachinat-de-porumboiu-sr-cand-o-sa-faci-si-tu-un-film-serios-un-film-mare-cu-emotie/

Regizorul Corneliu Porumboiu mărturiseşte că cel mai recent film al său a fost influenţat de „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”, iar maniera de a face film i-a fost convertită de filmările TV ale meciurilor de fotbal din anii 80.

Un articol de Petre Ivan|1 aprilie 2014

„Al doilea joc“, filmul experiment al lui Porumboiu, intră în cinematografe din 4 aprilie. Pelicula prezintă meciul de fotbal dintre Dinamo şi Steaua, din iarna anului 1988, partidă disputată pe o ninsoare abundentă şi arbitrată la centru de tatăl regizorului, Adrian Porumboiu, pe-atunci arbitru. Cei doi, tată şi fiu, revăd meciul 25 de ani mai târziu şi îl comentează din faţa televizorului.

“În afară de imaginile de la „Replay”, au mai existat niște imagini care m-au influențat: două secvențe din „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”, filmul lui Andrei Ujică, care se petrec iarna, la sfârșitul anilor ’80”, spune Corneliu Porumboiu, într-un interviu acordat Gabrielei Filippi şi lui Andrei Rus.

 Porumboiu

Unul dintre cadre arată un magazin gol, iar celălalt arată oameni care îl salută pe Ceaușescu. Cele două secvenţe au avut un puternic impact asupra cineastului “pentru că în timp am ajuns să asociez copilăria mea cu o iarnă filmată pe VHS.”

Porumboiu spune că a dorit să revadă meciul şi din cauza corelaţiei dintre acest joc şi ameninţarea telefonică primită pe vremea când era copil, în legătură cu arbitrajul tatălui său:

“Amenințarea aceea mi s-a întipărit în memorie și vocea bărbatului de la telefon, mi-am dat seama, planează în filmele mele – mi-a inspirat securistul care sună în emisia directă în A fost sau n-a fost, dar m-a influențat și în Polițist, adjectiv, în felul în care l-am construit pe Anghelache, șeful poliției, care are o pseudo-logică și un fel absurd de a pune problema.”

Corneliu Porumboiu a înţeles acum şi de ce îşi construieşte cadrele filmelor sale într-un mod unic:

“Revăzând meciul arbitrat de tata, m-am întrebat dacă această manieră de a filma, cu care am crescut – camera de filmat plasată astfel încât rareori existau prim-planuri ale jucătorilor și nu erau surprinse conflictele dintre ei – nu e chiar cea care mi-a format indirect modul de a mă raporta la cinema.”

Citiţi şi CRONICĂ DE FILM Al doilea joc. Jocurile lui Porumboiu

Cât despre gusturile cinefile ale tatălui său, Corneliu Porumboiu a mărturisit: “Tata nu a văzut încă noul film, dar el știe că nu-i un film serios. Mă tachinează tot timpul, întrebându-mă – «Când o să faci și tu un film serios, un film mare, cu emoție?»”

Foto: Corneliu Porumboiu şi Al doilea joc – Cinemagia

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.