„Povestea soldatului“ – când muzica bate teatrul
https://www.ziarulmetropolis.ro/povestea-soldatului-cand-muzica-bate-teatrul/

CRONICĂ DE TEATRU Săptămâna trecută, stagiunea Teatrului Odeon s-a încheiat cu „Povestea soldatului”, un spectacol care a avut în prim plan muzica lui Igor Stravinski. Pe scenă au fost actriţa Dorina Lazăr, dirijorul Tiberiu Soare şi orchestra de cameră Silvestri Ensemble.

Un articol de Adina Scorţescu|21 iulie 2013

CRONICĂ DE TEATRU Săptămâna trecută, stagiunea Teatrului Odeon s-a încheiat cu „Povestea soldatului”, un spectacol care a avut în prim plan muzica lui Igor Stravinski. Pe scenă au fost actrița Dorina Lazăr, dirijorul Tiberiu Soare și orchestra de cameră Silvestri Ensemble.

La origine, „Povestea soldatului” a fost un spectacol citit (de câțiva actori), dansat (de cel puțin un dansator) și cântat (de un septet), interpretat pentru prima oară în Elveția, la Lausanne, în 1918. Compozitorul Igor Stravinski și libretistul C. F. Ramuz s-au inspirat dintr-un basm rusesc despre un soldat care se întâlnește cu diavolul: în schimbul viorii sale, diavolul îi oferă o carte care îi poate aduce bogății nemărginite. Trocul se realizează și încep peripețiile bărbatului, care – la final – își pierde și averea, și femeia iubită.

În versiunea de la Teatrul Odeon, povestea care este preluată de obicei de trei actori (în rolurile soldatului, diavolului și naratorului) a fost citită doar de Dorina Lazăr. Să captezi publicul stând pe scaun, cu textul în față, e probabil cel mai dificil lucru pe care poți să i-l ceri unui actor. În ciuda textului pe alocuri savuros (în traducerea lui Șerban Foarță), a ritmului verbal (susținut de orchestră), a emisiei vocale (fără cusur), lectura Dorinei Lazăr n-a stârnit interesul decât în măsura în care a ilustrat muzica lui Stravinski.

Ce-i drept, poate tocmai asta a fost ideea compozitorului – de a da textului viață numai prin intermediul muzicii.

Însă muzica intepretată de Silvestri Ensemble, sub bagheta lui Tiberiu Soare, a fost atât de expresivă, încât părea să sugereze uimirea soldatului și râsul zeflemitor al diavolului, fără să aibă nevoie de ajutorul textului.

Cu alte cuvinte: orchestra putea să țină spectacolul și singură, pe când actrița nu. Ceea ce n-ar fi fost o problemă, dacă așteptarea creată spectatorilor nu s-ar fi învârtit în primul rând în jurul noțiunii de teatru vorbit, de cuvânt.

În concluzie, finalul de stagiune de la Odeon a fost un spectacol muzical, mai degrabă decât unul teatral.  Ceea ce nu-l face mai puțin „eveniment”, căci – prin comparație – celelalte teatre și-au încheiat stagiunea destul de silențios.

INFO

Povestea soldatului

Narator: Dorina Lazăr

Dirijor: Tiberiu Soare

Silvestri Ensemble:
Monica Bălășoiu – vioară
Daniel Dumitrana – contrabas
Andrei Theodoru – clarinet
Ionuț Mardare – fagot
Dumitru Cernei – trompetă
Alexandru Moraru – trombon
Sorin Rotaru – percuție

Rating: ●●○○○

 

Foto: Mihaela Lungu

02
/06
/21

În seara zilei de duminică, 6 iunie, la ora 19, flautista Miruna Didu, violonista Corina Mitroi, violista Iulia Goiana și violoncelistul Eugen Bogdan Popa, toți instrumentiști din Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” din București, propun iubitorilor muzicii de cameră un program integral Mozart.

31
/05
/21

După câteva luni în care, din motive pandemice, toate evenimentele stagiunii au fost transmise live de la Sala Radio – pe calea undelor sau online – publicul va reveni fizic în sală! Primul concert în care spectatorii se vor bucura de reîntâlnirea „vie” cu muzica și, reciproc, artiștii vor retrăi emoția interacțiunii cu publicul, se va derula vineri, 4 iunie (ora 19.00).

31
/05
/21

Filarmonica „George Enescu” anunță că luni, 31 mai, de la ora 12.00, se vor pune în vânzare biletele pentru concertul simfonic cu public de joi, 10 și vineri, 11 iunie 2021, în care Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” va fi condusă de Gabriel Bebeșelea, dirijorul său principal din stagiunea 2020/21. Programul concertului din 10 și 11 iunie are la bază un concept unitar, fiind alcătuit din selecțiuni din muzica originală compusă de Jean-Baptiste Lully pentru piesa "Burghezul gentilom" de Molière și din Suita "Burghezul gentilom" de Richard Strauss.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

S-au pus în vânzare, online și la casa de bilete din incinta Ateneului Român, biletele pentru următorul concert din Stagiunea de marți seara. În 25 mai, la ora 19, publicul meloman este invitat în Sala mică a Ateneului Român ( la capacitatea de 50%) pentru un recital cameral susținut de Valentin Dimitrie Simion, un tânăr dar foarte merituos violoncelist român.

20
/05
/21

Valentin Șerban a câștigat marele premiu al secțiunii de vioară la Concursul Internațional George Enescu, după o finală care a ridicat publicul în picioare și în care a interpretat Concertul în re minor pentru vioară și orchestră op. 47 de Sibelius, miercuri, 19 mai, la Ateneul Român. Pe locul al doilea s-a situat Jaewon Wee din Coreea de Sud, iar locul al treilea i-a revenit lui Tassilo Probst din Germania.

17
/05
/21

Jaemin Han a câștigat marele premiu al secțiunii de violoncel la Concursul Internațional George Enescu, după o finală în care a interpretat Concertul nr. 1 în mi bemol major pentru violoncel și orchestră op. 107 de Shostakovich, sâmbătă, 15 mai, la Ateneul Român. Pe locul al doilea s-a situat Sebastian Fritsch din Germania, iar locul al treilea i-a revenit lui Ștefan Cazacu din România.