Pozitia copilului: o bună definiţie a cinematografiei româneşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-o-buna-definitie-a-cinematografiei-romanesti/

Filmul „Pozitia copilului”, de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar 2014, reprezintă „disecarea anatomică a oamenilor, a societăţii şi a relaţiilor; drama ca documentarea unei patologii”, scrie Financial Times.

Un articol de Corina Vladov|3 noiembrie 2013

Filmul Pozitia copilului, de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar 2014, reprezintă „disecarea anatomică a oamenilor, a societăţii şi a relaţiilor; drama ca documentarea unei patologii“, scrie Financial Times.

„Ce înseamnă o bună definiţie a cinematografiei româneşti? Răspuns: Filmul «Pozitia copilului», regizat de Călin Peter Netzer. Răspunsul mai lung: disecarea anatomică a oamenilor, societăţii şi a relaţiilor; drama ca documentarea unei patologii. De la «4 luni, 3 săptămâni şi două zile» şi «Moartea domnului Lăzărescu» până la «Poziţia copilului» este un salt mic pe coridorul consilierii cosmice”, scrie Financial Times, citat de Mediafax.

„Luminiţa Gheorghiu este o mamă la 60 de ani, din clasa mijlocie, având în continuare o frumuseţe patriciană, cu ochii trişti ce strălucesc ca nişte diamante neobosite”, dar care „îşi adoră fiul, pe Barbu”, interpretat de Bogdan Dumitrache, un bărbat care a „fugit” din cuibul matern.

„În momentul în care Barbu omoară un copil într-un accident de maşină, incidentul reprezintă oportunitatea prin care Cornelia poate să-şi manifeste calitatea de mamă. Ea va interveni pentru a-l salva: încearcă să o opreşti. Ea va ajuta cu bani, sfaturi, cu intervenţii perseverente…”, mai scrie publicaţia.

Potrivit celor de la Financial Times, regizorul Călin Peter Netzer acordă poveştii sale „un pozitivism ironic: toate mişcările Corneliei sunt corecte. Ea vorbeşte cu celălalt şofer care asistă la accident, încearcă să cumpere tăcerea, angajează avocaţi şi îl împinge pe Barbu să meargă să ceară iertare familiei îndoliate pentru durerea provocată”.

De asemenea, jurnaliştii de la Financial Times notează că jocul actoricesc este minunat şi, filmat „ca un coşmar care se desfăşoară în timpul zilei”.

„Pozitia copilului” este propunerea României la Premiile Oscar 2014

Lungmetrajul Pozitia copilului, în regia lui Călin Peter Netzer, a mai câştigat premiul pentru cea mai bună peliculă la Festivalul Internaţional al Filmului Francofon de la Namur (27 septembrie – 4 octombrie), în timp ce Luminiţa Gheorghiu a primit trofeul pentru cea mai bună actriţă pentru rolul din acest film.

Totodată, pelicula a fost desemnată să reprezinte România la premiile Oscar de anul viitor, la categoria „cel mai bun film străin”.

„Pozitia copilului”, cu Luminiţa Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu, Ilinca Goia şi Nataşa Raab, este cel de-al treilea film al lui Călin Peter Netzer după multipremiatele „Maria” (2003) şi „Medalia de onoare” (2010).

Foto: captură Pozitia copilului

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.