Premierele celor mai importanţi regizori de teatru, în cadrul Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj
https://www.ziarulmetropolis.ro/premierele-celor-mai-importanti-regizori-de-teatru-in-cadrul-intalnirilor-internationale-de-la-cluj/

Aseară s-a încheiat cea de-a treia ediţie a Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj, dedicate anul acesta reputatului teatrolog George Banu. Organizat de Teatrul Naţional Cluj-Napoca şi de Ministerul Culturii, evenimentul a cuprins spectacole de teatru semnate de Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu, Alexandru Dabija, Gábor Tompa, proiecţii de filme, expoziţii şi dezbateri.

Un articol de Adina Scorţescu|7 octombrie 2013

Aseară s-a încheiat cea de-a treia ediție a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj, dedicate anul acesta reputatului teatrolog George Banu. Organizat de Teatrul Național Cluj-Napoca și de Ministerul Culturii, evenimentul a cuprins spectacole de teatru semnate de Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu, Alexandru Dabija, Gábor Tompa, proiecții de filme, expoziții și dezbateri.

Deschiderea oficială s-a făcut cu premiera spectacolului „Ce nemaipomenită aiureală!”, de Eugen Ionescu, în regia lui Siviu Purcărete. O poveste despre singurătate, în care personajul principal (jucat de Cornel Răileanu), care se numește „Personajul”, se confruntă cu aparițiile unor oameni cu identitate incertă. Muzica e semnată de Vasile Şirli, iar scenografia de Dragoș Buhagiar.

Scenă din spectacolul Ce nemaipomenită aiureală! de Silviu Purcărete

Scenă din spectacolul Ce nemaipomenită aiureală! de Silviu Purcărete

Vineri seară, la Teatrul Maghiar de Stat, a avut loc premiera spectacolului „Plugarul și moartea” de Johannes von Tepl, în regia lui Mihai Măniuțiu. Iar sâmbătă, Teatrul Național Cluj a prezentat „Trilogia Aureliu Manea” (Penelopa rămâne îngândurată, Repetiția de teatru, Zâna de la răsărit), în regia lui Gábor Tompa. Aureliu Manea (născut în 1945) este considerat unul dintre cei mai talentați regizori ai generației sale. Din motive de sănătate, s-a retras din activitate la începutul anilor ’90.

„Scrieri fără vârstă, care vin de undeva de departe, din atemporal. Și totuși ne impresionează nu prin neobișnuitul lor, ci prin directețea lor zguduitoare”, spune András Visky, dramaturgul spectacolului, despre textele lui Manea.

Întâlnirile Internaționale de la Cluj s-au încheiat cu premiera spectacolului „Sânziana și Pepelea” de Vasile Alecsandri, în regia lui Alexandru Dabija.

Scenă din spectacolul Sânziana și Pepelea, regia Alexandru Dabija

Scenă din spectacolul Sânziana și Pepelea, regia Alexandru Dabija

Textul declamat (pe moldovenește) și cântat (pe muzică de Ada Milea) este o explozie de bucurie și o dovadă a energiei și talentului trupei de actori tineri ai Naționalului clujean. Un spectacol cu zâne și babe, zmei și împărați, la care s-a venit cu copiii și s-a râs cu poftă.

Concluzia? La Cluj se face teatru bun. Iar, de câțiva ani buni, „drumurile nu se mai măsoară de la București la Cluj”, după cum spunea acum câteva zile Mihai Măniuțiu, managerul Teatrului Național Cluj.

Foto: Nicu Cherciu



14
/11
/17

CRONICĂ DE FILM La 30 de ani de la istoricul eveniment, Liviu Tofan, fost jurnalist la Radio Europa Liberă, reconstituie într-un documentar de televiziune revolta muncitorilor brașoveni din 15 noiembrie 1987, unul din cele mai importante și emoționante gesturi de demnitate colectivă din istoria recentă a României.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

13
/11
/17

An de an, Teatrul „Ioan Slavici” aduce în fața spectatorilor săi, cu prilejul Festivalului de Teatru Clasic de la Arad, poveştile clasice ale scenei, în montările unor regizori care au făcut istorie în teatrul românesc și nu numai.

13
/11
/17

Vineri, 17 noiembrie 2017, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 17-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, de pe peliculă (35mm), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, FAUST XX (1966), o comedie SF purtând semnătura inconfundabilă a lui Ion Popescu Gopo.

13
/11
/17

Pe scurt, despre câteva filme româneşti din a doua jumătate a anului: „Breaking News”, „Capace”, „Aniversarea”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Mariţa”. Şi, bineînţeles, neuitatul, în cel mai rău sens cu putinţă, „Octav”.

13
/11
/17

Sute de persoane au mărșăluit duminică la Hollywood în sprijinul victimelor hărțuirii și agresiunilor sexuale - inspirate de campania #MeToo de pe rețelele de socializare. Marșul a avut loc pe fondul unui val de acuzații privind hărțuirile sexuale și violurile care vizează mai multe persoane publice, după dezvăluirile cu privire la producătorul hollywoodian Harvey Weinstein.

12
/11
/17

Festivalul International EUROPAfest, organizat de jmEvents, sărbătorește, în 2018, 25 de ani printr-o ediție aniversară. Primul eveniment muzical din Romania căruia Casa Regală i-a acordat Înaltul Patronaj încă din anul 2005, va oferi un regal de jazz, blues, pop și muzică clasică cu artiști din întreaga lume.

12
/11
/17

Scriitorul Bogdan Suceavă se va întâlni în perioada 17-23 noiembrie cu cititorii din Bucureşti şi Cluj, cu prilejul apariţiei celui mai nou volum, „Istoria lacunelor. Despre manuscrise pierdute”, publicat recent la Editura Polirom, disponibil şi în format electronic.

11
/11
/17

Spectacolul „Calul alb” de Ioana Păun, cu Ilinca Manolache, se va juca miercuri, 15 noiembrie, de la ora 19.00, la Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, Sala Arta.

10
/11
/17

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 11 noiembrie, de la ora 18:30 premiera –eveniment ,,Iubire nesfârșită (Opus 73)” de Ludwig van Beethoven și ,,Sacre du Printemps” de Igor Stravinsky. Regia și coregrafia poartă semnătura lui Renato Zanella, coordonatorul artistic de balet al Operei Naționale București. Scenografia a fost creată de arhitectul Octavian Neculai, iar la pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.