Primele zece filme confirmate la TIFF 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/primele-zece-filme-confirmate-la-tiff-2018/

Cinefilii pot începe deja să lucreze la lista cu filme musai-de-văzut la TIFF 2018. Ediţia cu numărul 17 a Festivalului Internaţional de Film Transilvania va avea loc între 25 mai şi 3 iunie, la Cluj. Primele zece titluri confirmate vin de la festivalurile de film de la Veneţia şi San Sebastian.

Un articol de Petre Ivan|18 decembrie 2017

Foxtrot, câștigător al Leului de Argint la Veneția, este semnat de Samuel Maoz, regizorul filmului Lebanon (Leul de Aur la Veneția 2009) și membru al juriului TIFF în 2010.

În Foxtrot, Maoz combină drama pe muchie de cuțit și comedia neagră cu accente absurde într-o fabulă despre destin, prin prisma unei familii isreliene care își pierde copilul în conflict. În rolul principal reîntâlnim un actor „perfect capabil să sugereze furtuni de sentimente doar din ochi” (AV Club) – Lior Ashkernazi, văzut la TIFF în Big Bad Wolves și The Wanderers.

Prezent de două ori în competiție oficială a festivalului cu Either Way și Paris of the North, Hafsteinn Gunnar Sigurdsson revine la TIFF cu Under the Tree, proiectat în secțiunea Orizzonti la Veneția și premiat la festivalurile de la Zurich și Hamptons. Under the Tree este o tragicomedie construită în jurul unui copac mare și frumos din curtea unei familii, care face umbră fix pe locul de bronzat al vecinilor. Războiul e declarat, iar conflictul escaladeaza dincolo de orice limite.

Love and Bullets / Ammore et malavita este un muzical original despre Mafia semnat de frații Maretti, prezentat în competiția oficială de la Veneția. Plasat în periculosul Napoli și populat de bande rivale, filmul povestește despre înscenarea morții unui șef mafiot și incredibila întâmplare ca singurul martor incriminator să fie iubirea demult pierdută, dar deloc uitată, a ucigașului trimis să facă curățenie.

Muzică avem și în Nico, 1988, scris și regizat de Susanna Nicchiarelli, dar filmul biografic despre Christa Päffgen, una dintre muzele lui Andy Warhol și solistă în formația Velvet Underground,este mai mult de atât. Câștigător al premiului secțiunii Orizzonti de la Veneția, filmul se focusează pe ultimul turneu al artistei și “funcționează nu doar ca portretul unei personalități complexe, dar arată și costurile îndrăznelii de a fi nonconformist” (Screendaily). „Preoteasa întunericului” este interpretată magistral de actrița daneză Trine Dyrholm, iar alături de ea o regăsim și pe Anamaria Marinca.

Tot din secțiunea Orizzonti vine la TIFF 2018 documentarul-șoc Caniba,  câștigătorul premiului special al juriului. Regizat de antropologii Lucien Castaing-Taylor și Verena Paravel (Leviathan), Caniba explorează cu un curaj extraordinar viața canibalului japonez Issei Sagawa și este „o experiență inconfortabilă, dar fascinantă” (The Hollywood Reporter).

Distinsă cu Premiul Publicului la festivalurile de la Veneția și Ierusalim, comedia neagră a lui Savi Gabizon, Longing, e povestea unei nunți improbabile și a unui unui bărbat care învață să devină tată, după ce află de moartea fiului pe care nu a știut că îl are.

În Candelaria, câștigătorul juriului secțiunii Venice Days, regizorul Jhonny Hendrix Hinestroza pune o cameră de filmat în mâinile unui cuplu de septuagenari care trăiesc de pe azi pe mâine, în Cuba, pe timp de criză economică. Cei doi regăsesc pasiunea privindu-se prin ochiul nou al obiectivului, dar jocul devine problematic atunci când filmulețele lor ajung pe mâna unor dealeri.

De la Festivalului Internațional de la San Sebastian vine Life and Nothing More, câștigător al premiului FIPRESCI, a cărui imagine o semnează Barbu Bălășoiu (Sieranevada, Charleston). Este cel de-al doilea film al regizorului António Méndez Esparza (Aqui y allá) care a decis să lucreze doar cu actori neprofesioniști pentru a face radiografia unei comunități sărace din nordul Floridei, văzută prin ochii lui Andrew, un tânăr de 17 ani, aflat la primele sale audieri după ce a fost prins spărgând mașini.

„Un film fantastic, alegoric și profund poetic” (El Mundo), Giant / Handia, regizat de Jon Garano și Jose Mari Goenaga, a fost premiat la San Sebastian cu Premiul Juriului pentru povestea plasată în secolul XIX a celui mai înalt om din lume și faima care dezbină chiar și cele mai unite familii.

Tot despre fragilitatea familiei vorbește și filmul regizat de argentinianul Diego Lerman, A Sort of Family, câștigătorul marelui premiu la Chicago și al premiului pentru cel mai bun scenariu la San Sebastian, cu Bárbara Lennie (Magical Girl) în rol principal.

Noi titluri și secțiuni vor fi anunțate în următoarele săptămâni. Campania de înscrieri e în plină desfășurare, toate detaliile legate de regulamentul competiției oficiale TIFF 17 pot fi citite aici. Termenul limită este 1 februarie 2018.

Foto: TIFF 2018 – www.tiff.ro

12
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „In Transit”, ultima realizare a regizorului american de filme de nonficţiune Albert Maysles, este o capodoperă în care un celebru tren şi pasagerii săi devin o metaforă discretă a vieţii. „Junun”, realizat de P.T. Anderson, este un documentar muzical psihedelic, un elogiu adus bucuriei de a crea.

12
/10
/15

Trofeul Dracula a fost câștigat de producția israeliană JeruZalem, regizată de frații Doron și Yoav Paz, care prezintă povestea a două turiste americane ce au ghinionul de a nimeri în timpul Apocalipsei în Ierusalim. Invazia demonilor și a creaturilor mitologice este filmată de una dintre turiste prin intermediul Google Glass.

12
/10
/15

Cel mai recent film al regizorului Radu Muntean, Un etaj mai jos, a câștigat cel mai important premiu la Filmfest Hamburg, al treilea festival internațional de film din Germania, ca mărime. Până pe 15 octombrie, filmul poate fi văzut la Cinema City AFI Cotroceni și Cinemateca Union din București și la Cinema Victoria din Cluj.

09
/10
/15

Peste exact o săptămână, debutează cea de a X-a ediție a Zilelor Filmului German (ZFGX). Proiecția filmelor are loc la Cinema Studio, începând din seara zilei de 16 octombrie, data care marchează deschiderea ediției jubiliare, cu o peliculă de excepție: „Victoria”, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germană a Berlinalei din acest an și răsplătit cu Ursul de Argint.

09
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

09
/10
/15

În ultimii 22 de ani Astra Film Festival a transformat Sibiul în spațiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecției de filme. Viața de la 1,30 metri înălțime, spaimele interioare ale Hertei Muller – laureate a premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul și viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles, sunt doar câteva din reperele weekend-ului la AFF 2015.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.